„Mobile Culture: Nowe technologie w animacji kultury” – jak tworzyć, realizować i promować angażujące działania kulturalne dla dorosłych

Pod koniec września rusza bezpłatny kurs online dla animatorek kultury, edukatorów i przedstawicielek sektora GLAM*. Jeśli chcesz podnieść swoje kompetencje cyfrowe, dowiedzieć się o najnowszych światowych trendach w sektorze kultury i nauczyć się tworzyć nowoczesne działania animacyjne, ten kurs jest dla Ciebie. Zapisy właśnie się rozpoczęły na platformie kursowej Mobile Culture!

Pandemia znacząco przyspieszyła transformację cyfrową w sektorze kultury. Obnażyła słabości i braki, ale też pokazała ogromne możliwości i szanse. W czasie lockdownu powstały setki działań kulturalnych online często o niskiej jakości – jak pokazuje m.in. raport WIPO**. Znacząca większość pracowników sektora nie miała dostępu do szkoleń w temacie projektowania i realizacji oferty kulturalnej online, a więc także kompetencji w tym zakresie. 

Kurs online “Mobile Culture. Nowe technologie w animacji kultury”, który jest częścią międzynarodowego projektu Mobile Culture, powstał jako odpowiedź na to zapotrzebowanie. Jego celem jest pokazanie, w jaki sposób nowe technologie i otwarte zasoby mogą pomóc w tworzeniu innowacyjnych działań kulturalnych dla dorosłych, w tym dla grup zagrożonych wykluczeniem.

Dlaczego warto wziąć udział w kursie?

Kurs zawiera gotowe do użycia materiały, szablony, artykuły, ćwiczenia i filmy. Dzięki realnym przykładom i wskazówkom doświadczonych ekspertów uczestniczki dowiedzą się:

  •  jak zaplanować i przeprowadzić działania animacyjne, by zaciekawiały i podnosiły zaangażowanie odbiorców
  • w jaki sposób korzystać z dostępnych zasobów online (na licencji CC) oraz z zasobów posiadanych przez instytucję, np. skanów dokumentów czy zdigitalizowanych obrazów 
  • z jakich cyfrowych narzędzi i technologii korzystać, by zwiększały kreatywność, pewność siebie uczestników i umożliwiały im autoekspresję 
  • jak dotrzeć do odbiorców i w czym tkwi sekret promocji
  • jak tworzyć ofertę kulturalną dla dorosłych, szczególnie tych z grup niedoreprezentowanych lub regionów zagrożonych wykluczeniem cyfrowym

Będzie mowa o innowacyjności działań kulturalnych, która polega na połączeniu sztuki, kultury, lokalnej historii z nowymi technologiami oraz na kreatywnym wykorzystaniu (remiksowaniu) dostępnych w sieci zasobów. W ramach kursu Mobile Culture poruszone zostaną między innymi takie zagadnienia jak rzeczywistość wirtualna (VR), rzeczywistość rozszerzona (AR), sztuczna inteligencja (AI), rozpoznawanie obrazów, gamifikacja, storytelling czy współprojektowanie.

Dla kogo kurs został zaprojektowany?

Kurs był tworzony z myślą o pracownikach sektora GLAM, domów, instytucji i centrów kultury oraz edukatorkach i animatorkach kultury z sektora pozarządowego. 

O czym warto wiedzieć?

  • Kurs jest darmowy i self-paced, czyli przeznaczony do samodzielnej realizacji bez ograniczeń czasowych
    Uwaga! Dla pierwszej wrześniowej edycji powstanie mentoringowa grupa wsparcia!
  • Przewidywany czas realizacji kursu to ok. 10 godzin
  • Uczestnicy po ukończeniu kursu otrzymają certyfikat
  • Kurs jest dostępny w 5 wersjach językowych: polskim, angielskim, greckim, hiszpańskim i włoskim

Zapisy oraz dodatkowe informacje 

Zapisy są otwarte na platformie kursowej Mobile Culture

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie Mobile Culture oraz fanpage’u Fundacji Culture Shock.
Wszelkie pytania można kierować bezpośrednio na adres olga@cultureshock.pl lub przez messenger Fundacji.

* GLAM: galerie, biblioteki, archiwa, muzea

** World Intellectual Property Organisation “The impact of the COVID-19 pandemic on creative industries, cultural institutions, education and research”

Kurs jest częścią międzynarodowego projektu Mobile Culture. Liderka projektu Fundacja Culture Shock realizuje go wspólnie z Roes Cooperativa z Grecji, Clictic z Hiszpanii oraz Escape4Change z Włoch. 

Polski patronat/matronat medialny: Centrum Cyfrowe, EBIB, Fundacja Photon, Koalicja Otwartej Edukacji, Polskie Radio Czwórka, Portal Otwarte Zasoby, Sektor 3.0, Wikimedia.

Polscy partnerzy i partnerki projektu: CK Zamek, Centrum „Łowicka” Dom Kultury, Fundacja Ośrodka KARTA, Galeria Labirynt Lublin, Instytut Kultury Miejskiej, Mazowiecki Instytut Kultury, MBP w Cieszanowie, Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów kultury, Rotary Club Białystok, Staromiejski Dom Kultury, Warsztaty Kultury w Lublinie.

Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+