IFLA (The International Federation of Library Associations and Institutions - Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń i Instytucji Bibliotekarskich) jest wiodącym, międzynarodowym ciałem reprezentującym interesy bibliotekarzy, pracowników informacji i użytkowników w skali globalnej.
IFLA liczy obecnie 1700 członków w ponad 150 krajach (w Polsce członkami IFLA jest m.in. SBP i Biblioteka Narodowa). IFLA została zarejestrowana w Holandii w 1971 roku. Biblioteka Królewska, narodowa biblioteka Holandii w Hadze, dostarczyła kierownictwu IFLA niezbędne wyposażenie.
CELE
IFLA jest niezależną, międzynarodową, pozarządową organizacją typu "not-for-profit". Jej główne cele to:
- promowanie wysokiego standardu usług bibliotecznych i informacyjnych;
- upowszechnianie rozumienia wartości dobrej biblioteki i serwisu informacyjnego;
- reprezentowanie interesów członków na całym świecie.
CZŁONKOSTWO
Członkiem IFLA może być organizacja, stowarzyszenie, instytucja (np. biblioteka) lub indywidualny bibliotekarz. czy student. Istnieje szereg form członkostwa, który pozwala na działanie w ramach IFLA każdej formie organizacyjnej - ostatni również np. jednoosobowym centrom lub bibliotekom szkolnym. Dwoma głównymi typami członków, którzy posiadają prawo głosu, są członkowie-stowarzyszenia i członkowie-instytucje.
STRUKTURA IFLA
WŁADZE
Ciałem ustawodawczym IFLA jest Naczelna Rada składająca się z delegatów członków mających prawo głosu. Rolę organu wykonawczego pełni Zarząd Główny składający się z 21 osób. Koordynacją działań zajmuje się Komitet Zawodowy, monitoruje on prace w zakresie 4 Podstawowych Działań, 8 Działów, 45 Sekcji, i 6 Grup Dyskusyjnych.
PODSTAWOWE DZIAŁANIA
Problemy wspólne dla bibliotek na całym świecie są przedmiotem Podstawowych Działań IFLA, określonych przyjętą strategią tej organizacji. Są to:
- ALP (Advancement of Librarianship Programme) zajmuje się rozwojem profesji biliotekarskiej w krajach rozwiniętych,
- FAIFE (Free Access to Information and Freedom of Expression) dotyczy wolności dostępu do informacji i wolności ekspresji,
- CLM (The Copyright and other Legal Matters Committee) zajmuje się prawem autorskim i innymi sprawami prawnymi,
- PAC (Preservation and Conservation) koncentruje się na inicjatywach związanych z konserwacją i zabezpieczaniem materiałów bibliotecznych.
Każde Działanie Podstawowe ma dyrektora, który odpowiada przed Zarządem Głównym i Komitetem Zawodowym.
DZIAŁY, SEKCJE i OKRĄGŁE STOŁY
(numeracja nie jest kolejna - odpowiada numerom Grup Zawodowych)
I. | | Dział Uniwersalnych Bibliotek Naukowych |
| 1. | Biblioteki Narodowe |
| 2. | Biblioteki Uniwersyteckie i Inne Główne Biblioteki Naukowe. |
| 3. | Serwisy Biblioteczne i Naukowe Parlamentów. |
|
II. | | Dział Bibliotek Specjalnych |
| 4. | Biblioteki Rządowe. |
| 5. | Biblioteki Naukowe Humanistyczne. |
| 6. | Biblioteki Geograficzne (Kartograficzne). |
| 7. | Biblioteki Naukowo-Techniczne. |
| 28. | Biblioteki Medyczne i Nauk Biologicznych. |
| 30. | Biblioteki Artystyczne. |
| 37. | Biblioteki Specjalizujące się w Lokalnej Historii i Genealogii. |
|
III. | | Dział Bibliotek obsługujących ogół czytelników |
| 8. | Biblioteki Publiczne. |
| 9. | Biblioteki dla Niepełnosprawnych. |
| 10. | Biblioteki dla Dzieci i Młodzieży. |
| 11. | Biblioteki Szkolne i Centra Zasobów. |
| 31. | Biblioteki dla Niewidomych. |
| 32. | Usługi Biblioteczne dla Wielokulturowych Społeczności. |
| 38. | Biblioteki Ruchome (Mobilne). |
|
IV. | | Dział Bibliograficzny |
| 12. | Bibliografia. |
| 13. | Katalogowanie. |
| 29. | Klasyfikacja i Indeksowanie. |
|
V. | | Dział Zbiorów i Usług |
| 14. | Gromadzenie i Rozwijanie Zbiorów. |
| 15. | Wypożyczanie i Dostarczanie Dokumentów. |
| 16. | Publikacje Ciągłe. |
| 17. | Informacje Rządowe i Publikacje Urzędowe. |
| 18. | Rzadkie Książki i Rękopisy. |
| 36. | Zestawienia i Bibliografie (Reference). |
| 37. | Gazety Codzienne (dzienniki). |
|
VI. | | Dział Zarządzania i Technologii |
| 19. | Zabezpieczanie i Konserwacja. |
| 20. | Budynki i Wyposażenie Bibliotek. |
| 21. | Technologia Informacyjna. |
| 22. | Statystyka i Ewaluacja. |
| 34. | Zarządzanie i Marketing. |
| 35. | Multimedia i Środki Audiowizualne. |
| 40. | Zarządzanie Stowarzyszeniami Bibliotekarskimi. |
| 41. | Problemy Kobiet. |
|
VII. | | Dział Edukacji i Badań |
| 23. | Edukacja i Szkolenia. |
| 24. | Bibliotekoznawstwo. |
| 33. | Czytelnictwo. |
| 42. | Umiejętność posługiwania się informacją (Information Literacy). |
| 43. | Rozwój Zawodowy i Podnoszenie Kwalifikacji. |
| 44. | Historia Bibliotek. |
| 45. | Czasopisma z Zakresu Nauki o Informacji i Bibliotekoznastwa. |
|
VIII. | | Dział Regionalny |
| 25. | Afryka. |
| 26. | Azja i Oceania. |
| 27. | Ameryka Łacińska i Karaiby. |
Dodatkowym źródłem na temat działalności IFLA i poszczególnych struktur jest IFLANET: www.ifla.org, gdzie można znaleźć również szereg materiałów źródłowych i publikacji.
Z materiałów informacyjnych IFLA wybrał i zredagował:
Aleksander Radwański
|