Konkurs komiksowy o tematyce celów zrównoważonego rozwoju

Fundacja Twiga we współpracy z Ośrodkiem Informacji ONZ w Warszawie organizuje polską edycję Konkursu Komiksowego łączącego tematykę związaną z celami zrównoważonego rozwoju i artystyczną ekspresję. Konkurs odbywa się w ramach międzynarodowego projektu Talking Bubbles International Comics Competition prowadzonego przez cztery organizacje z różnych państw Europy: ADRA Czechy, ADRA Portugalia, ADRA Słowenia i Fundacja Twiga (Polska). Konkurs organizowany jest od lat sześciu, a w tym roku po raz pierwszy włącza się do niego również Polska.

Konkurs skierowany jest do młodzieży w wieku od 15 do 20 lat i polega na przygotowaniu przez uczestniczkę/uczestnika planszy komiksu w formacie A3 przy użyciu dowolnej techniki. Tematyka prac to jeden z wybranych celów zrównoważonego rozwoju

Główną nagrodą dla autorek/autorów najlepszych komiksów będzie udział w międzynarodowych warsztatach kreatywnych w Portugalii w lipcu 2022 r.

Do współpracy przy realizacji konkursu Fundacja zaprasza biblioteki. Oferuje im wsparcie m.in. w postaci webinarów, a dla najbardziej aktywnych zaproszenia na Festiwal Komiksowa Warszawa 2022, podczas którego odbędzie się ceremonia wręczenia nagród. Fundacja może wypożyczyć bibliotekom również wystawę komiksów uznanych za najlepsze w zagranicznych edycjach konkursu..

Literackie przygody młodych – gry fabularne w służbie książce

W roku 2020 Książnica Kopernikańska realizowała zadanie „Literackie przygody młodych – gry  fabularne w służbie książce”. Jego celem jest wyjaśnienie idei i promowanie gier rpg oraz promocja literatury. Gry rpg mogą stanowić dobrą alternatywę dla rozrywki oferowanej przez smartfony i komputery. Dodatkowo prowadzą do aktywizacji i integracji młodzieży, która dzięki grze może przeżyć wspaniałą przygodę i chętniej sięgnąć do dobrej literatury.

Zapraszamy do obejrzenia 2 spotkań autorskich oraz 12 filmów szkoleniowych, dzięki którym bibliotekarze mogą poznać ideę gier rpg, mechanizm ich tworzenia, wybrane systemy i dowiedzieć się, jak stworzyć klub rpg w bibliotece.

Windows wyobraźni – biblioteki sieciują

W roku 2020 Książnica Kopernikańska w Toruniu realizowała projekt „Nie siedź – sieciuj! – wzmocnienie regionalnych sieci bibliotecznych” przy wsparciu merytorycznym i finansowym Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w ramach programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności pn. Program Rozwoju Bibliotek.

Powstała w ramach projektu sieć WINDOWS WYOBRAŹNI to sieć bibliotek publicznych, głównie gminnych, działająca w powiecie grudziądzkim. Sieć jest otwarta na biblioteki spoza powiatu. Założeniem sieci jest współpraca i wzajemne wspieranie się na drodze docierania do młodego czytelnika. Chcemy dzielić się wiedzą i umiejętnościami, doświadczeniem, wspólnie się szkolimy, realizujemy działania w myśl dewizy „razem łatwiej”. Nasze biblioteki chcą zmieniać się i dostosowywać do potrzeb szczególnie dzieci i młodzieży, by móc być dla nich miejscem przyjaznym i inspirującym ich do aktywności.

20 stycznia 2020 r. odbyło się pierwsze spotkanie dyrektorów bibliotek powiatu grudziądzkiego z pracownikami Działu Instrukcyjno-Metodycznego Książnicy Kopernikańskiej poświęcone powstającej sieci i diagnozie potrzeb szkoleniowych. Na początku lutego 2020 r. odbyło się spotkanie przedstawiciela nowo powstającej sieci z dyrektorem Oddziału Doskonalenia Nauczycieli Grudziądz na temat współpracy z Oddziałem w charakterze partnera merytorycznego. W lutym odbyły się także rozmowy z przedstawicielami biblioteki z gmin: Zbiczno, Szczuki i Jabłonowa Pomorskiego mające na celu zaproszenie tych bibliotek do współpracy w ramach sieci. Biblioteki te przyjęły zaproszenie i dołączyły do sieci, która obecnie liczy 10 bibliotek.

Dzięki dotacji FRSI sieć mogła uczestniczyć w następujących szkoleniach rozwijających umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą: „Eksperymenty chemiczne”, „Animacje dla dzieci, cz. 1 i 2”, „Literackie gry miejskie”, „Tworzenie i zastosowanie komiksu w promocji czytelnictwa”, „Gry i zabawy literackie”, „Książka i czytelnik – (nie)codzienny duet”, „Podcast – jak od zera stworzyć ciekawy podcast”, „Jak przygotować wniosek do programów MKiDN – wprowadzenie.

Każdy uczestnik otrzymał materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu, a po szkoleniu wypełnił ankietę ewaluacyjną. Szkolenia stacjonarne zostały zorganizowane w reżimie GIS.

Biblioteki wymieniają się doświadczeniami, planują szkolenia wewnętrzne. Wspólnie stworzyły projekt „Tropem Lema – zabawy literaturą” na który szukają obecnie dofinansowania. Mamy nadzieję, że w roku 2021 sieć będzie miała szansę realizacji nie tylko tego przedsięwzięcia, ale wielu innych, ponieważ sieciujące biblioteki mają wiele pomysłów i ogromny potencjał, by móc je wspólnie zrealizować.

Kujawsko-pomorska prasa cyfrowa 1920

Równo 100 lat temu Kujawy i Pomorze wróciły do Wolnej Polski. Kierując się chęcią uczczenia  rocznicy, Wojewódzka Biblioteka Publiczna – Książnica Kopernikańska  w Toruniu wystąpiła do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego  o dofinansowanie projektu w ramach programu Kultura Cyfrowa. Dzięki uzyskaniu dotacji z MKiDN oraz dofinansowaniu z Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego zdigitalizowała  w ramach zadania Kujawsko-pomorska prasa cyfrowa 1920 – czasopisma regionalne wydawane w latach 1920-1939. 

Projekt polegał na zdigitalizowaniu, opracowaniu i udostępnieniu starannie wyselekcjonowanych czasopism ze zbiorów Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu. Prace jeszcze trwają, ale do końca roku będziemy mogli skorzystać z ich efektów  za pośrednictwem strony Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej (https://kpbc.umk.pl/dlibra), a dostęp do nich jest całkowicie bezpłatny. Wśród wybranych czasopism znalazły się takie tytuły, jak: „Express Pomorski”, „Dziennik Pomorza”, „Przegląd Pomorski”, „Gazeta Wąbrzeska”, „Głos Wąbrzeski” czy „Głos Pomorza”. 

Czasopisma te jako bezcenne źródła informacji najczęściej relacjonowały bieżące wydarzenia regionalne (zarówno społeczne, gospodarcze, kulturalne, jak i polityczne) oraz podawały informacje na temat kształtowania się na nowo państwowości. Ponadto znajduje się w nich dużo interesujących wiadomości dotyczących  życia codziennego mieszkańców regionu, jak chociażby ogłoszenia i reklamy. Zdigitalizowane gazety dokumentują ówczesny okres życia Polaków i mogą nie tylko służyć do celów naukowych, edukacyjnych, popularyzacyjnych, ale także zainteresować osoby pragnące poszerzać swoją wiedzę historyczną.   

W ramach realizacji programu prowadzone są działania edukacyjne i szkoleniowe z wykorzystaniem zdigitalizowanych materiałów. W związku z sytuacją epidemiologiczną w kraju działania odbywają się głównie online za pośrednictwem podstrony e-Książnica, gdzie znajdują się prezentacje dotyczące projektu.

Copernicana on-line w Książnicy Kopernikańskiej – już dostępne

„Copernicana on-line w zbiorach Książnicy Kopernikańskiej” to projekt, który Książnica zrealizowała ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci

Celem głównym zadania „Copernicana on-line” jest jak najszersze udostępnienie najcenniejszych obiektów Książnicy Kopernikańskiej poza gmach instytucji, w sposób atrakcyjny, zachęcający do podjęcia wirtualnego kontaktu z obiektami kultury w wybranym przez siebie miejscu i czasie.

Przewodnikiem po wirtualnej przestrzeni – Copernicanie jest Mikołaj Kopernik, który wprowadza użytkownika w tajemniczy świat wirtualnych magazynów książek. Uczestnik wirtualnego spaceru może zbliżyć się do interesującego go regału i po kliknięciu otworzyć wybrane księgi. Może zapoznać się z ich treścią, obejrzeć iluminację, ikonografikę oraz zyskać informacje o autorze czy tytule. System jest łatwy w obsłudze, z logicznym układem treści, przejrzystą szatą graficzną, responsywny, z wersją kontrastową dla osób słabowidzących i wersją audio.

Dodatkowo powstała strona internetowa www.ksiaznica.torun.pl, która pełni funkcje witryny Książnicy oraz kontynuuje projekt pod nazwą „e-Książnica” będący wynikiem działalności kulturalno-edukacyjnej pracowników Książnicy w czasie pandemii. Na stronie umieszczane są informacje o nadchodzących wydarzeniach kulturalnych (spotkaniach autorskich, konkursach, prelekcjach itp.), w formie wpisów w aktualnościach i/lub wydarzeniach. Dodatkowo strona wyświetla informacje z profili społecznościowych Książnicy, dzięki czemu wszystkie informacje znajdują się w jednym miejscu.

Copernicana on-line w Książnicy Kopernikańskiej

„Copernicana on-line w zbiorach Książnicy Kopernikańskiej” to projekt, który Książnica realizuje ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci

Celem głównym zadania „Copernicana on-line” jest jak najszersze udostępnienie najcenniejszych obiektów Książnicy Kopernikańskiej poza gmach instytucji, w sposób atrakcyjny, zachęcający do podjęcia wirtualnego kontaktu z obiektami kultury w wybranym przez siebie miejscu i czasie.

Przewodnikiem po wirtualnej przestrzeni będzie Mikołaj Kopernik, który wprowadzi użytkownika w tajemniczy świat wirtualnych magazynów książek. Uczestnik wirtualnego spaceru będzie mógł zbliżyć się do interesującego go regału i po kliknięciu otworzyć wybrane księgi. Będzie mógł zapoznać się z ich treścią, obejrzeć iluminację, ikonografikę oraz zyskać informacje o autorze czy tytule. Dodatkowo powstanie strona internetowa www.ksiaznica.torun.pl (zwana Copernicaną). Na niej umieszczane będą informacje o nadchodzących wydarzeniach kulturalnych, w formie wpisów w aktualnościach i/lub wydarzeniach.

Podwójna gra w Książnicy Kopernikańskiej

„Podwójna gra. Herbert i Stachura w Toruniu” to przedsięwzięcie obejmujące dwa wydarzenia organizowane przez Książnicę Kopernikańską we współpracy z Fundacją Archipelag Inicjatyw: Gra miejska „Zbigniew Herbert w Toruniu” oraz „Konkurs poezji Edwarda Stachury”. Ich celem było zachęcenie młodzieży i dzieci do odkrywania poezji, szczególnie Herberta i Stachury.

„Zbigniew Herbert w Toruniu”

Gra miejska była skierowana do szkół średnich Torunia, które wytypowały 10 drużyn. Grę poprowadziliśmy 19 października m.in. w miejscach, z którymi związany był Zbigniew Herbert.  Rozpoczęła się w Książnicy Kopernikańskiej, zakończyła w tym samym miejscu uroczystym wręczeniem nagród oraz prezentacją strony internetowej ukazującej miejsca w Toruniu, z którymi związany był Zbigniew Herbert.

www.herbertwtoruniu.pl

„Konkurs poezji Edwarda Stachury”

Konkurs inspirowany twórczością Edwarda Stachury skierowany był do dzieci i młodzieży klas 4-8 szkoły podstawowej, klas 3 gimnazjalnych oraz szkół średnich. Uczestnicy przygotowali jeden utwór śpiewany i jeden utwór recytowany (krótki wiersz lub jego fragment). Konkurs odbył się w budynku Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu 27 października 2018 r.

Zadanie „Podwójna gra. Herbert i Stachura w Toruniu” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Partnerstwo dla Książki” oraz ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, patronat medialny – Polskie Radio Pomorza i Kujaw.

„Biblioteka publiczna – kierunek: kreatywność” – szkolenia w Książnicy Kopernikańskiej

Książnica Kopernikańska w Toruniu od kwietnia do października 2015 r. będzie realizowała cykl szkoleń pt.

„Biblioteka publiczna – kierunek: kreatywność”

na które serdecznie zapraszamy pracowników merytorycznych bibliotek podregionu toruńsko-włocławskiego oraz bibliotekarzy Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu. Szkolenia są dofinansowane przez Instytut Książki.

Realizację zadania zainicjują „Warsztaty kreatywnego myślenia” – przeznaczone dla wszystkich uczestników projektu. W ich trakcie bibliotekarze poznają zasady kreatywnego rozwiązywania problemów, nauczą się przełamywać schematy w pracy zawodowej, zdobędą praktyczną wiedzę na temat technik rozwijających kreatywne myślenie oraz przećwiczą ich zastosowanie. Po zdobyciu tych umiejętności będą rozwijać swój potencjał twórczy, wybierając jedno z następujących pięciu szkoleń:

  1. „Nowatorska promocja czytelnictwa” (2 dni szkoleniowe),
  2. „Kreatywne tworzenie materiałów wizualnych” (2 dni szkoleniowe),
  3. „Warsztaty twórczej pracy z bajką” (2 dni szkoleniowe),
  4. „Plastyczne inspiracje do pracy warsztatowej z czytelnikami” (3 dni szkoleniowe),
  5. Wyjazd studyjny do Mediateki Start Meta, biblioteki „Przystanek Książka” oraz bibliotek samorządowych w: Łomiankach, Grodzisku Mazowieckim i Włocławku (2 dni szkoleniowe).

Więcej informacji

Terminy

Zapisy

Nadesłała: B. Antczak-Sabala