EBIB 
Nr 2/2006 (72), @your library. Artykuł
 Poprzedni artyku Nastpny artyku   

 


List Michaela Dowlinga


11 luty 2006 roku

Do polskich bibliotekarzy

Stowarzyszenie Bibliotek Amerykańskich cieszy się z zainteresowania polskich bibliotekarzy projektem Kampania na rzecz Bibliotek na Świecie @ your library. Kampania jest programem partnerskim IFLA i ALA, a powstała z rozwinięcia pierwotnego programu Kampania na rzecz Bibliotek Amerykańskich i obecnie jest prawdziwie światową kampanią, w której uczestniczy 30 krajów na całym świecie.

Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w innych krajach używanie marki kampanii okazało się niezwykle skuteczne w podnoszeniu i utrwalaniu wartości bibliotek i bibliotekarzy. W Australii co miesiąc organizowano nowe akcje pod wspólnym hasłem @ your library, które miały na celu zwrócenie uwagi na różne rodzaje zasobów gromadzonych w bibliotekach. Akcja zaowocowała 10-procentowym wzrostem wykorzystania bibliotek. W Meksyku kampania @ your library uzyskała poparcie Pierwszej Damy, a Ministerstwo Kultury sfinansowało druk 16 tys. poradników z zakresu promocji Advocacy Guides for Libraries.

Warto pamiętać, że możliwość przedstawienia decydentom oraz użytkownikom bibliotek swoich działań jako elementu wspólnych działań promocyjnych bibliotek na całym świecie ma ogromną siłę. Wam samym włączenie się do światowych działań da możliwość poznania pomysłów sprawdzonych w innych krajach i wykorzystania tych, które najbardziej pasują do polskiej specyfiki.

Kampania i jej slogan powinny stanowić centralny punkt wszystkich działań marketingowych. Warto podkreślić, że kampania nie zajmuje miejsca innych projektów, ale wzmacnia je poprzez budowanie wspólnej marki (branding), która zwiększa przekaz.

ALA wraz z innymi bibliotekami amerykańskimi obchodzi Narodowy Tydzień Bibliotek od kwietnia 1950 roku. Od rozpoczęcia kampanii @ your library w 2001 roku, slogan wraz ze znakiem graficznym jest również głównym hasłem Narodowego Tygodnia. Ułatwiło to dotarcie z przesłaniem hasła @ your library do szerszego grona odbiorców i spowodowało jego utrwalenie. Wiele innych krajów, na przykład Gruzja czy Armenia, również włączyły slogan i znak @ your library do obchodów narodowych tygodni bibliotek.

Używanie sloganu i znaku @ your library podczas różnych działań i imprez w czasie całego roku, a także włączenie ich do obchodów Tygodnia Bibliotek stworzy spójny przekaz i przełoży się na większą widoczność bibliotek.

IFLA i ALA są gotowe wspomóc tworzenie i rozwój polskiej kampanii @ your library. Kampanii, która podnosi świadomość społeczną i wspiera działania bibliotekarzy z wszystkich typów bibliotek w całym kraju.

Z poważaniem,

Michael Dowling
Dyrektor Biura Kontaktów Międzynarodowych
Amerykańskiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy (ALA)

 Początek strony



List Michaela Dowlinga / // W: Biuletyn EBIB [Dokument elektroniczny] / red. naczelny Bożena Bednarek-Michalska. - Nr 2/2006 (72) luty. - Czasopismo elektroniczne. - [Warszawa] : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich KWE, 2006. - Tryb dostępu: http://www.ebib.info/2006/72/dowling_list.php. - Tyt. z pierwszego ekranu. - ISSN 1507-7187