Biblioteki pedagogiczne w Polsce istnieją od ponad osiemdziesięciu lat. Powstały w latach dwudziestych ubiegłego wieku, a ich celem była pomoc nauczycielom w dokształcaniu się i doskonaleniu zawodowym. Obecnie sieć bibliotek pedagogicznych liczy ponad 350 placówek prowadzonych przez jednostki samorządów terytorialnych. Mimo iż są to instytucje publiczne, korzystają z nich przede wszystkim nauczyciele, studenci kierunków pedagogicznych, słuchacze placówek kształcenia nauczycieli oraz uczniowie przygotowujący się do matury. W odpowiedzi na zapotrzebowanie swoich użytkowników gromadzą specjalistyczne zbiory, ściśle dostosowane do ich potrzeb, wspierają biblioteki szkolne oraz nauczycieli w realizacji zajęć dydaktycznych, inspirują i promują edukację czytelniczą i medialną.
Chcąc nadążyć za szybkim rozwojem nauki i nowych technologii oraz sprostać wymaganiom społeczeństwa informacyjnego, biblioteki pedagogiczne dążą do tego, aby stać się centrami informacji i edukacji.
Materiały zamieszczone w bieżącym numerze przedstawiają obecną kondycję bibliotek pedagogicznych oraz działania prowadzone w tych placówkach. Bibliotekarze dzielą się swoimi doświadczeniami w tworzeniu bibliograficznych baz danych, wprowadzaniu nowych form pracy z czytelnikiem, szkoleniach on-line, próbach digitalizacji zbiorów. Prezentują inicjatywy, które wspierają pracę bibliotekarzy z bibliotek szkolnych. Podkreślają znaczenie współpracy bibliotek pedagogicznych, które połączyły m.in. takie inicjatywy, jak serwis Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna SBP, linki edukacyjne czy powstanie tegoż numeru EBIB-u.
Mamy nadzieję, że po lekturze bieżącego numeru Biuletynu biblioteki pedagogiczne staną się Państwu bliższe i wreszcie przestaną być mylone z bibliotekami instytutów pedagogiki.
Życzymy miłej lektury i zachęcamy bibliotekarzy do podjęcia współpracy z serwisem Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna SBP.
Wiesława Budrowska
Dagmara Sawicka
|