EBIB 
Nr 9/2002 (38), Użytkownicy systemów sieciowych. Artykuł
 Poprzedni artykuł Następny artykuł  

Tekst recenzowany


 
Rozmiar: 77 bajtów Rozmiar: 77 bajtów Rozmiar: 77 bajtów Rozmiar: 77 bajtów

Ewa Piotrowska,
Renata Zając
Biblioteka Główna
Akademii Pedagogicznej
w Krakowie

Witryny internetowe bibliotek pedagogicznych jako źródło informacji naukowej dla użytkowników sieci

(na przykładzie Bibliothek der Pädagogischen Hochschule we Freiburgu i Biblioteki Głównej Akademii Pedagogicznej w Krakowie)


Rozmiar: 77 bajtów Rozmiar: 77 bajtów
Rozmiar: 45 bajtów

Nowoczesne systemy biblioteczne zmierzają obecnie do pełnej integracji z sieciami rozległymi. Wychodzą one poza zarządzanie kolekcją pojedynczej biblioteki na rzecz obsługi rozproszonych zasobów informacji (multikatalogi, sieci CD-ROM oraz zasoby informacyjne Internetu). Chociaż własne zbiory pozostają podstawą pracy bibliotek, to tradycyjne zadania biblioteki: gromadzenie, opracowanie i udostępnianie dokumentów drukowanych zostały wzbogacone o media elektroniczne. Biblioteki przekształciły się w tzw. biblioteki "hybrydowe"[1], udostępniające zarówno drukowane, jak i elektroniczne publikacje oraz źródła informacji.

Bardzo bogatym źródłem informacji naukowej jest Internet, tym cenniejszym, że często darmowym, dlatego pierwszorzędne znaczenie ma tworzenie portali bibliotecznych i "bibliotek cyfrowych", rozumianych tutaj jako systemy dostarczające użytkownikom spójnego dostępu do wielkich, zorganizowanych zasobów informacji[2].

Użytkownicy biblioteki coraz częściej korzystają z zasobów Internetu, a ich oczekiwania aby biblioteka dostarczała zamówione dokumenty drogą elektroniczną bezpośrednio do miejsca pracy nie są już nowością w zachodnich bibliotekach naukowych. W 1999 roku eksperci LITA (Library Information Technology Association) w Stanach Zjednoczonych w nowy sposób sformułowali główne zadania bibliotek uczelnianych. Biblioteki powinny skoncentrować się na usługach sieciowych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb użytkowników, a narzędziem zapewniającym interaktywny dostęp do zintegrowanych zasobów i baz danych powinny być dynamiczne portale biblioteczne. Przy ich tworzeniu należy zapewnić dobrze zaprojektowane, zintegrowane z zasobami katalogi OPAC, precyzyjne metadane, rzeczowo opracowane zasoby tekstowe oraz interaktywne usługi informacyjne[3].

Czym jest portal internetowy? "Netopedia - Encyklopedia Internetu Online" podaje następujące wyjaśnienie: "Wrota, brama wejściowa do Sieci, rozbudowany serwis internetowy spełniający - na wzór starożytnych portali zdobiących wejścia do świątyń - funkcje >>przedsionka<< Internetu. W zamyśle twórców, portal jest miejscem, skąd użytkownicy powinni rozpoczynać surfowanie (...)"[4]. W sieci istnieją także vortale czyli "portale wyspecjalizowane w jednej tematyce - np. finansach, technologiach informatycznych, medycynie , prawie itp."[5].

Autorki artykułu prześledzą na konkretnych przykładach, jak na początku XXI wieku dwie biblioteki uczelni pedagogicznych, niemiecka i polska, radzą sobie z wciąż wzrastającymi oczekiwaniami czytelników, tworząc własne witryny na stronach WWW. Omówione zostaną ogólnoniemieckie i regionalne projekty lub jak w przypadku biblioteki polskiej - wewnątrzbiblioteczne, mające na celu ułatwienie użytkownikom Internetu dostępu do różnych rodzajów informacji. W przypadku oceny witryn internetowych nie można ograniczyć się do omawiania jednorazowego aktu twórczego, ale raczej należy skupić się na ocenie widocznych elementów procesu zarządzania nimi, ponieważ są one dynamiczną i ciągle zmieniającą się strukturą[6].
Jako kryteria oceny proponujemy uwzględnić następujące właściwości witryn:

  • dostępność 24 godziny na dobę
  • regularność uaktualniania informacji
  • obecność informacji teleadresowych
  • możliwość wysyłania komentarzy do redaktorów strony
  • struktura witryny
  • obecność informacji o bibliotece
  • obecność informacji bieżących
  • zasoby biblioteki (bazy danych, dokumenty elektroniczne i in.)
  • zasoby Internetu[7].

Bibliothek der Pädagogischen Hochschule we Freiburgu (http://www.phb.ph-freiburg.de/) jest od 1994 roku partnerem Biblioteki Głównej Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Pod względem zadań, zasobów bibliotecznych, liczby czytelników oraz stopnia zautomatyzowania procesów bibliotecznych można ją porównać z Biblioteką Główną AP w Krakowie. Istotną różnicą są tylko finanse, jakie Bibliothek PH otrzymuje na zakup książek i mediów elektronicznych (np. w 2001 r. - 542.050 DM plus kwoty płacone przez ministerstwo za udział biblioteki w Konsorcjum Baden-Württemberg, dzięki któremu użytkownicy mają dostęp do elektronicznych czasopism).

Podobnie jak inne biblioteki naukowe okręgu Baden-Württemberg, biblioteka posiada dostępny 24 godziny na dobę serwer, na którym umieściła swoją witrynę internetową. Na stronie głównej znajdują się informacje o ostatnim uaktualnieniu oraz połączenie e-mailowe. Informacje teleadresowe zamieszczono dopiero w dziale Kontakt. Struktura stron jest hierarchiczna, a całość informacji podzielono najwyżej na trzy poziomy. Oznacza to, że użytkownik odwiedzający witrynę Bibliothek PH korzystając z kolejnych menu osiąga każdą interesującą stronę najwyżej za trzema kolejnymi kliknięciami[8]. Główne działy to: Aktualności, Godziny otwarcia, Online-Katalog, System wypożyczania, Kontakt, O nas, Serwis, Katalogi, Bazy danych i elektroniczne publikacje, Dostarczanie dokumentów, Linki WWW.

Aktualności
Tutaj można znaleźć informacje dotyczące bieżących wydarzeń w bibliotece i ważne ogłoszenia (np. informacje o nowych bazach danych zakupionych przez bibliotekę lub szkoleniach dla czytelników).

Godziny otwarcia
Czytelnicy mogą sprawdzić aktualne godziny pracy biblioteki.

Online-Katalog
Elektroniczny katalog biblioteki działający w niemieckim systemie OLIX obejmuje cały nowy księgozbiór od 1990, wideokasety, czasopisma oraz prace magisterskie i dysertacje (także te w wersji elektronicznej). W ciągu 2 lat planuje się opracować elektronicznie resztę księgozbioru.

System Wypożyczania
Jeżeli czytelnik chce zamówić wyszukany dokument musi wyjść z systemu OLIX i wejść do innego systemu - EDV, który obsługuje funkcje prolongowania, rezerwacji, zamawiania i sprawdzania stanu kont czytelników. Niestety systemy OLIX i EDV nie współpracują ze sobą, co jest niedogodnością tak dla użytkowników, jak i dla bibliotekarzy.

W dziale O nas znajdują się informacje o bibliotece, a w Serwisie użytkownicy mogą zapoznać się z oprogramowaniem potrzebnym do korzystania z czasopism elektronicznych, które są dostępne na stronie Bibliothek PH.

Katalogi
W tym dziale na pierwszej pozycji znajduje się kolejne połączenie z katalogiem online biblioteki oraz adnotacje dotyczące poddziałów: Nowe nabytki, Wideokatalog, SWB (Südwestduetschen Bibliotheksverbund czyli centralny katalog landów Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz i Sachsen), ZDB-OPAC (katalog czasopism i gazet wydawanych na całym świecie, znajdują się w nim także czasopisma elektroniczne), KVK (multikatalog, za pomocą którego można przeglądać równocześnie katalogi centralne wszystkich landów niemieckich oraz ważniejsze biblioteki i katalogi centralne na świecie np.: Library of Congress, British Library, Centralny Katalog Bibliotek Francuskich), EUCOR (katalog książek i czasopism w bibliotekach uniwersytetów należących do Europejskiej Konfederacji EUCOR). Trzy pierwsze poddziały dotyczą katalogów Bibliothek PH.

Bazy danych i elektroniczne publikacje
Tutaj znajduje się dostęp do publikacji i baz danych. Poddziały zatytułowano: Bazy danych i kompendia, Czasopisma elektroniczne - Elektronische Zeitschriftenbibliothek EZB, Elektroniczne publikacje uczelni - Freiburger Dokumentenserver FreiDok, Wideokatalog, Baza danych kobiety i płeć-badania (FRAUGE).

Obecnie czytelnicy Bibliothek der Pädagogischen Hochschule mają do dyspozycji 65 elektronicznych publikacji (leksykony, encyklopedie, bibliograficzne i tekstowe bazy danych).Po kliknięciu na poddział Bazy danych i kompendia otrzymuje się listę alfabetyczną i rzeczową publikacji. Dopiero po wybraniu konkretnej pozycji należy wpisać kod dostępu. Dostęp jest zorganizowany poprzez ReDI (Regionale Datenbank-Information). Jest to projekt finansowany ze środków landu Baden-Württemberg, umożliwiający uczestnikom systemu (uczelnie i biblioteki landu) dostęp do wielu baz danych w jednakowym środowisku poprzez Internet.

Rozmiar: 45 bajtów
Rozmiar: 45 bajtów

Czasopisma elektroniczne - Elektronische Zeitschriftenbibliothek EZB
Czytelnicy biblioteki posiadają dostęp do elektronicznych czasopism poprzez ogólnoniemieckie konsorcjum Elektronische Zeitschriftenbibliothek (EZB). Pracownicy i studenci Pädagogische Hochschule we Freiburgu mają obecnie do dyspozycji 16 czasopism elektronicznych. ReDI daje możliwość poszukiwań poprzez alfabetyczną lub przedmiotową listę tytułów czasopism. Wszystkie pełnotekstowe czasopisma wykupione na zasadzie licencji dla biblioteki są widoczne w katalogu online i tylko znaczek "ggf" przy tytule czasopisma oznacza, że czasopismo jest dostępne w wersji drukowanej i elektronicznej. Elektroniczne publikacje uczelni - Freiburger Dokumentenserver FreiDok Na tym serwerze-archiwum udostępnia się wszystkim użytkownikom Internetu pełne teksty dysertacji naukowych opublikowanych online we freiburskich uczelniach. Serwer jest częścią ogólnoniemieckiego projektu, który funkcjonuje z powodzeniem od 1998 roku, a umożliwia niemieckim naukowcom publikowanie rozpraw doktorskich tylko w sieci. Uniwersytety i towarzystwa naukowe wypracowały w tym czasie pragmatyczne strategie postępowania, aby zagwarantować autentyczność, integralność, dostępność w skali całego świata oraz bezpieczną archiwizację dysertacji elektronicznych[9]. Ostatnie dwa poddziały: Wideokatalog (drugie połączenie) i Baza danych kobiety i płeć-badania (FRAUGE) to bazy danych tworzone w Pädagogische Hochschule.

Dostarczanie dokumentów
W tym dziale użytkownik może skorzystać z trzech systemów dostarczania dokumentów: Subito, DBI-LINK, FASTDOK. Subito jest płatnym systemem dostarczania artykułów z czasopism i fragmentów książek z dużych, centralnych i uniwersyteckich niemieckich bibliotek. Zamówione materiały można otrzymać przez e-mail, FTP, faks lub pocztą. DBI-LINK to dostęp do ponadregionalnych katalogów bibliotek (zawarte są w nich katalogi ponad 3000 niemieckich bibliotek) i baz danych. Poprzez Document-Order-System istnieje możliwość zamawiania dokumentów w ponad 25 dużych niemieckich bibliotekach, a także w British Library i w Bibliotece Królewskiej-Niderlandzkiej Akademii Nauk. FASTDOK to bezpłatny system przeznaczony tylko dla studentów i pracowników Pädagogische Hochschule we Freiburgu, którzy mogą zamawiać artykuły z czasopism lub fragmenty z książek znajdujących się w Universitätsbibliothek Freiburg. Artykuły są skanowane i dostarczane przez e-mail, w formacie PDF, bezpośrednio do komputera osoby zamawiającej. Dzięki takiemu systemowi Bibliothek der Pädagogischen Hochschule zamienia się z "Hol-Bibliothek" (biblioteka, do której się idzie i coś przynosi) w nowoczesną "Bring-Bibliothek", czyli bibliotekę dostarczającą zamówione dokumenty bezpośrednio do miejsca pracy użytkownika (np. komputer)[10].

Linki WWW
Tutaj można znaleźć odnośniki do naukowych bibliotek niemieckich, instytucji zajmujących się naukowo edukacją, stron oferujących informacje ważne dla bibliotekarzy, wydawnictw szkolnych oraz kilku międzynarodowych baz danych związanych głównie z pedagogiką. Niestety nazwy poddziałów nie zawsze dokładnie odpowiadają zawartości zebranych w nim linków, które z kolei nie posiadają żadnych adnotacji, umożliwiających internaucie zorientowanie się w treści polecanej strony. Linki podzielono na następujące poddziały: Biblioteki (a w tym na trzy sekcje: Biblioteki Naukowe Baden-Württemberg, Biblioteki i instytucje zajmujące się naukowo kształceniem i Serwisy dla bibliotek), Wydawnictwa publikujące podręczniki szkolne oraz Elektroniczna informacja.

Użytkownicy Bibliothek PH mogą korzystać z Internetu na pięciu terminalach mieszczących się w głównej sali. Chętnych do korzystania z poczty elektronicznej oraz przeglądania stron WWW jest tak wielu, że obecnie na jednym stanowisku komputerowym można pracować tylko przez godzinę.

Przy tak dużej ofercie w zakresie informacji elektronicznej konieczne jest ciągłe doskonalenie kompetencji informacyjnych zarówno u studiujących, jak i wykładowców. Bibliothek PH prowadzi szkolenia w grupach około 5 osobowych na zasadzie dobrowolnego uczestnictwa. Informacje o szkoleniach można znaleźć na stronach internetowych biblioteki. Inną formę zajęć dla studentów stanowią seminaria przeprowadzane w pomieszczeniach uczelni na życzenie wykładowców.

 

Biblioteka Główna Akademii Pedagogicznej w Krakowie (http://www.ap.krakow.pl/biblio) postawiła sobie za cel stworzenie na swoim portalu biblioteki wirtualnej[11], przeznaczonej dla naukowców i studentów Akademii Pedagogicznej oraz nauczycieli indywidualnie doskonalących własną wiedzę. Biblioteka taka jest elektronicznym centrum informacji, udostępniającym własne materiały online oraz tematycznie uporządkowane adresy do interesujących miejsc w sieci. Strony WWW biblioteki są umieszczone na dużym serwerze uczelnianym, który jest dostępny całą dobę. Na stronie głównej umieszczono wszelkie dane adresowe (adres instytucji, numery telefonów, faks, e-mail), datę ostatniej aktualizacji i licznik odwiedzin. Każdy użytkownik może przesłać pocztą elektroniczną swoje komentarze lub zapytania. Witryna ma strukturę hierarchiczną, a każdą interesującą stronę odwiedzający osiąga najwyżej za trzema kliknięciami. Główne działy w menu to: O Bibliotece, Aktualności, Godziny otwarcia, Regulamin, OIN poleca, Wideoteka, Bazy danych, O katalogu on-line, Katalog on-line, Książka adresowa, Nasza Uczelnia, Biblioteki w Polsce, Ciekawe linki. Działy O Bibliotece, Aktualności, Godziny otwarcia, Katalog on-line i Bazy danych występują także na portalu Bibliothek der Pädagogischen Hochschule we Freiburgu.

O Bibliotece
Tutaj znajdują się aktualnie informacje o profilu biblioteki i jej księgozbiorze.

Aktualności
W tym dziale odwiedzający znajdzie informacje o szkoleniach, aktualnych wystawach, nowych bazach danych i innych wydarzeniach w życiu biblioteki.

W kolejnych dwu działach: Godziny otwarcia i Regulamin użytkownik może się zapoznać z regulaminem korzystania z biblioteki oraz godzinami urzędowania.

OIN poleca
Pod tym krótkim tytułem znajduje się powstały w październiku 2001 roku serwis Oddziału Informacji Naukowej, zawierający aktualne źródła informacyjne z dziedziny pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych. Oprócz zbioru odnośników, serwis oferuje również zestawienia bibliograficzne (w tym stworzone przez pracowników OIN - "Edukacja za granicą: bibliografia za lata 1996-2001") oraz pełne teksty artykułów pracowników Akademii Pedagogicznej, które ukazały się wcześniej w formie drukowanej. Krótkie adnotacje umożliwiają orientację w zawartości strony WWW lub dokumentu. Całość podzielono na trzy główne działy: Czasopisma, Edukacja, Psychologia. W pierwszym dziale w układzie alfabetycznym przedstawiono witryny zagraniczne umożliwiające bezpłatny dostęp do pełnych tekstów lub streszczeń artykułów oraz adresy wielu polskich czasopism elektronicznych z dziedziny edukacji i psychologii z informacjami, które z nich udostępniają pełne teksty artykułów.

W dziale Edukacja skoncentrowano się na zebraniu informacji w języku polskim, tylko na początku umieszczając adresy najlepszych niemieckich i amerykańskich vortali edukacyjnych. Tę część podzielono według zagadnień na poddziały: Portale i serwisy edukacyjne, Edukacyjne bazy danych, Dydaktyka, Edukacja na odległość, Egzaminy- matura- ocenianie, Montessori, Nauczyciele, Pedagogika specjalna, Reforma oświaty, Systemy oświatowe.

Dział zatytułowany Psychologia zawiera na początku w układzie alfabetycznym światowe portale i serwisy informacyjne, a w dalszej części polskie witryny internetowe oraz dokumenty elektroniczne ułożone według zagadnień. Na końcu umieszczono adresy polskich czasopism psychologicznych i psychiatrycznych.

Wideoteka
Tutaj umieszczono spis kaset wideo, które biblioteka otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Znajdują się na nich programy telewizyjne, przydatne jako materiały dydaktyczne, a wyświetlane wcześniej w "telewizji edukacyjnej".

Bazy danych
Czytelnik biblioteki może sprawdzić jakie bazy danych posiada biblioteka. Niestety nie są one udostępniane online, z wyjątkiem baz zawartych w serwisie EBSCOhost. Biblioteka Główna AP jest uczestnikiem stworzonego w ramach EBSCO projektu EIFL Direct (Electronic Information for Libraries - Elektroniczna Informacja dla Bibliotek) i poprzez EBSCOhost oferuje dostęp do baz ERIC, MEDLINE, Agricola, Academic Search Premier, Newspaper Source, USP DI Volume II, Advice for the Patient, Health Source: Nursing/Academic Edition, Health Source - Consumer Edition, Business Source Premier oraz Business Wire News. Użytkownicy tego serwisu muszą podać kod dostępu.

O katalogu on-line
W tym dziale biblioteka zamieściła najważniejsze informacje o swoim katalogu, a klikając na napis Katalog on-line czytelnik uruchamia połączenie telnetowe. Biblioteka Główna AP w Krakowie od 1997 roku posiada dostępny online elektroniczny katalog w systemie VTLS. Obecnie czytelnicy mają możliwość przeglądania katalogu oraz zamawiania książek. Opracowano już elektronicznie wszystkie pedagogiczne czasopisma oraz większość książek od 1992 roku. Cały czas trwają prace nad wprowadzaniem do katalogu elektronicznego najczęściej wypożyczanych książek.

Książka adresowa
Umieszczono tutaj adresy e-mailowe wszystkich pracowników biblioteki ułożone według poszczególnych oddziałów instytucji.

Biblioteki w Polsce
Jest to prowadzony już od 1995 roku serwis, zawierający w układzie alfabetycznym według miast biblioteki polskie, które posiadają swoje witryny w Internecie. Na początku listy umieszczono elektroniczne biblioteki, czyli takie, które istnieją tylko w sieci.

Ciekawe linki
Tutaj zamieszczono adresy internetowe wykorzystywane na co dzień w pracy z czytelnikami. Każdy adres jest zaopatrzony w ikonę, co od strony graficznej odróżnia ten zbiór od spisu odnośników tworzonych w innych bibliotekach i jest ułatwieniem dla korzystających, bowiem poziomy układ obrazków jest dla oka bardziej wyróżniający poszczególne adresy, niż pionowa lista napisów. Małe ikonki nie wpływają na szybkość ładowania strony. Na początku znajdują się odnośniki do pełnych tekstów dysertacji naukowych z całego świata oraz do bibliograficznej bazy danych tworzonej przez Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI). Kolejne dwa adresy to Lista czasopism polskich punktowanych w ramach oceny parametrycznej jednostek i Lista filadelfijska. Dalsze połączenia to Krakowski Zespół Biblioteczny, Narodowy Uniwersalny Katalog Centralny, powtórzenie odnośnika do naszego serwisu Biblioteki w Polsce, witryna dla nauczycieli bibliotekarzy - Biblioteki szkolne w Rybniku oraz biuletyny bibliotekarskie: EBIB i Biblioteka z Horyzontem. Na końcu umieszczono odnośnik do multikatalogu KVK (ma go również biblioteka we Freiburgu) oraz spis Katalogów centralnych na świecie. Aby pomóc użytkownikowi w zorientowaniu się w zasobach i sposobach korzystania z katalogów, każdy katalog centralny został szczegółowo opisany. W miarę przybywania nowych odnośników, strona zostanie zmodyfikowana i będzie miała budowę hierarchiczną.

W Bibliotece Głównej AP, podobnie jak w Bibliothek PH, dostęp do Internetu został skrócony do jednej godziny. W naszej bibliotece dla użytkowników sieci przeznaczono tylko trzy komputery znajdujące się w Oddziale Informacji Naukowej. Przy tak małej liczbie sprzętu i dużej liczbie chętnych ograniczono usługi, z których można korzystać. Czytelnicy biblioteki mogą przeszukiwać strony WWW tylko w celu wyszukiwania informacji przydatnych im do pracy naukowej.

Władze Akademii Pedagogicznej w Krakowie od dawna zdawały sobie sprawę z potrzeby zaznajamiania studentów z usługami, jakie oferuje im duża biblioteka naukowa i dlatego obligatoryjnie dla studentów pierwszych lat odbywają się zajęcia z przedmiotu nazwanego "technika korzystania z biblioteki". W ramach tych zajęć od 1997 roku wprowadzono wykłady i ćwiczenia z zakresu posługiwania się elektronicznym katalogiem[12]. Biblioteka Główna AP, tak jak biblioteka we Freiburgu, prowadzi szkolenia dla grup około 5 osobowych dla wszystkich studentów i pracowników naukowych zainteresowanych obsługą baz danych i katalogu online. Informacje o tej formie szkoleń znajdują się na stronie WWW biblioteki w dziale Aktualności. Kolejną formę zajęć stanowią seminaria dla studentów przygotowujących prace magisterskie, przeprowadzane w specjalnym pomieszczeniu Biblioteki Głównej - Mediatece. Mediateka gromadzi i udostępnia informacje na innych niż tradycyjne nośniki informacji (krajowe i zagraniczne bazy danych w sieci lokalnej i na CD-ROM, kasety wideo, bazy danych i czasopisma elektroniczne w sieciach rozległych, katalogi online i inne).


Wnioski

Witryny obu bibliotek pedagogicznych cechuje wiele podobieństw w organizacji dostępu do informacji. Biorąc pod uwagę kryteria oceny serwisów bibliotecznych, spełniają one większość warunków zapewniających użytkownikowi otrzymanie poszukiwanej informacji. Serwery obu bibliotek są dostępne przez całą dobę, a na stronie głównej czytelnik łatwo znajdzie dane dotyczące ostatniej aktualizacji. Biblioteki zamieszczają informacje o funkcjonowaniu placówki oraz aktualności i bieżące informacje. Zapewniają też dostęp do katalogów online oraz elektronicznych czasopism i baz danych. Biblioteka we Freiburgu daje dodatkowo swoim użytkownikom możliwość dostarczania dokumentów w formie elektronicznej bezpośrednio do komputera zamawiającego. W porównaniu z biblioteką niemiecką Biblioteka Główna AP stworzyła obszerniejszą listę odnośników do stron WWW i dokumentów oraz zaopatrzyła je w krótkie adnotacje, dające internaucie możliwość zorientowania się w ich zawartości treściowej. Oprócz linków w serwisie umieszczono własne zestawienia bibliograficzne i teksty artykułów naukowych pracowników AP. Obydwie biblioteki pedagogiczne zapewniają czytelnikom dostęp do Internetu na specjalnie do tego celu wydzielonych stanowiskach, ale niestety z powodu braku odpowiedniej ilości sprzętu biblioteka krakowska - w przeciwieństwie do niemieckiej - ogranicza korzystanie tylko do celów naukowych. Biblioteki prowadzą różnorodne formy szkoleń dla użytkowników, w tym obowiązkowe zajęcia dla studentów pierwszych lat w bibliotece AP, czego nie wprowadzono w bibliotece we Freiburgu.

Witryny bibliotek Akademii Pedagogicznej w Krakowie i Pädagogische Hochschule we Freiburgu starają się koncentrować na potrzebach użytkowników Internetu, korzystając z ich sugestii dzięki kontaktom poprzez pocztę elektroniczną, bazują na elektronicznych źródłach dostępnych w bibliotece (np. bazy danych), są pomocą także dla bibliotekarzy przy wyszukiwaniu informacji w pracy z czytelnikami (linki). Dzięki tworzeniu rozbudowanych witryn obydwie biblioteki zmierzają z dużym powodzeniem do coraz większego wykorzystania Internetu w swojej pracy oraz przekształcania się w biblioteki "hybrydowe".

Rozmiar: 45 bajtów
Rozmiar: 45 bajtów  

Przypisy

1. Por. P. Glanzner: Biblioteka Wyższej Szkoły Pedagogicznej we Freiburgu - partner Biblioteki Głównej AP w Krakowie. Konspekt 2002 nr 10 s. 75.

2. M. Nahotko: OPAC biblioteczny i portal internetowy - podobieństwa i różnice. Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 2001 nr 3 s. 6.

3. A. Lakos, Ch. Gray: Personalized library portals as an organizational culture change agent. Information Technology and Libraries 2000 nr 4 s. 169-174.

4. Netopedia [dostęp 15 września 2002]. Dostępny z World Wide Web: [http://netopedia.techtech.pl/netopedia/portal.php].

5. Tamże.

6. M. T. Ciolek: The six quests for the electronic grail. Current approaches to information quality in WWW resources. Review Informatique et Statistique dans les Sciences Humaines (RISSH) 1996 nr 10 s. 45-71 [dostęp 15 września 2002]. Dostępny z World Wide Web: [http://www.ciolek.com/PAPERS/QUEST/QuestMain.html].

7. Przy wyborze kryteriów oceny portali bibliotecznych wzorowano się na artykule R. Sapy: Ocena jakości serwisów WWW [W:] Społeczeństwo informacyjne: jakość edukacji i pracy bibliotekarzy. Kraków 2001, s. 65-73.

8. Struktury witryn WWW opisano na stronach "WEBDESIGN w praktyce" autorstwa J. Stychuta zob. J. Stychut : Struktura witryny www [dostęp 15 września 2002]. Dostępny z World Wide Web: [http://webdesign.art.pl/typografia/struktura.html].

9. Dokładny opis projektu można znaleźć w publikacji Ch-R. Huthloff: Elektroniczne dysertacje w niemieckich bibliotekach [W:] Elektroniczne publikacje w bibliotekach i ośrodkach informacji: teoria i praktyka. VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa. Kraków 2001 s. 39-43 (materiały konferencyjne).

10. P. Glanzner: Biblioteka Wyższej Szkoły Pedagogicznej we Freiburgu - partner Biblioteki Głównej AP w Krakowie. Konspekt 2002 nr 10 s. 76.

11. Biblioteki wirtualne nazywane są też "bibliotekami bez ścian" lub cyfrowymi. S. Skórka: "Biblioteka bez ścian" czyli internetowa prezentacja biblioteki szkolnej [W:] "Nauczanie ku przyszłości" w szkolnym centrum informacji. Kraków 2002 s. 128.

12. Bliższe informacje o przygotowaniu naszych studentów do korzystania z elektronicznych źródeł informacji oraz szkoleniach można znaleźć w artykule A. Strzebońskiej: Przygotowanie użytkowników a możliwości korzystania z elektronicznych źródeł informacji w Bibliotece Głównej Akademii Pedagogicznej w Krakowie [W:] Użytkownicy informacji elektronicznej. Kraków 2000, s. 102-106.

  Na początek
Rozmiar: 45 bajtów
Rozmiar: 77 bajtów Rozmiar: 77 bajtów Rozmiar: 77 bajtów Rozmiar: 77 bajtów



Witryny internetowe bibliotek pedagogicznych jako źródło informacji naukowej dla użytkowników sieci : (na przykładzie Bibliothek der Pädagogischen Hochschule we Freiburgu i Biblioteki Głównej Akademii Pedagogicznej w Krakowie) / Ewa Piotrowska, Renata Zając // W: EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny] / red. naczelny Bożena Bednarek-Michalska. - Nr 9/2002 (38) październik. - Czasopismo elektroniczne. - [Warszawa] : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich KWE, 2002. - Tryb dostępu: http://www.ebib.pl/2002/38/witryny.php. - Tyt. z pierwszego ekranu. - ISSN 1507-7187

 

Rozmiar: 77 bajtów Rozmiar: 77 bajtów