ebib 
Nr 1/2009 (101), Wolna kultura i edukacja. Komunikat
 poprzedni artykuł następny artykuł   

 


Patryk Michalski
Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego, Księża Pallotyni
Wikipedysta – Paterm

O projekcie szkolnym w polskiej Wikipedii. Czy Wikipedia – internetowa encyklopedia, którą każdy może edytować, może być przydatna w szkolnym nauczaniu?


Gdy na początku 2008 r. zainaugurowano w polskiej Wikipedii nowy pomysł zatytułowany Projekty szkolne i akademickie[1], postanowiłem spróbować włączyć się do niego. Edytowanie traktuję jako bardzo satysfakcjonujące hobby, a zarazem okazję do podzielenia się swoją wiedzą i współpracy z przeróżnymi ludźmi zaangażowanymi we współtworzenie tej największej encyklopedii w historii. Współpraca jest najważniejszym wyróżnikiem działania Zgromadzenia Księży Pallotynów, do którego należę. W roku szkolnym 2007/2008 byłem katechetą w Zespole Szkół Ekonomicznych w Częstochowie i szukając sposobów na aktywizację moich uczniów, wpadłem na pomysł, by wykorzystać do tego projekt szkolny polskiej Wikipedii. Szkoła jest związana z Wikipedią dzięki pierwszemu spotkaniu roboczemu wikipedystów z cyklu GDJ („Gdzie? Dokąd? Jak?”), które odbyło się właśnie w jej gmachu we wrześniu 2007 r.

[Rozmiar: 70806 bajtów]
Budynek szkoły, Copyright Masti
Źródło: Wikimedia Commons [on-line], [dostęp 17 stycznia 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GDJ2007_location.jpg.

Projekty szkolne czy akademickie polegają na tworzeniu nowych haseł lub redagowaniu już istniejących przez uczniów/studentów pod opieką nauczyciela lub wykładowcy. Jak czytamy na stronie głównej projektu, podstawową przewagą tego typu projektu nad zwykłym zadaniem domowym jest to, że uczeń lub student ma do czynienia z sytuacją wziętą z życia, co oznacza, że jest to nie tylko bardziej rozwijające, ale też i bardziej dla niego interesujące (na zasadzie „cały świat zobaczy mój wkład”), co zazwyczaj skutkuje dużo większym zaangażowaniem. Poza tym, taki projekt daje uczniom i studentom szansę współpracy przy tworzeniu notatek z zajęć oraz innej dokumentacji związanej z programem nauczania, a efekt ich wysiłku pozostanie dostępny online jako materiał referencyjny, a nie będzie porzucony i zapomniany, jak to zwykle ma miejsce w przypadku dokumentacji papierowej[2]. Dla mnie była to wskazówka, że projekt może być dobrym ćwiczeniem w poszukiwaniu i doborze źródeł oraz w redagowaniu tekstu, który przyczynia się do zdobywania przez ucznia oraz nauczyciela konkretnej wiedzy. Dodatkową nagrodą dla ucznia jest fakt, że jego praca będzie znana niezliczonym czytelnikom Wikipedii.

Nasz projekt szkolny wystartował jako pierwszy w Wikipedii – stąd jego niefortunna nazwa Paterm 2007-2008[3]. Każdy uczeń, który chciał otrzymać na koniec roku ocenę celującą z religii, miał przygotować wybrane przeze mnie hasło związane z chrześcijaństwem, jakie jeszcze w polskiej Wikipedii nie powstało. Prace miały być oparte na minimum dwóch drukowanych źródłach. Chętnym uczniom, którzy rekrutowali się z klas maturalnych technikum i liceum, zaproponowałem następujące tematy: małżeństwo niesakramentalne, ślub konkordatowy, teologia moralna, teologia feministyczna oraz liturgia eucharystyczna. Tych ważnych dla chrześcijaństwa haseł wyraźnie na polskojęzycznej Wikipedii brakowało. Następnie każdy uczeń miał utworzyć w Wikipedii swoje konto i wkleić do własnego brudnopisu pracę, na której dokonywałem szeregu poprawek czy to stylistycznych, ortograficznych, czy polegających na tzw. „wikizacji”, czyli dostosowaniu przygotowanego tekstu do zaleceń i standardów Wikipedii. Mimo że tych parę haseł, jakie stworzyli uczniowie, można uznać za poprawne, byłem zaskoczony słabym odzewem i zaangażowaniem uczniów. Myślę, że powodem były przede wszystkim tematy, które nie należą do najłatwiejszych, zależało mi jednak na tym, żeby nagroda – ocena celująca – miała swój smak. Być może moim błędem było też to, że nie zaprezentowałem uczniom bezpośredniego wejścia do narzędzi Wikipedii, którą można edytować „na żywo”, a jedynie dałem im możliwość korzystania z e-maila i komunikatora Gadu-Gadu.

Jednak powstałe, oparte o źródła, hasła istnieją i są dalej rozwijane, co jest namacalnym, pożytecznym owocem tego szkolnego projektu. W częstochowskim Zespole Szkół Ekonomicznych uczyłem tylko rok, by później wyjechać do pracy duszpasterskiej we Francji, gdzie obecnie przebywam. Jeśli kiedyś będę uczył w szkole średniej, na pewno poprowadzę kolejny projekt szkolny i będzie on lepiej dopracowany dzięki dotychczasowemu doświadczeniu. Nadam mu też lepszą nazwę.

Przypisy

[1] Wikipedia: Projekty szkolne i akademickie. W: Wikipedia – Wolna Encyklopedia [on-line], [dostęp 17 stycznia 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:PSIA.

[2] Tamże.

[3] Wikipedia: Projekty szkolne i akademickie/Paterm 2007-2008. Strona archiwalna projektu. W: Wikipedia – Wolna Encyklopedia [on-line], [dostęp 17 stycznia 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Projekty_szkolne_i_akademickie/Paterm_2007-2008.

Autora można poznać bliżej na jego blogu: http://dranielski.blogspot.com/ [przypisek redaktora].

 Początek strony



O projekcie szkolnym w polskiej Wikipedii. Czy Wikipedia – internetowa encyklopedia, którą każdy może edytować, może być przydatna w szkolnym nauczaniu? / Patryk Michalski// W: Biuletyn EBIB [Dokument elektroniczny] / red. naczelny Bożena Bednarek-Michalska - Nr 1/2009 (101) luty. - Czasopismo elektroniczne. - [Warszawa] : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich KWE, 2010. - Tryb dostępu: http://www.ebib.info/2010/101/a.php?michalski. - Tyt. z pierwszego ekranu. - ISSN 1507-7187