Różnorodne odsłony otwartości w nauce, edukacji i kulturze – 214 numer Biuletynu Ebib

W ramach publikowanego przez nas Biuletynu Ebib zapraszamy do współpracy przy tworzeniu numeru poświęconego Różnorodnym odsłonom otwartości w nauce, edukacji i kulturze. Chcemy tym samym wesprzeć praktyki związane z otwartym modelem publikowania, udostępniania wiedzy oraz działalnością edukacyjną i kulturalną. Pragniemy dać możliwość wypowiedzenia się osobom zaangażowanym w inicjatywy promujące i wdrażające otwartość w instytucjach naukowych, edukacyjnych oraz kulturalnych.

Nasza propozycja skierowana jest do osób, które są entuzjastami/entuzjastkami idei Open Access, do każdej osoby-autora/autorki, który/która pracuje z otwartymi modelami publikowania, otwartą edukacją oraz kulturą (na różnych poziomach i w  różnych aspektach) w swojej instytucji. 

Naszym celem jest, aby ten inkluzywny, multidyscyplinarny numer połączył autorów i teksty, opowiadające o tym, jak instytucje kultury i nauki wdrażają i prowadzą otwartościowe inicjatywy, tworzą infrastrukturę, procedury, narzędzia oraz modele Open Access (OA). Mając na uwadze ogromne rozproszenie wątków w różnych miejscach, proponujemy łamy naszego czasopisma, gdzie zbierzemy perspektywy i doświadczenia wielu osób z wielu środowisk, tak aby wzajemnie się inspirować, uzupełniać i dzielić wiedzą.

Czym jest Biuletyn Ebib?

Czasopismo od 25 lat wydawane przez Stowarzyszenie Ebib. Poświęcone bibliotekarstwu oraz bibliotekoznawstwu. Propagujące i wspierające nowoczesne podejście do zawodu bibliotekarza i bibliotekarki. Od samego początku tytuł był wydawany w formie elektronicznej i otwartej. Ideą pisma jest danie osobom publikującym przestrzeni do swobodnej wymiany wiedzy, doświadczeń oraz pomysłów. 

Różnorodne odsłony otwartości w nauce, edukacji i kulturze – redaktorki: Agnieszka Celej, Marzena Marcinek, Milena Śliwińska

Zeszyt ukaże się w sierpniu 2024 roku. Na artykuły czekamy do 10 lipca br. Tekst nie może przekraczać 15 stron. Więcej wskazówek znajduje się na stronie Biuletynu.

Propozycje obszarów tematycznych:

  • Modele publikowania – open access i open science,
  • Otwarta edukacja i nauka,
  • Dobra kultury w sieci,
  • Organizacja otwartych kursów, lekcji, wykładów, szkoleń, konferencji, notatek itp.,
  • Infrastruktura oraz otwarte oprogramowanie,
  • Dane badawcze, źródła i data stewardzi,
  • Zarządzanie otwartością na uniwersytetach, w jednostkach kultury i edukacji,
  • Wsparcie dla badaczy w zakresie udostępniania wyników badań – jak to robić?,
  • Promocja i edukacja dotycząca otwartości,
  • Współpraca między biblioteką a badaczami,
  • Etyczne aspekty ruchu Open Access,
  • Otwartość w kontekście AI,
  • Skąd czerpiemy wiedzę? – źródła informacji i wiedzy dla osób zajmujących się OA.

Powyższe obszary są jedynie propozycją. Jesteśmy otwarci na Państwa pomysły. Zapraszamy do kontaktu:

  • Agnieszka Celej: agnieszka.celej@pw.edu.pl
  • Marzena Marcinek: marzena.marcinek@ebib.pl
  • Milena Śliwińska: milena.sliwinska@gmail.com