Szanowni Państwo!
Wrzesień nieodmiennie kojarzy się nam z końcem wakacji, a ze względu
na początek roku szkolnego, jest powszechnie uważany za miesiąc związany
z nauką. Niech więc niniejsze wydanie EBIB-u skłoni nas do dyskusji na
temat edukacji współczesnego bibliotekarza - tej "tradycyjnej" - szkolnej
czy akademickiej oraz nowych, różnorodnych form ustawicznego kształcenia
i samokształcenia, jako ciągłego procesu zdobywania wiedzy. Służą one przygotowaniu
pracowników bibliotek do efektywnego wykonywania zawodu.
Metody nauczania nie zmieniły się w znaczący sposób
od ponad stu lat ! Podstawą zdobywania wiedzy są nadal źródła drukowane
oraz osobisty kontakt nauczyciela i ucznia w wyznaczonym do tego miejscu
- szkole czy uczelni. Wszyscy jednak mamy świadomość nieuchronnych zmian,
które dokonują się na naszych oczach za sprawą wszechobecnego już dzisiaj
Internetu. Kolejny projekt - Internet 2, w zamyśle jego twórców, dostarczy
nowych środków, które pozwolą na przekształcenie edukacji w proces interakcyjny,
umożliwiający zdobywanie i przekazywanie wiedzy bez ograniczeń czasowych,
wiekowych czy instytucjonalnych. Dostęp do wszelkich zasobów i źródeł nauczania
oraz wykorzystanie multimediów będą stanowić wyzwanie dla obowiązujących
do tej pory metod nauczania. Rozwiązany zostanie problem edukacji na odległość,
a miejsca pracy staną się środowiskami, w których będzie się odbywać nieustające
kształcenie.
Czy biblioteki, już dziś, mogą być takim miejscem? Odpowiedź
na to pytanie znajdziecie Państwo w większości prezentowanych tekstów,
w szczególności w artykułach Hanny Celoch "Refleksje na temat edukacji
w Bibliotece Politechniki Lubelskiej" i Magdaleny Kubisty-Wróbel "Wspomnienia
nieodległe. Z doświadczeń Biblioteki Głównej Akademii Ekonomicznej w Katowicach".
O bibliotece jako instytucji, która może i powinna odgrywać
znaczącą rolę w procesie edukacji i o bibliotekarzach jako przewodnikach
w zakresie informacji dostępnej poprzez sieć, mówi artykuł mojego autorstwa
"Biblioteka ucząca". Przykłady realizowania zadań edukacyjnych w bibliotece
przedstawia komunikat Barbary Makarskiej-Deszcz "Ogólnopolska oferta szkoleń
w Bibliotece Politechniki Wrocławskiej". Jolanta Wróbel (B.Gł. i OINT PWr),
w swoim sprawozdaniu Za "wielką wodą", dzieli się wrażeniami z pobytu
w kilku bibliotekach USA w myśl powiedzenia, że "podróże kształcą". Marzena
Marcinek (B.Gł. Pol.Krakowskiej) roztacza uroki Krety w sprawozdaniu z
pobytu na międzynarodowej konferencji - "Informacje i refleksje na temat
XX konferencji IATUL" oraz polemizuje na temat edukacji bibliotekarzy -
"Pochwała ciekawości świata". Dyr. Maria Śliwińska (BG UMK Toruń, ICIMSS)
przedstawia program konferencji DEDICATE poświęconej kształceniu ustawicznemu
i kształceniu na dystans.
"Tradycyjna" edukacja jest nadal podstawą przygotowania
do zawodu. O jakiej to "galaktyce" w kontekście swoich studiów pisze Maciej
Droń (B.Gł. AWF Katowice), dowiecie się Państwo z artykułu "Studia podyplomowe
- garść wrażeń absolwenta", zaś do kształcenia bibliotekarzy na poziomie
średnim przekonuje Ewa Zysek (B.Gł. i OINT PWr) w wypowiedzi "O potrzebie
kształcenia bibliotekarzy na poziomie średnim".
Ponadto w POLEMIKACH publikujemy wypowiedź dyr. Heleny
Dryzek dotyczącą ocenianej w poprzednim numerze EBIB-u czerwcowej konferencji
IINTE.
Serdecznie dziękuję wszystkim autorom, którzy zechcieli
się wypowiedzieć w tym wydaniu EBIB-u, a koleżankom i kolegom z "mojej"
Biblioteki za dyskusje nad zebranym materiałem.
Zapraszam do lektury !
Redaktor prowadzący numeru wrześniowego 1999,
Anna Komperda
Pierwotny adres: http://www.oss.wroc.pl/biuletyn/ebib05/felieton05.html
Adres w archiwum: ebib.oss.wroc.pl/arc/e005-01.html
|