Biuletyn EBIB nr 2/2012(129)
Aleksander Radwański – Felieton 1.0
Artykuły
Remigiusz Lis – Potencjał bez numeracji
Marcin Wilkowski – Świat końca 2.0
Justyna Walkowska – Jeśli nie Web 2.0, to co?
Marcin Werla – Web 2.0 i (polskie) biblioteki cyfrowe
Anna Sidorczuk, Anna Gogiel-Kuźmicka – Web 1.0, Web 2.0, czy może już Web 3.0?
Kamil Stępień – Folksonomia i tagowanie
Jolanta Jackowicz-Korczyńska – Jaka edukacja, taka biblioteka – klient biblioteki o krok za WEB 2.0
Wywiad
Anna Filipowicz — Wywiad EBIB z Janem Wołoszem
Badania, teorie, opinie
Aleksander Radwański – Technologia starych
Hanna Wojtysiak – Jednodniówki jako osobliwy rodzaj wydawnictw ciągłych
Krystyna Michniewicz-Wanik – „Bibliotekarz dziedzinowy” czy nieformalny status stanowiskowy
Sprawozdania
Bogumiła Urban – Większe umiejętności zawodowe poprzez ustawiczne kształcenie dorosłych
Aleksander Radwański
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
EBIB
Remigiusz Lis
Biblioteka Śląska, Śląska Biblioteka Cyfrowa
Streszczenie: Artykuł zawiera ogólne refleksje na temat koncepcji Web 2.0 — od nakreślenia wieloznacznego pola samego pojęcia, poprzez charakterystykę społeczności amatorów i zawodowców realizujących koncepcję 2.0, aż po wskazanie istoty samego zjawiska, które będzie miało swoje naturalne kontynuacje. Web 2.0 pozwolił ujawnić konkretny społeczny potencjał twórczy, oparty na potrzebie osobistej ekspresji i kreacji, który nie zniknie, nawet jeśli sama koncepcja Web 2.0 zostanie zdewaluowana.
Słowa kluczowe: Web 2.0, społeczność internetowa, Wikipedia, Crowdsourcing, immersja
Marcin Wilkowski
Historia i Media
Streszczenie: Artykuł omawia funkcjonowanie pojęć związanych z koncepcją 2.0 w różnych aspektach: estetycznym, retorycznym, terapeutycznym, ich marketingowy charakter i brak zakorzenienia w lokalnej rzeczywistości. W konkluzji zwraca uwagę na ograniczający charakter języka posługującego się ideologią 2.0 i proponuje jego odrzucenie.
Słowa kluczowe: krytyka idei 2.0, serwisy społecznościowe, innowacje
Justyna Walkowska
Zespół Bibliotek Cyfrowych, Dział Usług Sieciowych Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe
Streszczenie: Celem artykułu, jest przedstawienie idei semantycznego Internetu (ang. Semantic Web). Jego założenia oraz podstawy technologiczne zostały zarysowane w kontekście instytucji kultury, zwłaszcza tych, które publikują opisy zasobów (czyli metadane, czasem wraz z samymi zasobami w postaci cyfrowej) w sieci. Artykuł powołuje się na znane definicje Web 2.0 i 3.0, starając się odpowiednio umiejscowić względem nich pojęcie semantycznego Internetu. Krótko omawia także aktualnie rozwijane i stosowane ontologie Semantic Web przeznaczone do opisu zasobów dziedzictwa kulturowego, w tym zasobów bibliotecznych.
Słowa kluczowe: Web 3.0, Semantic Web (semantyczny Internet), Linked Open Data, biblioteki cyfrowe, internetowe kartoteki autorytatywne
Marcin Werla
Zespół Bibliotek Cyfrowych, Dział Usług Sieciowych
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe
Web 2.0 i (polskie) biblioteki cyfrowe
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie analizy wykorzystania funkcji i dodatków społecznościowych (Web 2.0) w polskich bibliotekach cyfrowych, opartych na systemie dLibra 5, oraz porównanie ich w tym zakresie z wybranymi zagranicznymi serwisami o zbliżonym charakterze. Wyniki tej analizy posłużą też do nakreślenia propozycji kierunku rozwoju polskich bibliotek cyfrowych w tym zakresie.
Słowa kluczowe: Web 2.0, biblioteki cyfrowe, muzea cyfrowe, portale społecznościowe, crowdsourcing
Anna Sidorczuk, Anna Gogiel-Kuźmicka
Biblioteka Politechniki Białostockiej, Białystok
Streszczenie: Obecny kierunek rozwoju bibliotek naukowych w znacznym stopniu wynika ze zmiany oczekiwań użytkowników, którzy chcą czerpać wiedzę z nowoczesnych rozwiązań. Narzędzia i technologie informacyjno-komunikacyjne pozwalają na korzystanie z oferty bibliotek bez ograniczeń czasowo-przestrzennych. Czy biblioteki technicznych szkół wyższych w Polsce prezentują na stronach WWW narzędzia przynależne do środowiska Web 1.0, Web 2.0 czy Web 3.0? W artykule podjęto próbę odpowiedzi na to pytanie, omówiono również stosowane na stronach internetowych narzędzia i technologie. Analizą objęto wybrane biblioteki techniczne szkół wyższych w Polsce.
Słowa kluczowe: biblioteki techniczne, Sieć 1.0 (Web 1.0), Sieć 2.0 (Web 2.0), Sieć 3.0 (Web 3.0), technologie informacyjno-komunikacyjne (technologie ICT), strony WWW, użytkownicy bibliotek
Kamil Stępień
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Streszczenie: Autor przedstawia folksonomię jako proces oparty na tagowaniu, omawia praktykę tagowania w sieci i proponuje sposoby kontrolowania tak tworzonego słownictwa. Omawia też społeczność tagujących, jej motywacje oraz sposób funkcjonowania.
Słowa kluczowe: folksonomia, tagowanie, kultura uczestnictwa, oddolna konwergencja, inteligencja roju
Jolanta Jackowicz-Korczyńska
Biblioteka Główna Politechniki Gdańskiej
Jaka edukacja, taka biblioteka: klient biblioteki o krok za Web 2.0
Streszczenie: Rozwój Internetu przebiega w dwóch wzajemnie wpływających na siebie nurtach: planowanych przez konsorcja informatyczne i biznesowe działaniach oraz równolegle przez żywiołową, często zmasowaną aktywność użytkowników Internetu. Ten czynnik społeczny wywarł bardzo silny wpływ na kształtowanie się Internetu i nieraz modyfikował jego wcześniej wyznaczony kierunek rozwoju. Niniejszy tekst jest próbą analizy zmian dotyczących percepcji informacji oraz edukacji. Społeczeństwo internetowe sprowadziło sensowne idee Web 2.0 w dużej mierze do groteski. Wystarczy spojrzeć na to, jak młode pokolenie używa Internetu. Istnieje duże ryzyko, że sensowny, teoretycznie, Internet semantyczny (Web 3.0) spotka podobny los. Pozostaje otwarte pytanie, czy w najbliższym czasie zostaną przewartościowane metody edukacji i wychowania do konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, czy jak w wypadku sieciowych narzędzi 2.0, również narzędzia 3.0 zostaną przez większość sprowadzone jedynie do rozrywki i konsumpcji. Pozostaje otwarte pytanie o miejsce i rolę biblioteki w takiej przestrzeni społecznej: powinna zostać ukierunkowana na usługi czy na edukację?
Słowa kluczowe: Internet 2.0, Internet 3.0, information literacy, nowa edukacja, poznanie analogowe, poznanie cyfrowe
Anna Filipowicz
Biblioteka Narodowa
EBIB
Słowa kluczowe: Jan Wołosz, „Bibliotekarz”, bibliotekarstwo
Aleksander Radwański
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
EBIB
Streszczenie: Artykuł porusza temat stosunku użytkownika do technologii w kontekście współcześnie występujących zjawisk. Tytułowa „technologia starych” koncentrująca się na modernizacji została przeciwstawiona „technologii młodych”, skupiającej się na mnożeniu nowych rozwiązań. Ekspresja internetowa, w tym Web 2.0, nie przyniosły w istocie tak znaczących efektów jak zapowiadano, bowiem jej rola modernizacyjna okazała się ograniczona. Postacie Steve’a Jobsa i Dennisa Ritchie’ego stanowią klamrę dla tych rozważań.
Słowa kluczowe: technologia internetowa, społeczność internetowa, Web 2.0, Internet2, media
Hanna Wojtysiak
Biblioteka Główna UMCS w Lublinie
Jednodniówki jako osobliwy rodzaj wydawnictw ciągłych
Streszczenie: Autorka przybliża problematykę czasopism publikowanych w postaci jednodniówek, zawierających niejednokrotnie cenne dane mogące być przyczynkiem do badań naukowych. Zwraca uwagę na konieczność doprecyzowania definicji tego typu druków a także na czynności związane z prawidłowym ich opracowaniem. Przybliża sytuację prawną czasopism XX-wiecznych i powody omijania przepisów prawa prasowego przez niektórych wydawców. Celem publikacji jest próba wykazania dotychczasowych ustaleń teoretycznych dotyczących czasopism publikowanych w postaci jednodniówek i doświadczeń bibliotekarskich w zakresie ich opracowania.
Słowa kluczowe: jednodniówki czasopiśmiennicze, status prawny czasopism XX-wiecznych
Krystyna Michniewicz-Wanik
Biblioteka Wydziału Nauk Społecznych
Uniwersytetu Wrocławskiego
„Bibliotekarz dziedzinowy” czy nieformalny status stanowiskowy
Streszczenie: Artykuł dotyczy funkcjonowania w bibliotekach akademickich pracowników legitymujących się kwalifikacjami przypisywanymi zwykle bibliotekarzom dziedzinowym. Autorka przytacza korzyści płynące z wykorzystywania wiedzy pracowników wykonujących zawód bibliotekarza, a posiadających wykształcenie inne niż bibliotekarskie. Wskazuje również na dyplomowanych bibliotekarzy jako wykwalifikowanych pracowników mogących wypełnić lukę stanowiskową, wynikającą z braku etatów bibliotekarzy dziedzinowych.
Słowa kluczowe: bibliotekarz dziedzinowy, zawód wyuczony, zawód wykonywany, zawód regulowany
Bogumiła Urban
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie
Słowa kluczowe: ustawiczne kształcenie dorosłych, wyjazdy zagraniczne