Nr 6/2009 (106), Informacja i edukacja w bibliotekach pedagogicznych. Sprawozdanie |
Anna Szeląg
| |||
Zasadniczą rolę w społeczeństwie informacyjnym odchodzącym od gospodarki opartej na pracy na rzecz gospodarki opartej na wiedzy odgrywa informacja oraz technologie informacyjno-komunikacyjne, a funkcjonowanie współczesnego człowieka zostało uzależnione od jego systematycznie poszerzanej wiedzy, permanentnie doskonalonych umiejętności, jak też zdolności do pozyskiwania i przetwarzania informacji. W konsekwencji dokonującej się we współczesnym świecie rewolucji technologicznej podstawowym medium komunikacji i informacji stał się Internet, który zasadniczo zmienił też „świat usług”. W wirtualnej rzeczywistości regularnie pojawiają się cyfrowe odpowiedniki różnych instytucji, w tym tych kształcących i doskonalących, oraz kolejne e-usługi – oznaka nowoczesności, postępu i ducha czasów. Wprowadzenie w edukacji nowatorskich rozwiązań opartych na przekazie elektronicznym stwarza niezwykle dogodne warunki dla rozwijania potencjału intelektualnego członków społeczeństwa informacyjnego, dla których istotne jest systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Zniesienie czasowych i geograficznych barier w dostępie do edukacji uzyskano „przenosząc edukację” do cyberprzestrzeni, m.in. przy użyciu e-learningu. Jest to sposób przekazywania wiedzy, wykorzystujący szeroki zestaw różnych technologii informatycznych i środków przekazu multimedialnego[1]. Zaangażowanie coraz większej liczby placówek oświatowych, i nie tylko, w rozwój tej formy kształcenia pozwala mieć nadzieję, że krąg odbiorców usług edukacyjnych świadczonych drogą elektroniczną – podobnie jak oferta kursów zdalnych – będzie się systematycznie rozszerzał. Warmińsko-Mazurska Biblioteka Pedagogiczna im. Karola Wojtyły w Elblągu (WMBP), jak wiele innych instytucji w kraju, dostrzegła ogrom możliwości, jakie daje e-learning przede wszystkim placówkom systemu oświaty, do których należą biblioteki pedagogiczne. Wykorzystuje kształcenie na odległość nie tylko do rozszerzenia dotychczasowej oferty usług edukacyjnych, ale też do powiększenia kręgu ich potencjalnych odbiorców. Działalność Bibliotecznego Centrum Zdalnej Edukacji (BCZE) http://moodle.wmbp.edu.pl[2] została zainaugurowana w maju 2008 r. z inicjatywy nauczycieli bibliotekarzy Biblioteki Głównej w Elblągu: Anny Szeląg, Jadwigi Pawluk i Mateusza Paradowskiego. Można by BCZE określić mianem pokłosia ukończonych przez ww. osoby studiów podyplomowych w zakresie „Przygotowania kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość”. Centrum po upływie roku swojego istnienia wciąż jest nowością w działalności bibliotekarskiej i elementem odróżniającym Bibliotekę Pedagogiczną w Elblągu od innych tego typu instytucji w kraju. Biblioteczne Centrum Zdalnej Edukacji nie stanowi na razie odrębnej komórki organizacyjnej w bibliotecznych strukturach. Jest częścią Wydziału Promocji i Współpracy z Bibliotekami, którego pracownicy wraz z nauczycielem bibliotekarzem Wydziału Multimedialnego pełnią funkcję opiekunów merytorycznych platformy. Misją centrum jest rozszerzenie dostępu do realizowanych przez bibliotekę zadań statutowych, takich jak:
Główne zadania Bibliotecznego Centrum Zdalnej Edukacji to:
Do realizacji powyższych zadań wykorzystano platformę zdalnej edukacji Moodle. Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (modularne, zorientowane obiektowo, dynamiczne środowisko nauczania) to jedna z najpopularniejszych dziś w Polsce platform. Z perspektywy słabo dofinansowywanych bibliotek pedagogicznych jej ogromnym atutem jest to, że rozpowszechniana jest bezpłatnie jako oprogramowanie Open Source. Powyższa platforma umożliwia realizację kursów w stu procentach zdalnych, jak też zajęć będących uzupełnieniem kursów stacjonarnych. W chwili obecnej użytkownicy zainteresowani zdobywaniem lub poszerzaniem wiedzy w sposób zdalny mają do dyspozycji 12 bezpłatnych kursów w Bibliotecznym Centrum Zdalnej Edukacji, które prezentowane są na platformie w pięciu kategoriach:
Obecnie w centrum zarejestrowanych jest 173 użytkowników z całego kraju (są to głównie osoby uczestniczące w kursach komputerowych). Wśród nich są: bibliotekarze bibliotek uczelnianych i publicznych, nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele różnych przedmiotów, nauczyciele akademiccy, studenci i osoby niezwiązane zawodowo z oświatą. Od chwili uruchomienia platformy w dniu 7 maja 2008 r. logowano się na niej blisko 93 100 razy (wejścia wszystkich użytkowników platformy na dzień 25 czerwca 2009 r.). Warto podkreślić, że tworzenie kursów e-learningowych jest procesem czasochłonnym, wymagającym sporego nakładu pracy. Nigdy też właściwie nie można go uznać za zakończony, bo przecież zawsze można coś ulepszyć, dodać, podać w innej formie, zaktualizować (w pracy nad jakością kursów niewątpliwie pomagają informacje zwrotne od ich uczestników). Poza tym kursy prowadzone w określonym czasie, pod okiem prowadzącego, wymagają od niego dyspozycyjności: częstych wejść na platformę, o różnych porach dnia, często po godzinach pracy, aby rozwiązać problemy, rozwiać wątpliwości, odpowiedzieć na pytania, podtrzymywać „opadających z sił”, no i oczywiście sprawdzić zadania. Ale faktem jest też, że opracowywanie kursów zdalnych i ich realizacja „wciąga” i daje dużo satysfakcji. Cieszy nas zatem rosnące wciąż zainteresowanie użytkowników usługami Bibliotecznego Centrum Zdalnej Edukacji, które motywuje pracowników biblioteki do wprowadzania kolejnych propozycji szkoleń. Przypisy[1] SZELĄG, A. Biblioteczne Centrum Zdalnej Edukacji w Elblągu. Bibliotekarz 2008, nr 7–8, s. 31. [2] Wszystkie odesłania do stron internetowych przedstawiają wersję aktualną w dn. 19 sierpnia 2009 r. [3] TADEUSIEWICZ, R. (red.). Leksykon e-nauczania: praca zbiorowa Rady Naukowej Instytutu Kształcenia na Odległość WSHE w Łodzi. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, 2007, s. 25. |
| |||