![]() Opracowanie przedmiotowe dokumentów z zakresu nauk ścisłych: matematyczno-przyrodniczych i technicznych. Język haseł przedmiotowych KABA: teoria, praktyka, przyszłość Kazimierz Dolny, 20-22 września 2006 |
Poprzedni - Spis treści - Następny
Szymon SiemianowskiOśrodek JiKW KABA Centrum NUKAT Język haseł przedmiotowych KABA w katalogu komputerowym BUW
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Pytanie 6: Jak szukasz potrzebnej ci książki za pomocą haseł przedmiotowych? | ||||||
| odpowiedzi | NIE | TAK | brak odp. | |||
| liczba | % | liczba | % | liczba | % | |
| a. przewijam kolejne okna z indeksem haseł | 51 | 24 | 142 | 67 | 20 | 9 |
| b. uzupełniam hasło wyrażeniami typu: -- aspekt prawny, -- 20 w. | 122 | 57 | 63 | 30 | 28 | 13 |
| c. wpisuję różne hasła przedmiotowe mogące odpowiadać treści książki, np. dziennikarze, korespondenci zagraniczni, mass media, prasa | 24 | 11 | 179 | 85 | 9 (suma= 212) | 4 |
| d. korzystam z odsyłaczy do innych haseł (klikając na znak + przy haśle) | 67 | 31 | 128 | 61 | 18 | 8 |
| e. czytam uwagi o zakresie stosowania haseł, np. Czechy, Czechosłowacja | 111 | 52 | 76 | 36 | 26 | 12 |
| f. wpisuję hasło i otwieram okno z listą książek | 29 | 14 | 165 | 77 | 19 | 9 |
Pytanie 7: Który ze sposobów podanych w pytaniu nr 6 stosujesz najczęściej? dostarczyło następujących odpowiedzi: najwięcej badanych – 41% wybrało „wpisuję różne hasła przedmiotowe”, najmniej – 3% odpowiedziało: „czytam uwagi o stosowaniu haseł”.
Tabela 2 przedstawia odpowiedzi na pytanie 7 uporządkowane od najczęściej do najrzadziej wskazywanych.
Tabela 2. Pytanie 7.
| Pytanie 7: Który ze sposobów podanych w pytaniu 6 stosujesz najczęściej? | ||
| odpowiedzi | liczba | % (213 = 100%) |
| c. wpisuję różne hasła przedmiotowe (...) | 88 | 41,3 |
| a. przewijam kolejne okna z indeksem haseł | 48 | 22,5 |
| f. wpisuję hasło i otwieram okno z listą książek | 39 | 18,3 |
| brak odpowiedzi | 18 | 8,4 |
| b. uzupełniam hasło wyrażeniami typu: -- aspekt prawny, -- 20 w. | 11 | 5,1 |
| d. korzystam z odsyłaczy do innych haseł | 6 | 2,8 |
| e. czytam uwagi o zakresie stosowania haseł | 3 | 1,4 |
| g. jak inaczej? | 0 | 0 |
Pytanie 8 i 9.
Pytanie 8: Czy wiesz, że czasem system odsyła cię do innej formy hasła niż ta, którą pierwotnie wpisałeś? – było wskaźnikiem wiedzy czytelników na temat odsyłaczy. 75% respondentów podało odpowiedź TAK, 24% odpowiedź NIE (1% brak odpowiedzi).
Pytanie 9: Czy wiesz, że system może pokazać inne hasła powiązane z hasłem wpisanym przez ciebie?, np. dziennikarstwo zobacz też: dziennikarze, prasa. odnosiło się do znajomości przez respondentów funkcji pokazywania przez system połączeń do innych haseł przedmiotowych powiązanych relacjami (nadrzędności, kojarzenia lub podrzędności).
85% respondentów wskazało odpowiedź TAK, 15% wskazało odpowiedź NIE (1% brak odpowiedzi). Odpowiedzi na te pytania wskazują, że co najmniej 3/4 respondentów wie o odsyłaczach w formie terminów odrzuconych (kodowanych polami 4XX w systemie) i o odsyłaczach do innych rekordów haseł (kodowanych polami 5XX).
W pytaniu 10: Gdy szukasz książki przez hasło przedmiotowe, rozpoczynasz od: - respondenci mogli wskazać dwie odpowiedzi:
a. hasła ogólnego, np. prawo, psychologia, literatura. lub
b. hasła od razu odpowiadającego szukanej tematyce, np. poręczenie, autyzm, wiersz wolny.
Pytanie miało być wskaźnikiem, czy czytelnicy wiedzą, że słownictwo jhp KABA jest tworzone z myślą o wyszukiwaniu wyszczególniającym. 67% badanych wskazało na szukanie przez hasło szczegółowe, 31% wskazało na szukanie przez hasło ogólne (2% brak odpowiedzi).
Pytania 11 i 12 miały na celu zbadanie, jaka jest subiektywna ocena efektywność wyszukiwania za pomocą haseł przedmiotowych.
W pytaniu 11: Czy znalazłeś poszukiwaną książkę poprzez hasło przedmiotowe? – 86% badanych wskazało odpowiedź TAK, 11% odpowiedź NIE (3% brak odpowiedzi).
W pytaniu 12: Czy książka, do której prowadziło hasło przedmiotowe, była zgodna z twoimi oczekiwaniami? – 79% respondentów odpowiedziało TAK, 16% wybrało odpowiedź NIE (5% brak odpowiedzi). Odpowiedzi dotyczące subiektywnej oceny efektywności wyszukiwania przyniosły bardzo wysokie, pozytywne wyniki. Można jednak mieć wątpliwości metodologiczne co do wartości uzyskanych danych. Pytania mogły być rozumiane przez respondentów jako tzw. pytania zagrażające, sprawdzające ich umiejętność poruszania się w katalogu i zdolności wyszukiwania. Byłoby lepiej, gdyby w badaniu zastosowano pytania z możliwością gradacji odpowiedzi (np. zawsze, często, nigdy).
Pytanie 13: Co ci utrudnia wyszukiwanie za pomocą haseł przedmiotowych?
W tym pytaniu wskazano siedem możliwości, do których respondenci mogli się odnieść, zaznaczając TAK lub NIE. Pozostawiono także miejsce na swobodną wypowiedź. Odpowiedzi swobodne dotyczyły szybkości pracy systemu („wolno”), konserwacji technicznej („myszki nie działają”), utrudnień w nawigacji między stronami katalogu („brak cofania”) oraz sugestii na temat systemu („prostszy”) zawartości katalogu („pomijanie ważnych pozycji”). Na ogólną uwagę o systemie: nic mi nie przeszkadza, wszystko jest OK, tylko 17% respondentów wskazało odpowiedź TAK.
Zdaniem czytelników hasła przedmiotowe zbyt ogólnie określają tematykę szukanych pozycji, choć w założeniach jhp KABA jest językiem wyszczególniającym. Przyczyny takiej oceny badanych mogą być spowodowane różnymi czynnikami: albo faktycznie w katalogu nie występują potrzebne hasła przedmiotowe, albo czytelnicy nie umieją odszukać haseł bardziej odpowiadających treści poszukiwanej pozycji. Połowa respondentów nie ma zastrzeżeń do prawidłowości przyjętych form haseł przedmiotowych. Rozkład odpowiedzi na inne nie uprawnia do jednoznacznych wniosków. Szczegółowe wyniki podaje tabela.
Tabela 3. Pytanie 13.
| Pytanie 13: Co ci utrudnia wyszukiwanie za pomocą haseł przedmiotowych? | ||||||
| rodzaj odpowiedzi | NIE | TAK | brak odp. | |||
| liczba | % | liczba | % | liczba | % | |
| a. terminy haseł nie są zgodne z używanym słownictwem | 108 | 51 | 71 | 33 | 34 | 16 |
| b. hasła określają tematykę książek zbyt szczegółowo | 148 | 69 | 28 | 13 | 37 | 17 |
| c. hasła określają tematykę książek zbyt ogólnie | 69 | 32 | 121 | 57 | 23 | 11 |
| d. brak wyodrębnienia haseł z poszczególnych dziedzin wiedzy | 80 | 37 | 106 | 50 | 27 | 13 |
| e. układ graficzny katalogu nie jest czytelny (np. trudna nawigacja) | 105 | 49 | 80 | 38 | 28 | 13 |
| f. nic mi nie przeszkadza, wszystko jest OK. | 137 | 6 | 37 | 17 | 39 | 18 |
| g. mała liczba pozycji dołączona do haseł | 81 | 38 | 101 | 47 | 31 | 15 |
Pytanie 14 - Kim jesteś? 85% respondentów stanowili studenci w tym: studenci I-II roku, 38% studenci III-V roku 50%, pracownicy naukowi stanowili 3%, doktoranci 3%. Uczniowie (szkoła średnia) stanowili 0,6% (2 osoby), natomiast pozostali użytkownicy niemieszczący się w ww. kategoriach stanowili 4% respondentów (0,6% brak odpowiedzi).
Porównanie stosowania haseł przedmiotowych w grupie studentów młodszych lat (I-II rok) z grupą studentów wyższych roczników (III-V rok) wskazuje, że występuje istotna zależność między korzystaniem z haseł przedmiotowych a przynależnością do danej grupy studentów. W grupie studentów wyższych lat występuje wzrost korzystających z haseł przedmiotowych (test frakcji [4]).
Pytanie 15: Jak często korzystasz z systemu wyszukiwania komputerowego BUW? Celem tego pytania było uzyskanie informacji o częstotliwości korzystania z katalogu komputerowego.
42% (143 wskazań) stanowią osoby korzystające z katalogu komputerowym w przedziale czasowym: rzadziej niż raz w tygodniu, ale co najmniej raz na miesiąc. 39% czytelnicy korzystający z katalogu codziennie lub raz na tydzień, 10% (36) to grupa korzystająca rzadziej niż raz w miesiącu, ale co najmniej raz na semestr, 7% korzystało pierwszy raz (24), a 1% (4) rzadziej niż raz na semestr (brak odpowiedzi 0,6%).
Różnice w wykorzystaniu języka haseł przedmiotowych w grupie korzystających z katalogu codziennie lub co najmniej raz w tygodniu i rzadziej niż raz w tygodniu, ale co najmniej raz w miesiącu są statystycznie nieistotne (test frakcji [5]). Wszyscy korzystają z jhp KABA w tym samym stopniu.
W grupie respondentów 58% stanowiły kobiety, 35% mężczyźni (7% brak odpowiedzi). Analiza pod kątem struktury odpowiedzi w obu tych grupach wskazuje, że wskaźnik struktury stosowania haseł przedmiotowych w grupie kobiet i mężczyzn jest wysoki (0,88). W obu grupach stosowanie haseł przedmiotowych jest podobne.
Nieznajomość autora lub tytułu nie zniechęca czytelników do poszukiwania potrzebnych dokumentów za pomocą innych kategorii wyszukiwawczych. W sytuacji, gdy respondenci nie znają danych potrzebnych do wyszukiwania przez kategorie „autor” lub „tytuł” najczęściej stosują kategorie „słowa kluczowe” i „hasła przedmiotowe” oraz obie te kategorie łącznie. Wyniki badania potwierdziły stosowanie jhp KABA w katalogu komputerowym BUW.
32% respondentów korzysta z haseł przedmiotowych równie często, a nawet częściej niż z innych kategorii (indeksów) wyszukiwawczych typu „autor” lub „tytuł”.
Pytania na temat sposobów wyszukiwania za pomocą haseł przedmiotowych tylko częściowo dały odpowiedź, w jaki sposób czytelnicy stosują hasła przedmiotowe. Mimo że deklarowana jest wiedza o odsyłaczach, to główną metodą jest wpisywanie różnych haseł lub przewijanie kolejnych ekranów z indeksem haseł przedmiotowych, a nie na przykład poszukiwanie za pomocą powiązań z innymi hasłami, które umożliwia system relacji. Czytelnicy nie czytają not stosowania. Nie wiedzą o różnicach w stosowaniu haseł np. Czechy i Czechosłowacja. Bibliotekarze tworzący jhp KABA poświęcają dużo uwagi i czasu właściwym relacjom miedzy hasłami. Z punktu widzenia użytkowników katalogu bibliotecznego te powiązania nie są wykorzystywane do poszukiwań.
Ciekawym wynikiem w badaniu jest stwierdzenie respondentów, że hasła przedmiotowe są zbyt ogólne, mimo że jhp KABA jest językiem wyszczególniającym, a także dlatego, że badani deklarują, że starają się wprowadzać hasła przedmiotowe od razu dotyczące tematyki książki (a nie hasła ogólne). Niezbędnym elementem badania było przygotowanie właściwych pytań i organizacja badania. Autor ma nadzieje, że ta relacja może i w tym zakresie być pomocna w dalszych badaniach.
Rysunek 1. Wzór ankiety.
[1] Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie [on-line]. Warszawa: Biblioteka Uniwersytecka. [dostęp 22 sierpnia 2006]. Katalog. Dostępny w World Wide Web: http://www.buw.uw.edu.pl/.
[2] Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu [on-line]. Wrocław: Biblioteka Uniwersytecka, 2003. [dostęp 22 sierpnia 2006]. Katalog komputerowy Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. Dostępny w World Wide Web: http://www.bu.uni.wroc.pl/katalog/; Biblioteka Jagiellońska [on-line]. [dostęp 22 sierpnia 2006]. Komputerowy katalog zbiorów bibliotek UJ. Dostępny w World Wide Web: http://www.bj.uj.edu.pl/uj/katalog.
[3] W katalogu BUW indeks „hasła przedmiotowe LCSH” oznacza indeks haseł przedmiotowych Biblioteki Kongresu, które są wprowadzane do rekordów bibliograficznych równolegle z oznaczeniem Klasyfikacji Biblioteki Kongresu (KBK, ang. LCC). Dotyczy to dokumentów przeznaczonych dla czytelnika w wolnym dostępie. Opisy bibliograficzne pozycji przechowywanych w magazynie nie posiadają tych danych. Natomiast kategoria „indeks lokalny” dostępna w wyszukiwaniu „słowa kluczowe w hasłach” jest indeksem odpowiedników haseł wzorcowych KABA w językach przedmiotowych Biblioteki Narodowej Francji - RAMEAU i Biblioteki Kongresu - LCSH. W katalogu BUW ten indeks nie jest dostępny w wyszukiwaniu „prostym”.
[4] STARZYŃSKA, W. Statystyka praktyczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 2005. ISBN 83-01-14417-3.
[5] Tamże.
Poprzedni - Spis treści - Następny![]()
(C) 2006 EBIB
| Język haseł przedmiotowych KABA w katalogu komputerowym BUW / Szymon Siemianowski // W: Opracowanie przedmiotowe dokumentów z zakresu nauk ścisłych: matematyczno-przyrodniczych i technicznych. Język haseł przedmiotowych KABA: teoria, praktyka, przyszłość. Kazimierz Dolny, 20-22 września 2006 roku. - [Warszawa] : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, K[omisja] W[ydawnictw] E[lektronicznych], Redakcja "Elektronicznej Biblioteki", 2006. - (EBIB Materiały konferencyjne nr 15). - ISBN 83-921757-6-X. -Tryb dostępu : http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/kaba/siemianowski.php |