EBIB 
Nr 1/2006 (71), Zasoby bibliotek - prezentacja, informacja, nowości. Warto wiedzieć
 Poprzedni artyku   

 


Elektroniczne usługi informacyjne - przydatne materiały w sieci




Elektroniczne usługi informacyjne - przydatne materiały w sieci

(Oprac. Lidia Derfert-Wolf, Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy, Biblioteka Główna, 8 stycznia 2005 r.)

Wykazy linków

  1. Teaching Librarian - Digital Reference http://www.teachinglibrarian.org/digref.htm
    Definicje, wykazy programów, wykazy bibliotek i konsorcjów według krajów i typów bibliotek
  2. LiveRef(sm): A registry of real-time Digital Reference Services by Gerry McKiernan http://www.public.iastate.edu/~CYBERSTACKS/LiveRef.htm
    Serwis nt. usług w czasie rzeczywistym. Wykazy bibliotek, programów, konferencji itp.
  3. Bernie Sloan's Digital Reference Pages http://www.lis.uiuc.edu/~b-sloan/bernie.htm
    Wykaz konsorcjów (Collaborative Live Reference Services), wykaz pytań użytkowników według serwisów (Question Logs), bibliografie
  4. Digital Reference Services for Libraries http://www.west.asu.edu/jbuenke/librarianship/digiref.html
    Definicje, inicjatywy, standardy, publikacje, przykłady bibliotek i konsorcjów, orpogramowanie
  5. Virtual Reference - Library Based Digital Reference Services http://www.librarysupportstaff.com/liverefpg.html
    Standardy, źródła, przykłady, publikacje, oprogramowania
  6. OCLC - Virtual reference - Best practices http://www.oclc.org/community/topics/virtualreference/bestpractices/default.htm
  7. LISWiki.com - Chat reference libraries http://www.liswiki.com/wiki/Chat_reference_libraries

Wykazy publikacji

  1. B. Sloan, Digital Reference Services: a Bibliography by http://people.lis.uiuc.edu/~b-sloan/digiref.html
  2. J. M. Wasik, Digital Reference Resources http://www.vrd.org/pubinfo/proceedings99_bib.shtml
  3. G. McKiernan, General Bibliography http://www.public.iastate.edu/~CYBERSTACKS/LiveRef.htm#GenBib

Standardy, wytyczne

  1. IFLA Digital Reference Guidelines, 2005 http://www.ifla.org/VII/s36/pubs/drg03.htm
  2. ALA RUSA Guidelines for Implementing and Maintaining Virtual Reference, 2004 http://www.ala.org/ala/rusa/rusaprotools/referenceguide/virtrefguidelines.htm
  3. ALA RUSA Guidelines for Behavioral Performance of Reference & Information Services Professionals, 2004 http://www.ala.org/ala/rusa/rusaprotools/referenceguide/guidelinesbehavioral.htm
  4. NISO Standards Committee AZ: Question/Answer Transaction Protocol (QATP). Draft for Trial Use http://www.loc.gov/standards/netref/qatp-trial.pdf
  5. Assessing quality in digital reference http://quartz.syr.edu/quality/
  6. VRD Facets of Quality for Digital Reference Services Version 5 http://www.vrd.org/facets-06-03.shtml
  7. VRD Question Interchange Profile (QuIP) http://www.vrd.org/Tech/QuIP/

Listy dyskusyjne

  1. DIG-REF http://www.vrd.org/Dig_Ref/dig_ref.shtml
  2. LIBREF-L http://www.library.kent.edu/libref-l/
  3. Live Reference eGroup http://groups.yahoo.com/group/livereference/

Inne

  1. Projekt "Virtual Reference Desk" http://www.vrd.org/
    Wykaz serwisów AskA, oprogramowania, standardy, publikacje, materiały konferencyjne
  2. Virtual Reference Canada http://www.collectionscanada.ca/vrc-rvc/s34-150-e.html
  3. Blog http://www.teachinglibrarian.org/weblog/blogger.html


Usługa Zapytaj bibliotekarza! / Ask A Librarian wybrane przykłady

(Oprac. Danuta Kaczmarska, Marzena Prykan, studentki INiB UJ, 6 stycznia 2005 r.)

Biblioteki polskie

  1. Miejska Biblioteka Publiczna w Nowym Dworze Mazowieckim http://www.biblioteka.nowydwormaz.pl/index.php?str=uslugi#telefon
    Formularz ułatwiający kierowanie pytań do biblioteki oraz usługa "Książka na telefon" kierowana do osób starszych, chorych, niepełnosprawnych ruchowo. Książki i czasopisma dostarczane są bezpłatnie w dniu zgłoszenia zamówienia przez pracowników biblioteki. W ramach usługi "Książka na telefon" bibliotekarze udzielają również informacji telefonicznej na zapytania dotyczące zbiorów bibliotecznych i przyjmują zamówienia na podręczniki akademickie oraz inne książki z księgozbioru rewersowego wypożyczane na krótkie terminy (3 do 6 dni).
  2. Miejska Biblioteka Publiczna w Sanoku http://www.biblioteka.sanok.pl/
    Konto pocztowe, poprzez które można zadawać pytania związane z funkcjonowaniem biblioteki, poszukiwaną literaturą itp. Na pytania odpowiadają bibliotekarze z Działu Informacyjno-Bibliograficznego.
  3. Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu http://www.wbp.wroc.pl/
    Czat oraz możliwość zadawania pytań poprzez e-mail.
  4. Miejska Biblioteka Publiczna w Chrzanowie http://www.mbp.chrzanow.pl/kontakt.htm#Zapytania
    Formularz do zadawania pytań drogą e-mailową, a także możliwość kontaktu z bibliotekarzem za pomocą popularnych komunikatorów internetowych: Gadu-Gadu, Tlen.
  5. Biblioteka Politechniki Krakowskiej http://www.biblos.pk.edu.pl/
    Link łączący bezpośrednio z programem pocztowym.
  6. Biblioteka Politechniki Warszawskiej http://www.bg.pw.edu.pl/
    Formularz lub e-mail kierujący pytania do Oddziału Informacji Naukowej.
  7. Biblioteka Politechniki Opolskiej http://www.bg.po.opole.pl/
    Przekierowanie do programu pocztowego.
  8. Biblioteka AWF w Katowicach http://www.biblioteka.awf.katowice.pl/
    Przekierowanie do programu pocztowego.
  9. Wojewódzka Biblioteka Publiczna Książnica Kopernikańska w Toruniu http://www.bibltor.torun.pl/ http://www.bibltor.torun.pl/serw_inf.php
    Formularz ułatwiający wysłanie pytania do biblioteki.
  10. Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu http://www.bu.uni.torun.pl/mail/
    Poprzez e-mail można dokonać m.in. przedłużenia terminu zwrotu książki, złożyć kwerendę czy wysłać pytanie do bibliotekarza dyżurującego w Informatorium. Realizacja tych usług następuje po wypełnieniu specjalnego formularza, który zostanie przesłany do właściwej jednostki Biblioteki.
  11. Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu http://www.bu.uni.wroc.pl/
    Pytanie do dyżurnego bibliotekarza (przekierowanie do programu pocztowego).

Biblioteki zagraniczne

  1. An online reference service from the Library of Congress http://www.loc.gov/rr/askalib/ask-scitech.html
    Biblioteka Kongresu (e-mail, chat).
  2. The UK's electronic reference library http://www.ask-a-librarian.org.uk/
    Serwis łączący zasoby brytyjskich bibliotek (e-mail).
  3. The Florida Ask a Librarian http://www.askalibrarian.org/aal.asp
    Bezpłatna usługa informacyjna oferowana przez biblioteki Florydy (chat, e-mail) .
  4. The Virtual Reference Desk http://www.vrd.org/locator/subject.shtml
    Dostęp do zasobów z różnych dziedzin, możliwość kontaktu z ekspertami.
  5. The Duke University Libraries - Ask a Librarian http://library.duke.edu/services/ask
    Serwis Bibliotek Uniwersytetu Duke w Durham, USA (e-mail, chat, komunikator).
  6. The Houston Public Library - Ask a Librarian http://www.hpl.lib.tx.us/hpl/interactive/answers.html
    Biblioteka Publiczna, Houston, USA (chat, e-mail).
  7. IPL Ask A Question Form http://www.ipl.org/div/askus/
    Internetowa Biblioteka Publiczna Uniwersytetu Michigan (e-mail).
  8. ASERL - Ask a Librarian http://www.ask-a-librarian.org/
    Serwis współtworzony przez dziewięć amerykańskich uniwersytetów (chat, e-mail).
  9. The IUB Libraries - Ask a Librarian http://www.libraries.iub.edu/index.php?pageId=43
    Serwis informacyjny biblioteki Uniwersytetu Indiana, Bloomington, USA - e-mail, chat, konsultacje ze specjalistą, możliwość otrzymania informacji drogą telefoniczną oraz poprzez kontakt osobisty.
 Początek strony



Elektroniczne usługi informacyjne - przydatne materiały w sieci / // W: Biuletyn EBIB [Dokument elektroniczny] / red. naczelny Bożena Bednarek-Michalska. - Nr 1/2006 (71) grudzień/styczeń. - Czasopismo elektroniczne. - [Warszawa] : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich KWE, 2006. - Tryb dostępu: http://www.ebib.info/2006/71/warto.php. - Tyt. z pierwszego ekranu. - ISSN 1507-7187