Nr 11/2002 (40), Informacja biznesowa. Komunikat |
ePolska.
|
|||
Po szerokich dyskusjach z różnymi środowiskami naukowymi i społecznymi opracowano w Komitecie Badań Naukowych nowa wersję strategii ePolska, która w szerszy sposób niż poprzednia uwzględnia rolę bibliotek i bibliotekarzy w budowaniu społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Pod koniec roku 2001 i na początku 2002 ocenialiśmy w EBIB-e strategię dość surowo. Braliśmy również udział w dyskusjach na temat jej zmienionego kształtu. Udało się nam się (jako przedstawicielom Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich) współpracując z KBN-em zamieścić w strategii wiele zapisów, które nadają odpowiednią rangę bibliotekom i wpisują nas, bibliotekarzy w budowanie nowej Polski opartej o społeczeństwo wiedzy. Wydaje się nam, że jest to znaczące osiągnięcie, które może przynieść wiele korzyści w przyszłości, pod warunkiem czynnego udziału bibliotekarzy w procesach innowacyjnych kraju. Wbrew powszechnemu mniemaniu bibliotekarzy o tym, że nie mają oni żadnego wpływu na to, co dzieje się w Polsce, stwierdzamy, że nasze konsekwentne działania i współpraca (czasem bardzo trudna) dają zadawalające wyniki i warto podejmować trud analizowania polskiej rzeczywistości i wszędzie tam, gdzie potrzebny jest nasz głos doradczy. Zachęceni tym sukcesem, powinniśmy wszyscy zweryfikować swoje postawy i budować wspólne platformy porozumienia i lobbingu na rzecz wzmacniania naszej pozycji zawodowej w Kraju. Poniżej zamieszczam te fragmenty dokumentu ePolska, które dotyczą nas bezpośrednio lub pośrednio i mogą być dla nas ważne. Nie są to wszystkie elementy istotne, powinniśmy przeczytać strategię w całości i mieć ją zawsze w bibliotece pod ręką, jako dokument, na który powołamy się wówczas, kiedy będziemy u siebie w bibliotece próbowali realizować jej zapisy. Może to wzmocnić naszą pozycję przetargową i upewnić władze lokalne czy bezpośrednich przełożonych, że nasze działania są zgodne z przyjętymi przez państwo założeniami. Uwaga! Czcionką pogrubioną zaznaczone zostały te miejsca, które dotyczą bezpośrednio bibliotek. Bożena Bednarek-Michalska FRAGMENTY STRATEGII ePOLSKA
|
Zadanie | Jednostki realizujące | Termin realizacji |
---|---|---|
Opracowanie zasad wspólnego korzystania z infrastruktury telekomunikacyjnej:
|
URTiP | praca ciągła |
Prace nad zasadami przejścia na IPv6. | KBN, jednostki naukowe, sektor prywatny | zgodnie z pracami w krajach UE |
Budowa publicznych punktów dostępu do sieci. | administracja publiczna, biblioteki, Poczta Polska | praca ciągła |
a) Administracja rządowa
Wykaz podstawowych usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną
Usługi dla osób fizycznych | Usługi dla podmiotów gospodarczych |
---|---|
1. Podatek dochodowy. | 1. ZUS. |
2. Pośrednictwo w poszukiwaniu pracy. | 2. Podatek dochodowy. |
3. Ubezpieczenia społeczne. | 3. VAT. |
4. Wydawanie dokumentów tożsamości. | 4. Rejestracja działalności gospodarczej. |
5. Rejestracja pojazdów. | 5. Zasoby danych statystycznych. |
6. Wydawanie pozwoleń na budowę. | 6. Deklaracje celne. |
7. Przyjmowanie zgłoszeń na policji. | 7. Zezwolenia i certyfikaty. |
8. Zasoby bibliotek publicznych. | 8. Zamówienia publiczne. |
9. Wydawanie aktów urodzeń i małżeństwa. | |
10.Zgłoszenia kandydatów na wyższe uczelnie. | |
11. Zmiana miejsca zamieszkania. | |
12. Służba zdrowia. |
a) Edukacja w społeczeństwie informacyjnym
Wykształcenie społeczeństwa nie może być traktowane wyłącznie jako indywidualna sprawa osób uczących się, lecz jako strategiczne zadanie dla państwa. Obowiązkiem rządu jest zapewnienie powszechnego nauczania, posługiwania się nowymi technikami, stworzenie warunków dostępu do programów i narzędzi informacyjnych dla nauczycieli i młodzieży we wszystkich typach szkół. Niezwykle istotne jest opracowanie i przyjęcie Narodowego Programu Edukacji na rzecz Społeczeństwa Informacyjnego. Priorytetem - obecnym na wszystkich etapach prac - powinno być wyrównywanie szans młodzieży wiejskiej oraz osób niepełnosprawnych.
Cele:
Nr | Zadanie | Jednostki realizujące | Termin realizacji |
---|---|---|---|
1. | Wyposażenie gimnazjów w 10-stanowiskowe pracownie internetowe. | MENiS | 2002 |
2. | Stopniowe wyposażenie szkół ponadgimnazjalnych w 15 stanowiskowe pracownie internetowe z serwerem. | MENiS | 2004 |
3. | Stopniowe wyposażanie bibliotek w szkołach ponadgimnazjalnych w 4 stanowiskowe zestawy z dostępem do sieci Internet. | MENiS | 2004 |
4. | Wyposażenie szkół podstawowych w pracownie informatyczne. | MENiS | 2006 |
5. | Budowa bazy zasobów edukacyjnych: tematycznych portali edukacyjnych, elektronicznych bibliotek, serwerów materiałów edukacyjnych, mulitimedialnych aplikacji edukacyjnych. | MENiS | praca ciągła |
6. | Organizacja studiów podyplomowych w zakresie wykorzystania narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych dla nauczycieli. | MENiS | 2003 |
7. | Wprowadzenie wymogu osiągnięcia przez wszystkich nauczycieli do końca 2006 roku kwalifikacji w zakresie posługiwania się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi w nauczaniu (powiązane z awansem zawodowym nauczyciela). | MENiS, organy prowadzące szkoły | do ustalenia |
8. | Szkolenie administracji szkół w zakresie wykorzystania nowoczesnych technik informacyjnych do zarządzania oświatą i w dydaktyce. | MENiS | praca ciągła |
9. | Wprowadzenie dla nowo zatrudnionych nauczycieli wymogu posiadania kwalifikacji w zakresie posługiwania się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi w realizacji zadań pedagogicznych. | MENiS | 2002 |
10. | Opracowanie koncepcji systemu kształcenia ustawicznego. | MENiS | 2002 |
11. | Opracowanie Planu Informatyzacji Edukacji Narodowej w latach 2002-2005. | MENiS | 2002 |
12. | Opracowanie standardów przygotowania nauczycieli szkół wszystkich szczebli w zakresie informatyki i zastosowań technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu. | MENiS | 2002 |
13. | Opracowanie standardów edukacyjnych i zasad akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli w zakresie informatyki i zastosowań technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu. | MENiS | 2003 |
14. | Zastosowanie narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych w szkoleniach centralnych dla członków korpusu służby cywilnej i studium zarządzania strategicznego dla dyrektorów generalnych. | USC | 2003 |
15. | Opracowanie koncepcji wdrażania, rozwoju i koordynacji systemu zdalnej edukacji oraz systemu certyfikacji. | MENiS | do ustalenia |
16. | Opracowanie koncepcji wdrażania, rozwoju i koordynacji systemu zdalnych szkoleń (tzw. e-learning) w służbie cywilnej. | USC | 2003 |
17. | Określenie zasad kontroli poziomu formalnego i merytorycznego aplikacji edukacyjnych. | MENiS, organizacje pozarządowe | do ustalenia |
18. | Dostosowanie programów nauczania szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy, wyposażenie wybranych szkół w sprzęt komputerowy, opracowanie i wdrożenie modułowych programów szkolenia zawodowego w dziedzinie technologii informacyjnych i komunikacyjnych i ich zastosowania w działalności zawodowej. | MPiPS, MENiS, samorządy lokalne | 2002 - 2004 |
19. | Utworzenie komputerowej bazy danych o modułowych programach szkolenia zawodowego, w tym: o programach szkoleń w dziedzinie technologii informacyjnej i instytucjach realizujących ww. programy. | MPiPS | I kwartał 2003 |
20. | Utworzenie komputerowej bazy danych o rynku usług szkoleniowych. | MPiPS | 2003 |
21. | Szkolenie bibliotekarzy w zakresie posługiwania się narzędziami informacyjnymi i komunikacyjnymi. | MENiS | praca ciągła |
22. | Wspieranie dostępu do Internetu placówek oświatowych. | MENiS, MI | praca ciągła |
b) Przygotowanie potencjału intelektualnego dla społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy
W społeczeństwie informacyjnym i gospodarce opartej na wiedzy nie można ograniczać się do wykorzystywania dorobku światowego w dziedzinie nauki. Niezbędne jest tworzenie własnych zasobów wiedzy i nabywanie umiejętności, które mogą stać się podstawą przyszłej aktywności społecznej i gospodarczej. Istnieje potrzeba właściwego ukierunkowania badań naukowych. Priorytety badawcze zostały zaproponowane przez Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus" działający przy prezydium Polskiej Akademii Nauk.[2]
Dalsze zwiększone nakłady są jednak niezbędne, gdyż warunkują one przyśpieszenie rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Należy położyć nacisk na kształcenie nauczycieli akademickich w zakresie wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w pracy badawczej i dydaktycznej oraz na tworzenie powszechnie dostępnych zasobów wiedzy dla wszystkich szczebli systemu edukacji i ogółu społeczeństwa. W celu pełniejszego przygotowania potencjału intelektualnego dla społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy, niezbędne jest rozpoczęcie strategicznych programów badawczych inicjowanych przez KBN, Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Gospodarki w wymienionych dziedzinach.
d) Polskie zasoby kultury w sieci
Zadanie | Jednostki realizujące | Termin realizacji |
---|---|---|
Wspieranie dostępu do Internetu placówek kulturalnych. | MENiS, MI, MK | praca ciągła |
Budowa Portalu Kultury Polskiej, wdrożenie pilotażowej wersji drugiego etapu budowy Portalu - Encyklopedii Kultury Polskiej. | MK, IDN | 2002 |
Opracowanie Kulturalnej Mapy Polski. | IDN | 2002 |
Opracowanie i utrzymanie portalu www.culture.pl w celu umożliwienia dostępu do informacji o kulturze polskiej oraz portalu www.iam.pl tworzących zintegrowaną sieć stron internetowych Instytutów Polskich, także w wersji anglojęzycznej. | MSZ, Instytut im. A. Mickiewicza | praca ciągła |
Opracowanie informatycznego systemu opisu, inwentaryzacji i udostępniania archiwaliów. | NDAP | 2003 |
Udostępnienie w sieci Internet szczególnie cennych dokumentów polskich archiwów państwowych. | NDAP i NASK | 2002 |
Opracowanie i udostępnienie w sieci Internet informacji o zasobach archiwów państwowych. | NDAP i archiwa państwowe | 2002 |
b) Praca zawodowa w gospodarce opartej na wiedzy
Szybki i stały postęp naukowo-techniczny, nowe produkty i usługi na rynku oferowane konsumentom oraz nowe sposoby funkcjonowania przedsiębiorstw stawiają nowe wymagania pracownikom. Będą oni musieli nadążyć z podnoszeniem swoich kwalifikacji, a niekiedy głęboko się przekwalifikować, aż do zmiany zawodu włącznie. Duża wiedza i umiejętności, a co za tym idzie zdolność do wszechstronnego wykorzystania możliwości oferowanych przez nowe urządzenia i usługi, wpływają na styl i jakość życia obywateli.
Kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego i gospodarki elektronicznej będzie wywierać coraz bardziej istotny wpływ na funkcjonowanie rynku pracy. Przejawem tego będą:
W ostatnich latach rynek pracy w Polsce ulega dynamicznym przeobrażeniom zarówno w układzie branż, jak i sektorów gospodarki. Zachodzące procesy restrukturyzacyjne powodują zanik wielu zawodów i powstawanie innych. Bieżąca obserwacja tych procesów jest konieczna dla kreowania racjonalnej polityki rynku pracy i stymulowania pożądanych zmian w strukturze zatrudnienia. Będzie ona znacznie ułatwiona dzięki zastosowaniu informacyjnych technologii zbierania, przetwarzania i publikowania informacji. Ich zastosowanie może również w znaczący sposób ułatwić obserwację i rejestrowanie zjawisk zachodzących na rynku pracy.
a) Przeciwdziałanie zjawiskom wykluczenia informacyjnego
Największym zagrożeniem, jakie niesie ze sobą transformacja do społeczeństwa informacyjnego, jest problem wykluczenia ze społeczeństwa. Uważa się, że przyczyną takiego wykluczenia jest zjawisko tzw. digital divide, czyli podziału społeczeństwa na tych, którzy mają i tych, którzy nie mają dostępu do technik cyfrowych. Termin digital divide podkreśla stronę techniczną zagadnienia. Tymczasem niezwykle istotną przyczyną wykluczenia ze społeczeństwa jest nienadążanie za rozwojem zarówno pojedynczych osób, mniejszych społeczności (np. grup zawodowych), jak i całych krajów.
Zjawiska wykluczenia informacyjnego zachodzą również obecnie w naszym społeczeństwie. Liczne badania wykazują, że różnica w poziomie życia ludzi na wsi i w mieście w Polsce jest bardzo duża, a mieszkańcy zaniedbanych społecznie i gospodarczo obszarów w niewielkim stopniu odczuwają korzyści płynące z transformacji ustrojowej ostatnich lat.
Cele:
Warszawa 2002
[2] "Jaka polityka naukowa dla Polski? Priorytety badawcze", Warszawa 2002.
|
|||