Biblioteka Główna Politechniki Wrocławskiej pełni centralną funkcję
biblioteki technicznej na Dolnym Śląsku i jest jedną z największych w
kraju. Wykorzystuje najnowsze osiągnięcia technologii informacyjnych -
internet, bazy danych na CD-ROM, eksploatuje własny system biblioteczny
APIN, co sprzyja rozwojowi różnego typu usług. Wypracowana przez lata
opinia rzetelności w traktowaniu potrzeb użytkowników, rozszerzyła
znacznie liczbę osób korzystających ze zbiorów, a w jeszcze większym
stopniu z informacji naukowej. Od kilku lat, liczną grupę użytkowników
stanowią przedstawiciele małych i średnich firm, których zainteresowania
oscylują wokół nowoczesnych rozwiązań technologicznych, restrukturyzacji i
promocji swoich dokonań.
Na kanwie powtarzających się zapytań i wobec zainteresowania tym tematem
przygotowany został w Bibliotece Głównej PWr program jednodniowego
seminarium pt.: Jak mnie widzą, tak mnie cenią.
Rola literatury firmowej
w kreowaniu firmy", które odbyło się w dn. 25 października 2000 r.
Honory
gospodarza sesji pełnił dyrektor biblioteki dr inż. Henryk Szarski,
a
oficjalnie przywitał gości prorektor ds. nauczania Politechniki
Wrocławskiej prof. dr inż. Jerzy Zdanowski. Marszałek Województwa
Dolnośląskiego - prof. Jan Waszkiewicz, wprowadził słuchaczy w
świat
literatury firmowej, wskazując na konieczność jej tworzenia i gromadzenia.
Temat literatury firmowej, która uwzględnia informację o wyrobach czy
usługach w postaci katalogów, prospektów, biuletynów, ulotek i innych tego
typu wydawnictw, przeznaczonych do powszechnego publikowania, omówiony
został przez dziesięciu zaproszonych referentów.
Profesor Jan Miodek z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu
Wrocławskiego w wystąpieniu "Szlachetne słowo - każdy się dowie, jak dużo
powie", zwrócił uwagę na znaczenie poprawności językowej i konieczności
posługiwania się piękną polszczyzną w publikowaniu literatury firmowej.
Podawał przykłady, jak karykaturalnie może brzmieć tekst, przygotowany
przez różnych "fachowców" w ulotkach, reklamach, czy w nazwie produktu.
Duża tolerancja w dopuszczaniu błędów językowych, ignorancja
obowiązujących zasad, czy nie przemyślane formułowanie tekstów, prowadzi
często do antyreklamy. O tym jak ciekawie ten temat został omówiony może
świadczyć fakt, że kolejni prelegenci seminarium odwoływali się w swoich
wystąpieniach do wypowiedzi Profesora.
"ABC informacji biznesowej" - zagadnienie zreferowała dr Anna
Grzecznowska
z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, uwzględniając kluczowe
elementy konieczne do pełnego zobrazowania portretu firmy i zakresu jej
działalności. Dr Wojciech Małuszyński z Insytutu Organizacji i
Zarządzania
PWr, zwrócił uwagę na konieczność uwzględnienia socjotechnicznych aspektów
w procesie budowania wzorowego modelu przedsiębiorstwa. Warto podkreślić,
że dość trudny temat: "Jak uskrzydlić firmę w tandemie z literaturą
firmową" został zrealizowany w sposób ciekawy i prowokujący do dyskusji.
Dr Joanna Jadach, reprezentująca firmę Commercial Union, zajmująco
omówiła
temat "Era foldera, czyli czym podbić klienta?", wymieniając wszystkie
elementy konieczne do zaprezentowania wizerunku firmy. Wiele argumentów,
przemawiających za koniecznością zaistnienia niemal każdej instytucji w
internecie, w przekonywujący sposób przedstawił dr Leszek Saryusz
Grocholski, zwracając uwagę na zawartość i układ strony WWW, co ma
istotne znaczenie - zarówno z punktu widzenia poszanowania klienta, jak i
prezentacji firmy. Jaką rolę pełni dobry katalog w realizacji zasadniczych
zadań biblioteki uświadomiła słuchaczom mgr Danuta Dudziak,
opierając
swoje wnioski o własne doświadczenia zawodowe związane z praca w Oddziale
Gromadzenia. Możliwości prawne działania spółek różnego typu przedstawili
- mec. Artur Kaczka i mec. Dominik Stefanko - reprezentujący
kancelarię
mec. Jacka Rażniewskiego. Jak promować firmę w instytucjach non - profit,
na przykładzie Akademii Rolniczej we Wrocławiu, zaprezentowały dr
Małgorzata Wanke-Jakubowska i dr Maria Wanke-Jerie. "W teatrze
informacji. Obraz tekst, słowo - trudny wybór" - to temat przedstawiony
przez mgr Bożenę Grocholską w ujęciu historycznym i literackim, z
pokazaniem możliwości reklamy w oparciu o kolejne zdobycze cywilizacji -
od ambony w katedrze średniowiecznej po internet dostępny współcześnie.
Wiele komentarzy wywołał referat dr Tomasza Ossowicza "Literatura
firmowa
- sposób na kreowanie obrazu wizerunku miasta." Było to ciekawe
wystąpienie, w którym oprócz treści merytorycznych, można było ocenić
fachowość i perfekcję prelegenta jako dydaktyka.
Seminarium towarzyszyła wystawa prezentująca zróżnicowaną literaturę
firmową, stanowiąc istotne uzupełnienie wygłaszanych referatów. Szczególne
podziękowania należą się zaś sponsorom reprezentowanym przez: Biuro
Rozwoju Wrocławia, Dialog, Adtranz Pafawag Sp. Z o.o.. Dzięki ich
wsparciu, spotkaniu można było nadać odpowiednia oprawę plastyczną,
przygotować estetycznie wydrukowany folder z programem, a rozmowy przy
kawie i słodkościach sprzyjały wymianie uwag i wniosków na temat
literatury firmowej.
Politechnika Wrocławska
Biblioteka Główna
I Ośrodek Informacji Naukowo-Technicznej
Jak mnie widzą, tak mnie cenią.
Rola literatury firmowej w kreowaniu firmy.
seminarium
25 października 2000 roku
program
900 - Powitanie
dr inż. Henryk Szarski
Dyrektor Biblioteki Głównej i Ośrodka Informacji Naukowo-Technicznej
Politechniki Wrocławskiej
910 - Otwarcie seminarium
prof. Andrzej Mulak
Prorektor ds. nauki Politechniki Wrocławskiej prof. Jerzy Zdanowski
prof. Jan Waszkiewicz
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
940 - Szlachetne słowo - każdy się dowie, jak dużo powie.
prof. dr hab. Jan Miodek
Uniwersytet Wrocławski - Instytut Filologii Polskiej
1000 - ABC informacji biznesowej.
dr Anna Grzecznowska
Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa
1020 - Jak uskrzydlić firmę w tandemie z literaturą
firmową?
dr Wojciech Małuszyński
Politechnika Wrocławska - Instytut Organizacji i Zarządzania
1040 - Z katalogiem po zakupy.
mgr Danuta Dudziak
Politechnika Wrocławska
Biblioteka Główna i Ośrodek Informacji Naukowo-Technicznej
1100 - 1130 - Przerwa
1135 - Duży sukces małym kosztem. Literatura firmowa w
instytucjach
non-profit.
dr Małgorzata Wanke-Jakubowska, dr Maria Wanke-Jerie
Akademia Rolnicza - Biuro Informacji i Promocji Uczelni
1155 - Internet na kiermaszu literatury firmowej.
dr inż. Leszek Saryusz Grocholski
Formus Polska sp. z o. o.
1215 - Era foldera, czyli czym podbić klienta?
dr Joanna Jadach
Commercial Union Polska Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S. A.
1255 - W teatrze informacji. Obraz, tekst, słowo - trudny
wybór.
mgr Bożena Grocholska
Politechnika Wrocławska
Biblioteka Główna i Ośrodek Informacji Naukowo-Technicznej
1255 - Lex populi - firma w oczach prawnika.
mec. Artur Kaczka, mec. Dominik Stefanko
z kancelarii mec. Jacka Raźniewskiego
1315 - Literatura firmowa - sposób na kreowanie obrazu
wizerunku miasta.
dr Tomasz Ossowicz
Biuro Rozwoju Wrocławia
1335 - Podsumowanie seminarium - dyskusja
1430 - Zakończenie seminarium.
Pierwotny adres: www.oss.wroc.pl/biuletyn/ebib18/seminar.html
Adres w archiwum: ebib.oss.wroc.pl/arc/e018-15.html |