Nr 6/2009 (106), Informacja i edukacja w bibliotekach pedagogicznych. Komunikat |
Grażyna Stoma
| |||
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Lublinie (PBW) http://ken.pbw.lublin.pl/[1] jest jedną z najstarszych bibliotek pedagogicznych w Polsce. Powstała 6 kwietnia 1927 r. jako Centralna Biblioteka Pedagogiczna Kuratorium Okręgu Szkolnego Lubelskiego. Od ponad osiemdziesięciu lat służy nauczycielom, pomaga im w kształceniu i doskonaleniu zawodowym, inspiruje twórcze działania dydaktyczno-wychowawcze. Zbiory biblioteki liczą 347 241 książek, 22 385 roczników czasopism i 25 117 jednostek ewidencyjnych zbiorów audiowizualnych. W 2002 r. jako pierwsza wśród bibliotek w Polsce, ustanowiła i wdrożyła system zarządzania jakością według normy ISO 9001:2000. Zdobycie certyfikatu Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) stanowi odpowiedź tej instytucji na wymagania reformy szkolnictwa, nakładające na wszystkie placówki oświatowe obowiązek badania jakości swojej pracy. Proces ubiegania się biblioteki o certyfikat SZJ rozpoczął się w 2000 r., kiedy podjęto decyzję o wdrożeniu systemu jakości. Pierwszym krokiem było zapoznanie pracowników z normą. Odbywało się to podczas szkoleń prowadzonych przez przedstawicieli firmy doradczej. Dokonano przeglądu działalności naszej placówki. Określono zgodnie z normą procesy i procedury zachodzące w bibliotece, wytyczono cele polityki jakości.
Podczas szkoleń uświadamiano pracownikom, że każdy uczestniczy przynajmniej w jednym procesie zachodzącym w bibliotece i to pracownicy, a nie norma ISO, decydują o tym, w jaki sposób będzie się dbać o jakość usług. Należało wszystkich przekonać, iż nie należy bać się systemu, gdyż nie burzy on organizacji naszej pracy, lecz porządkuje ją, a działania wymagane przez system realizowane są od zawsze. Po tak przeprowadzonych przygotowaniach 22 lutego 2002 r. przystąpiono do audytu certyfikującego, który objął całość procesów i procedur występujących w bibliotece. Audytorzy zapoznali się z dokumentacją SZJ i rozmawiali z pracownikami, sprawdzając stopień wdrożenia normy. Naszą jednostką certyfikującą był Polski Rejestr Statków w Gdańsku, który jest spółką Skarbu Państwa, posiadającą akredytację w Polskim Centrum Akredytacji w Warszawie. Polski Rejestr Statków nie jest jedyną firmą certyfikującą w Polsce, oprócz niej działa kilkanaście innych. W większości są to przedstawicielstwa zagranicznych audytorów, mających pozwolenie na działalność w Polsce. Certyfikaty wydawane przez wszystkie uprawnione firmy są równorzędne. Po pomyślnym przejściu kontroli nadano bibliotece Certyfikat ISO 9001:2000 w zakresie gromadzenia i udostępniania książek, czasopism, zbiorów multimedialnych oraz udzielania informacji. Wręczenie certyfikatu miało miejsce w maju 2002 r. podczas uroczystych obchodów 75-lecia działalności naszej placówki. W ramach Systemu Zarządzania Jakością zidentyfikowano i opisano procesy zachodzące w bibliotece, określono ich przebieg, wzajemne oddziaływanie i powiązanie oraz zarządzanie procesami. PBW w Lublinie wyspecyfikowała następujące procesy:
Certyfikat, który uzyskała biblioteka w roku 2002, był ważny przez trzy lata. Obowiązkiem organizacji, która otrzymała certyfikat, jest dbanie o to, by wszystkie procesy i procedury działały zgodnie z zapisami. Raz w roku obowiązkiem jednostki certyfikującej jest sprawdzenie poprzez audyt kontrolny, zwany pośrednim, czy system działa. W naszej instytucji takie kontrole odbywały się już pięciokrotnie i przedłużały ważność certyfikatu na kolejny rok. Biblioteka ponownie poddała się audytowi certyfikującemu w 2008 r. i uzyskała przedłużenie certyfikatu na kolejne trzy lata, do roku 2011. Uzyskanie certyfikatu jakości przyniosło wiele korzyści. Oto główne z nich:
Zarówno dyrekcja, jak i pracownicy, doskonale zdają sobie sprawę, że certyfikat Systemu Zarządzania Jakością nie jest narzędziem zdobywania przewagi konkurencyjnej, lecz bodźcem do dalszego doskonalenia jakości świadczonych usług. Funkcjonowanie normy wplotło się w codzienną działalność placówki. Wymagania, które stawia norma, zgadzają się w większości z wypracowanymi przez nas standardami działalności. Zapisy w Księdze jakości są doskonałymi narzędziami do pomiaru jakości pracy biblioteki. Przypisy[1] Odesłanie do strony internetowej przedstawia wersję aktualną w dn. 29.08.2009 r. |
| |||