Biuletyn EBIB nr 4/2011(122)
Beata Łaszewska-Radwańska, Grażyna Lewandowicz-Nosal – Felieton wstępny
Artykuły
Grażyna Lewandowicz-Nosal – Wypożyczane i czytane — książki w bibliotekach publicznych dla dzieci
Bogumiła Staniów – Lektury inicjacji czytelniczych
Beata Łaszewska-Radwańska – Biblioteka szkolna, a rozwój czytelnictwa
Zofia Zasacka – Gimnazjalni czytelnicy książek i ich wybory lekturowe
Beata Żuber – tytuł6„A jednak czytają…” Badania sondażowe nt. czytelnictwa studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koszalinie
Badania, teorie, wizje
Milena M. Śliwińska – Zmierzch czytania
Komunikaty
Jolanta Grzelczyk – „Na dobry początek” — projekt Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu promujący czytelnictwo od najmłodszych lat
Sprawozdania
Iwona Sójkowska – Sprawozdanie z konferencji „Cyfrowa Bibliotek@ — prawdy i mity prawa autorskiego w kontekście e-bibliotek”
Marianna Czapnik – Virtual visits to lost libraries: reconstruction and access to dispersed collections – konferencja i sprawozdanie CERL
Beata Łaszewska-Radwańska – Sprawozdanie z V Krajowej Konferencji Nauczycieli Bibliotekarzy
Grażyna Lewandowicz-Nosal
Instytut Książki i Czytelnictwa, Biblioteka Narodowa
Beata Łaszewska-Radwańska
Liceum Ogólnokształcące Nr X we Wrocławiu
Grażyna Lewandowicz-Nosal
Instytut Książki i Czytelnictwa, Biblioteka Narodowa
Wypożyczane i czytane – książki w bibliotekach publicznych dla dzieci
Streszczenie: W artykule przedstawiono fragment badań nad stanem sieci bibliotek publicznych dla dzieci w Polsce. Relacjonowane wyniki dotyczą liczebności sieci, liczby czytelników do lat 19 obsługiwanych przez te placówki. Dużo uwagi poświęcono zbiorom i ich udostępniani. Na końcu artykułu znalazł się krótki przegląd zainteresowania książką wśród czytelników bibliotek publicznych dla dzieci. Zwrócono uwagę na zmiany w zachowaniach czytelników, którzy preferują czytanie literatury pięknej kosztem książek popularnonaukowych. Poszukiwania informacji potrzebnych do szkoły przeniosły się do Internetu.
Słowa kluczowe: biblioteki publiczne dla dzieci, czytelnictwo dzieci, zbiory bibliotek, wypożyczenia, zainteresowania czytelnicze
Bogumiła Staniów
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa
Uniwersytet Wrocławski
Lektury inicjacji czytelniczych
Streszczenie: Artykuł przybliża wyniki sondażu przeprowadzonego wśród studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Bazuje on na pracach pisemnych dotyczących wspomnień pierwszych satysfakcjonujących kontaktów z książką. Wymieniono 52 tytuły literatury dziecięcej i młodzieżowej, które były, zdaniem badanych, ważne w ich inicjacjach czytelniczych. Określono okoliczności i sytuacje, w których dochodziło do kontaktów z lekturą inicjacyjną. Przywołano opinie czytelników o tych książkach, które jednocześnie mogą stać się poleceniami, swoistymi rekomendacjami dla czytelników opornych.
Słowa kluczowe: inicjacje czytelnicze; inicjacje literackie; czytelnictwo dzieci i młodzieży, książka dla dzieci i młodzieży
Beata Łaszewska-Radwańska
Liceum Ogólnokształcące Nr X we Wrocławiu
Biblioteka szkolna a rozwój czytelnictwa
Streszczenie: Artykuł poświęcony jest roli bibliotek szkolnych w rozwoju czytelnictwa. Omówiono w nim warunki pracy bibliotekarzy i czynniki, które uniemożliwiają im wykonywanie postawionych przed nimi zadań, związanych z zachęceniem dzieci i młodzieży do systematycznego kontaktu z książką. W drugiej części artykułu omówiono działania biblioteki Liceum Ogólnokształcącego Nr X we Wrocławiu, na rzecz uczniów szkoły.
Słowa kluczowe: czytelnictwo, biblioteki szkolne, biblioteka szkolna Liceum Ogólnokształcącego Nr X we Wrocławiu
Zofia Zasacka
Instytut Książki i Czytelnictwa, Biblioteka Narodowa
Gimnazjalni czytelnicy książek i ich wybory lekturowe
Streszczenie: Artykuł oparty jest o wyniki badania sondażowego zrealizowanego w maju 2010 r., na próbie obejmującej 70 gimnazjów, stanowiącej ogólnopolską reprezentację uczniów kończących obowiązkowy etap edukacji. Celem badania było opisanie miejsca i funkcji lektury książkowej dorastającej młodzieży, aktywności, wyborów i preferencji lekturowych nastolatków i ich społeczno-demograficznego zróżnicowania. W artykule zaprezentowano najważniejsze wyniki mówiące o aktywności czytelniczej gimnazjalistów oraz ich wybory lekturowe dokonywane w czasie wolnym. Wyniki prezentowanego badania pozwoliły wyróżnić wspólny obszar doświadczeń symbolicznych powstałych w wyniku spontanicznej lektury. Wskazały na związki między lekturami w czasie wolnym nastolatków a literaturą popularną oraz trendami we współczesnej literaturze przeznaczonej dla młodzieży.
Słowa kluczowe: czytelnictwo, gimnazjum, wybory czytelnicze, badania czytelnicze
Beata Żuber
Biblioteka Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koszalinie
Streszczenie: Artykuł przedstawia wyniki badań sondażowych dotyczących czytelnictwa, przeprowadzonych wśród studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koszalinie. Ukazuje aktywność i preferencje czytelnicze koszalińskiej młodzieży, której nawyk czytania i gusta czytelnicze zostały już ukształtowane.
Słowa kluczowe: czytelnictwo studentów, wybory czytelnicze, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koszalinie
Milena M. Śliwińska
Biblioteka Wydziału Filologicznego UMK, Toruń
Streszczenie: Tekst jest omówieniem zagadnienia „nie-czytania”, czyli uczestniczenia w kulturze literackiej bez uprzedniego zagłębiania się w treść książki. Nie-czytanie, skonfrontowane z nieczytaniem, jest procesem czynnego współudziału w cywilizacji książki, gdyż nie ogranicza się do nieznajomości publikacji, ale do usytuowania jej w horyzontalnej i wertykalnej całości piśmiennictwa. Zjawisko omówione przez Pierre’a Bayarda pozwala na przeżycie w masie otaczających nas książek.
Słowa kluczowe: nie-czytanie, nieczytanie, lektura, kanon, biblioteka wewnętrzna, książka wewnętrzna, Pierre Bayard
Jolanta Grzelczyk
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu
Słowa kluczowe: promocja czytelnictwa, czytelnictwo najmłodszych, Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu
Iwona Sójkowska
Redakcja EBIB
Słowa kluczowe: biblioteki cyfrowe, prawo autorskie
Marianna Czapnik
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Słowa kluczowe: konferencja bibliotekarska, digitalizacja zabytków kultury, Europejskie Konsorcjum Bibliotek Naukowych (CERL), Heritage of Printed Books Database
Beata Łaszewska-Radwańska
Liceum Ogólnokształcące Nr X we Wrocławiu
Sprawozdanie z V Krajowej Konferencji Nauczycieli Bibliotekarzy (Wrocław, 14–15 kwietnia 2011)
Słowa kluczowe: biblioteki szkolne, nowe media, konferencja bibliotekarska, podnoszenie kwalifikacji bibliotekarzy nauczyciele bibliotekarze, V Krajowa Konferencja Nauczycieli Bibliotekarzy