 |
Unia Europejska wspiera inicjatywy służące rozwojowi i promowaniu na rynku nowych
technologii, m.in. informatycznych.
Program eContent jest jednym z siedmiu programów wspólnotowych UE. Pozostałe programy to: 6. Program Ramowy, Inteligentna Energia dla Europy, MEDIA Plus, Leonardo da Vinci, Kultura 2000 i Młodzież[1].
Realizowany w latach 2001-2005 program eContent powołany został przez Radę UE 22 grudnia 2000 roku[2] . Polska przystąpiła do programu 15 listopada 2002 roku. Od tego czasu polskie instytucje mogą w nim uczestniczyć, starając się o dofinansowanie projektów przygotowywanych do konkursów, ogłaszanych przez Komisję Europejską. III konkurs został ogłoszony 20 grudnia 2002 roku[3] .
Projekt eContent = dostępna technologia + międzynarodowe partnerstwo
+ nowy pomysł i model biznesowy[4]
Uczestnicy Programu eContent[5]
Kraje:
- wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej,
- kraje EFTA - Norwegia, Islandia, Lichtenstein,
- kraje kandydujące do UE z Europy Środkowej i Wschodniej po podpisaniu stosownych umów: Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowenia, Węgry, Malta,
- państwa trzecie, których wnioski są rozpatrywane indywidualnie.
Organizacje i instytucje prywatne oraz publiczne, zajmujące się gromadzeniem, opracowywaniem i udostępnianiem informacji w postaci cyfrowej:
- jednostki państwowe, instytucje kulturalne, wydawnictwa, biblioteki, archiwa,
- firmy informatyczne,
- firmy zajmujące się przekładami językowymi i językoznawcy,
- dostawcy Internetu,
- firmy finansowe i konsultingowe,
- instytucje zajmujące się promocją,
- małe i średnie przedsiębiorstwa (gwarancja optymalnych warunków rozwoju),
- nowe firmy wchodzące na rynek.
Warunki uczestnictwa:
- współpraca minimum dwóch niezależnych instytucji działających w dwóch różnych krajach członkowskich UE lub jednej instytucji z krajów wchodzących w skład UE i jednej z krajów kandydujących, jeśli dany kraj podpisał porozumienie o przystąpieniu do programu,
- stworzenie międzynarodowego konsorcjum, składającego się z uczestników niezależnych od siebie i uzupełniających się w zakresie umiejętności oraz opracowanie
projektu z udziałem partnerów z różnych państw (liczba partnerów konsorcjum uzależniona jest od typu projektu),
- zgodność tematyki projektu z priorytetami merytorycznymi programu oraz widoczna przydatność rynkowa i perspektywy zastosowania,
- określenie celu - wdrożenie innowacyjnego, nowatorskiego pomysłu z wykorzystaniem istniejących technologii (przy ocenie projektów będzie brana pod uwagę zgodność z liniami tematycznymi, innowacyjny charakter, współpraca między partnerami, a także wpływ na rozwój ekonomiczny Europy).
Celem programu eContent jest:
- pomoc w tworzeniu, wykorzystaniu i dystrybucji informacji w postaci cyfrowej
(stąd eContent),
- stymulowanie korzystania z Internetu, tj. promocja zróżnicowania treści językowych
i kulturowych w globalnej sieci internetowej.
Zadaniem programu eContent jest:
- poprawienie dostępu sektora publicznego do informacji i rozszerzenie zakresu ich wykorzystywania,
- zwiększenie udziału w Internecie treści wielokulturowych i wielojęzycznych,
- zwiększenie dynamiki rynku przekazów cyfrowych,
- rozwijanie międzynarodowej współpracy oraz partnerstwa sektora prywatnego i publicznego,
- umożliwienie wszystkim Europejczykom korzystania z dobrodziejstw społeczeństwa informacyjnego oraz zwiększenie konkurencyjności UE na rynku globalnym,
- zmniejszenie ryzyka związanego z wprowadzaniem na rynek produktów zawierających treści cyfrowe[6] (zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw),
- umożliwienie nawiązania międzynarodowej współpracy, realizowanie interdyscyplinarnych przedsięwzięć z różnych krajów,
- kontrolowanie, by dofinansowanie projektu nie przekroczyło z góry określonej kwoty.
Linie tematyczne :
- Poprawa dostępności oraz rozszerzenie zakresu wykorzystania informacji sektora publicznego. Usługi informacyjne - wszelkie bazy danych "ponad granicami" powinny pochodzić z sektora publicznego. Są to dane:
- administracyjne i prawne,
- ekonomiczne i finansowe,
- geograficzne-serwisy lokalne,
- z dziedziny kultury, nauki i techniki,
- zasoby archiwalne.
Dane te powinny być łatwo dostępne do wykorzystania w innych krajach, ponieważ w efekcie ma powstać europejska baza danych cyfrowych.
-
Inspirowanie tworzenia wielojęzycznych i wielokulturowych treści internetowych. Celem usługi ma być zapewnienie łatwego dostępu do baz danych w postaci cyfrowej w wielu językach poprzez wzmacnianie wspólnej płaszczyzny językowej w sektorze usług językowych i dostawców treści cyfrowych. Bazy danych o zasięgu europejskim powinny być tworzone przez łączenie istniejących wielojęzycznych zasobów. Mają one zapewnić łatwy dostęp do treści, wykorzystując przyjazne dla użytkownika platformy i narzędzia możliwe do rozbudowywania i dodawania nowych elementów. W efekcie usługa musi mieć charakter ponadnarodowy, ponadkulturowy oraz rynkowy.
-
Zwiększenie dynamiki rynku treści cyfrowych. Trzecia linia pełni rolę wspierającą rozpowszechnianie osiągnięć, tworzenie sieci tematycznych oraz wymianę najlepszych praktyk i rozwiązań technicznych.
W latach 2003-2005 program eContent skupi się na dwóch pierwszych liniach tematycznych. W programie priorytetem jest włączenie organizacji i instytucji z krajów kandydujących oraz łączenie elementów z różnych linii tematycznych (np. projekt opierający się na informacji z sektora publicznego w połączeniu z aspektem wielojęzyczności).
Typy projektów:
Projekty demonstracyjne (Demonstration Projects).
Są to kompleksowe, pełnowymiarowe projekty, w których partnerzy konsorcjum, składającego się przynajmniej z dwóch uczestników z co najmniej dwóch państw (najczęściej od 3 do 8) wypracowują wspólne osiągnięcia zgodne z założeniami proponowanych linii tematycznych. Celem projektów jest wpływanie na tworzenie nowych koncepcji w dziedzinie produktów i usług e-treści oraz zagwarantowanie korzyści ekonomicznych w sektorze przemysłowym i publicznym (przez zwiększanie wydajności, jakości, dostępu, itp.). Muszą one uwzględnić wszystkie etapy realizacji, od badania rynku i projektowania produktu i/lub usługi po ocenę ich w rzeczywistości. Powinny być stosowane najnowsze metody i procesy, dostępne na rynku rozwiązania technologiczne oraz innowacje biznesowe, społeczno-ekonomiczne i techniczne. Osiągnięte rezultaty procesu opracowywania i testowania powinny być stopniowo wprowadzane i możliwe do powielania. Projekty powinny gwarantować zaangażowanie potencjalnych użytkowników i być wyposażone w określone plany wykorzystania. Ostateczny rezultat jest własnością konsorcjum. Komisja Europejska finansuje do 50% kosztów projektów demonstracyjnych, nie więcej jednak niż 2,5 mln euro. Wartość projektu musi wynosić przynajmniej 2 mln euro. Projekt ma trwać od 18 do 24 miesięcy lub dłużej (zazwyczaj do 30). Zgłoszenia przyjmowane są do ustalonych terminów konkursów. Termin składania wniosków o dofinansowanie projektów demonstracyjnych III konkursu upłynął 21.03.2003 r. Nowe terminy konkursów dla projektów demonstracyjnych zostaną opublikowane w Official Journal w końcu 2003 r.
Studia wykonalności (Feasibility Projects).
Są to projekty wspomagające rozwój nowych pomysłów i szkicujące wczesny etap eksperymentów. Konsorcjum składa się przynajmniej z dwóch partnerów z co najmniej dwóch państw (najczęściej od 2 do 4). Rezultatem ma być konkretny projekt gotowy do zastosowania, wraz z określoną strukturą partnerstwa i budżetu. Studia wykonalności umożliwiają uczestnictwo w projektach małym i średnim przedsiębiorstwom, zwłaszcza z krajów kandydujących. Nie mogą one prowadzić do projektów demonstracyjnych. Komisja Europejska finansuje do 50% kosztów projektu, nie więcej niż 200 tys. euro. Projekt trwa do 12 miesięcy (zazwyczaj 9). Projekty przyjmowane są w ramach zgłoszeń ciągłych, a oceniane w ciągu 4 miesięcy. Program został opublikowany w Official Journal C 320 z 20.12.2002 r. Wnioski do III konkursu można wysyłać do 28.05.2004 r. do godziny 17.00 na adres Komisji Europejskiej:
European Commission
Directorate-General Information Society
eContent Information Desk
Office EUFO 1181
L-2920 Luxembourg
Fax: +352-4301-34959
e-mail: econtent@cec.eu.int
Środki towarzyszące (Accompanying Measurea).
Wspierają one wykonanie programu eContent, a dotyczą budowania sieci partnerów, działań rozpowszechniających, promocyjnych, tworzenia portali oraz łączenia projektów zarówno o tematyce ogólnej, jak i w poszczególnych liniach działania. Środki towarzyszące mogą być wykorzystane na organizowanie szkoleń, konferencji, spotkań brokerskich. Muszą być one oparte na wielostronnym i wielonarodowym partnerstwie. Konsorcjum może tworzyć 1 partner z 1 państwa (zwykle 2-3 partnerów). Komisja Europejska finansuje do 100% kosztów, nie więcej niż 1 mln euro. Projekt trwa od 12 do 18 miesięcy lub dłużej (zazwyczaj do 24). Termin składania wniosków do III konkursu minął 21.03.2003 r.
Sposoby składania wniosków:
- konkurs zgłoszeń ciągłych, dotyczący studiów wykonalności, trwa przez cały okres działania programu, wnioski można wysyłać nieprzerwanie, Komisja Europejska rozpatruje je raz na kwartał;
-
wnioski dotyczące projektów demonstracyjnych i środków towarzyszących składa się do ustalonych dat konkursów; można je składać tylko w ciągu 3-4 miesięcy, gdy Komisja Europejska ogłasza tzw. wezwanie do składania wniosków, publikowane na stronach serwisu CORDIS[7].
Program eContent będzie finansował projekty, które spełniają następujące kryteria:
- zasadę "wysokie ryzyko-wysoka nagroda",
- charakter międzynarodowy i międzysektorowy,
- możliwość powielania,
- zorientowanie na użytkownika,
- wkład w przezwyciężanie barier stojących na drodze do stworzenia wspólnego rynku europejskiego,
- innowacyjność w zakresie społeczno-ekonomicznym i rynkowym,
- zgodność z liniami tematycznymi,
- wkład w politykę UE i w osiągnięcie wartości europejskiej,
- wkład w rozwój ekonomiczny i społeczny,
- możliwość osiągnięcia korzyści finansowych.
Nie można ubiegać się o dofinansowanie:
- projektów badawczych,
- aplikacji multimedialnych typu off-line,
- wyszukiwarek (narzędzi) internetowych,
- serwisów, które mogą być realizowane w ramach innych programów, np. eGovernment, IST,
- zakupu sprzętu komputerowego,
- rozbudowy infrastruktury,
- digitalizacji dużych partii materiału[8].
Budżet całego programu eContent wynosi 100 mln euro. Przewidywany budżet na finansowanie projektów w latach 2003-2004 wynosi ok. 51,5 mln euro[9].
Dokumenty i formularze zgłoszeniowe związane z udziałem w programie dostępne są na stronie internetowej programu eContent w serwisie CORDIS. Cztery tygodnie przed ostatecznym terminem można przedstawić propozycje wstępne, wysyłając zarys projektu nie przekraczający trzech stron na adres: infso-cells.econtent@cec.en.int. Powinien on szczegółowo opisywać planowane prace, charakterystykę rynku, spodziewany czas trwania i wyniki oraz skład konsorcjum. Wnioski należy wypełnić w jednym z oficjalnych języków UE, np. w języku angielskim i wysłać je bezpośrednio do Luksemburga na adres Komisji Europejskiej.
Organizacją programu eContent w Polsce zajmuje się Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK)[10]. Powstał on w 2001 r. przy Ośrodku Edukacji Niestacjonarnej Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie (Akademia Górniczo-Hutnicza, Ośrodek Edukacji Niestacjonarnej, Al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków, e-mail: econtent@agh.edu.pl) pod patronatem Komitetu Badań Naukowych. Do zadań KPK należy:
- rozpowszechnianie informacji o warunkach udziału projektów w konkursach oraz o programie eContent wśród potencjalnych uczestników w całej Polsce;
- pomoc w wyszukiwaniu potencjalnych partnerów zagranicznych i aktywne promowanie polskich instytucji jako partnerów dla zagranicznych konsorcjów;
- organizowanie szkoleń dla instytucji zainteresowanych udziałem w programie eContent.
Aby wyszukać partnera dla swojego projektu, można skorzystać też z baz CORDIS Partner Finding Service[11]. Informacje o programie eContent znajdują się również na stronie Content Village[12], powstałej jako rezultat projektu PICK (Platform for Information Dissemination Collaboration and Knowledge Sharing).
Wszystkie nowe informacje na temat programu eContent są dostępne na stronach KPK eContent[13].
Przypisy
[1] ŁYŚ, G. Nieodkryte Ąródła. Rzeczpospolita. Nasza Europa, 2003, nr 70, s. 8.
[2] eContent Work Programme 2003-2004 [on-line]. [dostęp 29 kwietnia 2003]. Dostępny w World Wide Web: http://www.cordis.lu/econtent/workprogramme.htm.
[3] JASIŃSKI, J. Dla tych, którzy chcą do sieci. Rzeczpospolita. Nasza Europa, 2002, nr 274, s. 3.
[4] Na podstawie materiałów z konferencji - Dzień Inaugurujący Program eContent - która odbyła się 07 lutego 2003 r. w KPK w AGH w Krakowie.
[5] Strony informacyjne KPK eContent [on-line]. [dostęp 29 kwietnia 2003]. Dostępny w World Wide Web: http://www.econtent.agh.edu.pl/document_show.php.
[6] Treść cyfrowa to każdy rodzaj informacji publikowanej na dowolnej platformie internetowej, tj. tradycyjne strony WWW, nowoczesne interaktywne rozwiązania internetowe, komunikacja bezprzewodowa.
[7] Serwis CORDIS [on-line]. [dostęp 29 kwietnia 2003]. Dostępny w World Wide Web: http://www.cordis.lu/econtent.
[8] Na podstawie materiałów z konferencji - Dzień Inaugurujący Program eContent - która odbyła się 07 lutego 2003 r. w KPK w AGH w Krakowie.
[9] eContent Work Programme 2003-2004 [on-line]. [dostęp 12 maja 2003]. Dostępny w World Wide Web: http://www.cordis.lu/econtent/workprogramme.htm.
[10] Krajowy Punkt Kontaktowy [on-line]. [dostęp 29 kwietnia 2003]. Dostępny w World Wide Web: http://www.econtent.agh.edu.pl.
[11] Cordis [on-line]. [dostęp 29 kwietnia 2003]. Dostępny w World Wide Web: http://www.cordis.lu.
[12] Content Village [on-line]. [dostęp 29 kwietnia 2003]. Dostępny w World Wide Web: http://www.content-village.org.
[13] eContent: aktualności [on-line]. [dostęp 29 kwietnia 2003]. Dostępny w World Wide Web: http://www.econtent.agh.edu.pl.
 |  |