|
Pomysł
na organizowanie wycieczek studyjnych dla bibliotekarzy Biblioteki
Głównej Politechniki Warszawskiej został zrealizowany po raz
pierwszy w 2005 r., kiedy celem podróży stała się Biblioteka
Śląska w Katowicach. Rok później zrodziła się idea wyjazdu
szkoleniowego do Pragi – Wiednia – Budapesztu, którego
uczestnicy wzięli udział w spotkaniach w sześciu wybranych
bibliotekach. Trzy z nich to akademickie biblioteki techniczne.
W
tym roku postanowiliśmy poznać biblioteki krajów
nadbałtyckich. Ze względu na konieczność pokonania dużych odległości
pomiędzy Warszawą – Rygą – Tallinem i Wilnem udaliśmy się
tylko do 3 bibliotek. Kierując się potrzebą poznania działalności
bibliotek o podobnym profilu, wybraliśmy trzy Politechniki: w Rydze,
w Tallinie i w Wilnie.
10
września 2007 r. grupa 26 bibliotekarzy wyruszyła z Warszawy w
kierunku Rygi. Warszawa żegnała nas ulewnym deszczem, który
towarzyszył nam przez 2/3 drogi do granicy polsko-litewskiej. Na
szczęście Suwalszczyzna okazała się łaskawsza i granicę w Budziskach
przekraczaliśmy w promieniach słońca. Pierwszy dzień spędziliśmy w
autokarze, pokonując trasę Via Baltica do Rygi i podziwiając najpierw
litewskie, potem łotewskie krajobrazy. Do stolicy Łotwy dotarliśmy
późnym wieczorem i pomimo zmęczenia oraz późnej pory
część grupy wybrała się na zwiedzanie Rygi nocą.
Następnego
dnia wcześnie rano pożegnaliśmy hotel i udaliśmy się do Biblioteki
Naukowej Politechniki Ryskiej. Zostaliśmy tam serdecznie powitani
przez dyrektora tej placówki panią Aiję Janbicką i część kadry
kierowniczej. Spotkanie miało charakter roboczy, a gospodarze
przygotowali kilka prezentacji. Omówiono w nich m.in.:
organizację i funkcjonowanie Biblioteki, politykę gromadzenia zbiorów
oraz usługi informacyjne i szkolenia użytkowników.
Przedstawiono również współpracę międzynarodową oraz
udział w konsorcjach krajowych bibliotek naukowych i akademickich.
Rys.1 Budynek Biblioteki Naukowej w Rydze |
Zarówno
Uczelnia, jak i jej Biblioteka mają długą tradycję, sięgającą roku
1862. Przez ponad 100 lat zmieniał się status i przynależność
Uczelni. Te historyczne zawirowania mają swoje odzwierciedlenie w
zasobach Biblioteki, liczących ponad 2 miliony voluminów, z
czego 15% stanowią zbiory w języku łotewskim, 67% w języku rosyjskim
i 18% w innych językach. Obecnie Politechnika Ryska dzieli się na 8
wydziałów, w których studiuje 17 tys. studentów.
Podobną
strukturę reprezentuje Biblioteka Naukowa Politechniki Ryskiej
(BNPR), od 2006 r. akredytowana jako Państwowa Biblioteka Techniczna.
Ten status zapewnia jej otrzymywanie egzemplarza obowiązkowego z nauk
technicznych. Główna siedziba BNPR zlokalizowana jest na
terenie Uczelni, w oddzielnym budynku zaadaptowanym na jej potrzeby.
Integralną częścią BNPR są biblioteki wydziałowe, mające siedzibę w 5
różnych miejscach.
Komputeryzacja
Biblioteki została zapoczątkowana w 1994 r. w systemie Aleph. Od 2000
r. biblioteka uczestniczy w tworzeniu centralnego katalogu bibliotek
technicznych na Łotwie – ALIS, który jest zarządzany
przez Bibliotekę Narodową. Minusem tej współpracy jest
posadowienie całej bazy na jednym serwerze, co stwarza problemy
zarówno bibliotekarzom, jak i użytkownikom. Największym
problemem katalogu centralnego jest systemowe ograniczenie liczby
wyświetlanych egzemplarzy danego tytułu (około 200 wyświetla się bez
problemu). Ich lokalizacja w katalogu centralnym ułożona jest w
porządku alfabetycznym bibliotek, a egzemplarze BNPR są na samym
końcu tej listy. To powoduje, że użytkownicy BNPR nie zawsze mogą
obejrzeć wszystkie dostępne w swojej bibliotece egzemplarze, jeśli
ich liczba przekracza ograniczenia. Studenci nie mogą także sprawdzić
terminu zwrotu książki w katalogu BNPR, lecz muszą korzystać w tym
celu z katalogu centralnego. Poza tym użytkownicy mogą przeszukiwać
katalog, ale nie mają możliwości rezerwowania książek. |
W
okresie 1995–2004 roku biblioteki łotewskie wypracowały
zintegrowany system sieci informacyjnych na Łotwie LATLIBNET (którego
uczestnikiem jest także BNPR). Projekt zrealizowano pod patronatem
Stowarzyszenia Akademickich Bibliotek Łotewskich, po uzyskaniu
funduszy rządowych i grantu z fundacji Mellona.
W
2004 r. rozpoczęto w Bibliotece prace nad pilotażowym projektem
UNESCO dla państw bałtyckich, związanym z tworzeniem bazy prac
magisterskich i doktorskich. W tym samym czasie 2004–2007
wystartował wspólny projekt bibliotek naukowych w Rydze w
zakresie tworzenia katalogu centralnego, publikacji elektronicznych
oraz wspólnej karty bibliotecznej, obowiązującej w 8
bibliotekach. Wszyscy użytkownicy mogą korzystać z zasobów
wielu bibliotek, posługując się jedną kartą biblioteczną (nie zawsze
mogą wypożyczać zbiory, jest to uzależnione od poszczególnych
przepisów w tym zakresie).
Od
2003 r. Biblioteka prowadzi szkolenia dla studentów I roku,
ale nie są one obowiązkowe. Dzięki aktywności kilku nauczycieli
akademickich udało się wprowadzić szkolenia specjalistyczne do
programu nauczania na dwóch wydziałach chemicznych. Biblioteka
korzystała również z możliwości kształcenia pracowników
m.in. w Helsinkach w ramach programu Leonardo da Vinci –
Education and Culture Lifelong Programme – Development of
Information Literacy.
Po
wizycie w Bibliotece Politechniki Ryskiej mieliśmy niewiele czasu na
zwiedzanie miasta, bowiem przed nami była do pokonania droga do
Tallina, około 300 km. Mimo to, przy sprzyjającej słonecznej pogodzie
mogliśmy zobaczyć najważniejsze obiekty Starego Miasta w Rydze –
Małą i Wielką Gildę, Dom Bractwa Czarnogłowych, Ratusz, Katedrę.
| Rys.2 Sala komputerowa w Bibliotece Politechniki Ryskiej
|
Rys.3 Ryga - Spacer ulicami Starego Miasta |
Wieczorem
dotarliśmy do Tallina, a następnego dnia udaliśmy się z wizytą do
Biblioteki Politechniki Tallińskiej (BPT). Powitał nas najpierw
prorektor Uczelni, a później dyrektor Biblioteki Juri Jaris,
po wstępnej prezentacji zaproponował nam podział na grupy tematyczne.
Zdecydowaliśmy się na cztery z nich: organizacja i zarządzanie,
wdrażanie Metal Lib SFX, dygitalizacja zbiorów, szkolenia
użytkowników/lokalne i krajowe bazy danych. Podczas
prezentacji dyrektor Jaris nawiązał do historii (BPT), ściśle
związanej z historią uczelni od 1919 r.
|
Rys.
4 Tallin – Przed Gmachem Politechniki
Politechnika
w Tallinie dzieli się na 7 wydziałów, w których
studiuje około 12 tysięcy studentów. Estonia, jako mały kraj
(1 800 000 mieszkańców), przeżywa ogromny problem
demograficzny. Władze politechniki dążą więc do rozwoju kierunków
multidyscyplinarnych, zachęcając tym samym kadrę naukową do szerszej
współpracy, by uczynić studia techniczne atrakcyjniejszymi.
Estonia, podobnie jak inne kraje, zaczyna odczuwać deficyt
inżynierów.
|
Od
1992 r. Biblioteka Politechniki Tallińskiej pełni także rolę
Centralnej Biblioteki Technicznej. Ta funkcja zapewnia jej egzemplarz
obowiązkowy. Na okres 2002–2006 BPT otrzymała status biblioteki
naukowej. Dodatkowo na lata 2005/2006 oraz 2006/2007 uzyskała status
podstawowej jednostki uczelni. Dzięki temu budżet BPT został
zwiększony o 100% przez środki przekazywane z Ministerstwa Nauki,
poza budżetem uczelnianym. To oczywiście korzystna sytuacja. Należy
jednak wziąć pod uwagę, że kiedy za rok nastąpi weryfikacja dorobku
naukowego (jest tylko jeden bibliotekarz z tytułem doktora), wówczas
biblioteka może nie spełnić kryteriów oceny parametrycznej.
Tym samym może spaść w kategoryzacji, co będzie jednoznaczne z
obcięciem środków. |
Rys.5 Tallin – Powitanie w Sali Senatu Politechniki |
Obecnie
BPT nie posiada własnego lokum. Łącznie z bibliotekami wydziałowymi
funkcjonuje w pięciu różnych budynkach. Nawet Biblioteka
Główna rozmieszczona jest w dwóch miejscach. Pomimo to
dysponuje ona obszernymi salami czytelnianymi na 230 miejsc,
wyposażonymi w stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu (ponad
40 w jednej z sal). W 1999 r. w BPT, podobnie jak w innych naukowych
bibliotekach Estonii, został wdrożony komputerowy system INNOPAC.
Obecnie biblioteki te tworzą w ramach konsorcjum wspólny
system ELNET. Spełnia on jednocześnie rolę bibliografii narodowej,
centralnego katalogu bibliotek zrzeszonych (ESTER), narzędzia do
zarządzania zbiorami w każdej z uczestniczących bibliotek, centrum
zarządzania rekordami bibliograficznymi, bazy danych do koordynowania
rozwoju kolekcji.
Od
siedmiu lat trwają prace nad realizacją projektu budowy nowej
siedziby biblioteki, w której mają się znaleźć m.in.
nowoczesne sale szkoleniowe, miejsca do pracy w małych grupach dla
studentów, biuro rozwoju naukowego, organizacje studenckie,
kawiarenka, itd. Niestety, realizacja została wstrzymana z powodów
finansowych.
Obecnie
użytkownicy biblioteki mają dostęp do wielu komercyjnych
elektronicznych źródeł informacji naukowej, wśród nich
do 22 tysięcy e-książek, 18 tysięcy e-czasopism i wielu
bibliograficznych światowych baz danych. Biblioteka Politechniki
Tallińskiej bierze także udział w wielu projektach międzynarodowych.
Dzięki uczestnictwu w EU DEDICATE (1998–1999) opracowano nowy
model szkoleń w formie on-line. Za zaliczenie niektórych z
nich studenci mogą otrzymać 1,5 punku kredytowego. Dużym osiągnięciem
jest włączenie szkoleń studentów I roku do programu nauczania.
Za podstawowe szkolenie student może otrzymać 0,5 punku kredytowego,
za udział i zaliczenie szkoleń specjalistycznych nawet od 2,5 do 5
punktów. Szkolenia specjalistyczne prowadzone są przez
bibliotekarzy dziedzinowych (7 osobowy zespół), zarówno
w formie prezentacji i wykładów, jak i warsztatów w
małych grupach. Takie zajęcia mogą trwać od kilku do kilkunastu
godzin. Na uwagę zasługują także szkolenia dla bibliotekarzy
organizowane pod nazwą „Szkoła letnia”, w których
uczestniczą bibliotekarze z całego kraju.
Rys.
6 Tallin – Czytelnia Komputerowa |
Po
wizycie w Politechnice Tallińskiej udaliśmy się na zwiedzanie miasta.
Byliśmy zaskoczeni pięknem i odmiennością stylu architektonicznego
starówki tallińskiej, jak również rozmachem prac
konserwatorskich. Tym razem trochę w słońcu, trochę w deszczu
zobaczyliśmy Cerkiew Aleksandra Newskiego, wieże Długiego Hermana i
Grubej Kaśki, Wielką Gildę Kupiecką, Parlament i Ratusz. W Tallinie
spędziliśmy kolejną noc ze względu na konieczność przebycia ponad 600
km w dniu następnym, w drodze do Wilna.
|
Kolejnego
dnia musieliśmy ponownie przekroczyć dwie granice. Jadąc trasą Via
Baltica znowu podziwialiśmy piękne widoki. Zatrzymaliśmy się nawet na
kilkanaście minut na terenie Łotwy, by nacieszyć się widokiem
piaszczystej plaży i odetchnąć morskim powietrzem Bałtyku. Już na
terenie Litwy zatrzymaliśmy się na Górze Krzyży w okolicach
Szawle.
Piątek,
ostatni dzień wycieczki studyjnej spędziliśmy w Bibliotece
Politechniki Wileńskiej (BPW). Mogliśmy podziwiać okazały i
funkcjonalny budynek biblioteczny, otwarty w 2000 r. Przywitały nas
litewskie koleżanki, z-ca dyrektora biblioteki Sigute Urbanaviciene
oraz kierowniczka Oddziału Informacji Aurelija Striogena.
|
Rys.
7 Tallin – Rynek Starego Miasta |
Rys.
8 Wilno – Budynek Biblioteki |
Politechnika
Wileńska jest młodą uczelnią, której początki sięgają przełomu
lat 50. i 60. Obecny status został jej nadany w 1990 r. Uczelnia
kształci obecnie około 17 tysięcy studentów na 8 wydziałach.
Nasza robocza wizyta miała miejsce w nowoczesnej sali komputerowej
(ponad 40 stanowisk dla użytkowników), udostępnianej studentom
po zamknięciu biblioteki w godzinach od 22.00 do 8.00. Stanowiska
komputerowe są zlokalizowane także w innych czytelniach (6 czytelni,
w tym Czytelnia dla Kadry Naukowej) i agendach biblioteki (łącznie
98). |
W
1995 r. w BPW wdrożono system Aleph, w którym tworzone są nie
tylko katalogi biblioteczne, ale również własne,
bibliograficzne bazy danych. Poza dokumentacją dorobku naukowego
uczelni, BPW zajmuje się tworzeniem pełnotekstowej bazy czasopism
naukowych, wprowadzając do niej zawartość kilkunastu tytułów
czasopism. Osiem z nich publikowanych jest w języku angielskim,
cztery w języku litewskim. Ta pełnotekstowa wersja bazy funkcjonuje
od trzech lat, natomiast archiwum w postaci bazy bibliograficznej
(opis bibliograficzny i streszczenie) jest dostępne od 1995 r.
Zaskoczyło
nas, że biblioteka zajmuje się tworzeniem bibliograficznej bazy
czasopism zagranicznych, prenumerowanych przez BPW. Rekordy w bazie
zawierają szczegółowy opis bibliograficzny źródeł,
słowa kluczowe, streszczenia artykułów. Jest to praca
wymagająca olbrzymiego nakładu czasu, dużego zespołu ludzi (12 osób).
Według naszej oceny jest to powielanie informacji znajdujących się w
komercyjnych bazach bibliograficzno-abstraktowych, takich jak:
INSPEC, COMPENDEX, bazy EBSCO, bazy PROQUEST i innych (do których
BPW kupuje licencje dostępu). Nasze litewskie koleżanki nie potrafiły
wyjaśnić zgłoszonych przez nas wątpliwości, co do zasadności
tworzenia takiej bazy.
Z
pewnością na uwagę zasługują relacje Biblioteki z uczelnianą Oficyną
Wydawniczą. Dzięki tej współpracy do magazynów
bibliotecznych trafia 20 egzemplarzy każdego wydanego przez Oficynę
tytułu podręcznika oraz 5 egzemplarzy każdego tytułu monografii. BPW
ma także prawo tworzenia linków do elektronicznych książek,
wydawanych przez Oficynę. Warto dodać, że Oficyna pracuje na serwerze
BPW, co nie stwarza problemów ze zmianą adresu internetowego.
Opisy bibliograficzne tych tytułów są wprowadzane do katalogu
komputerowego. Dzięki temu Biblioteka może powiększać swoje zasoby
elektroniczne. Podobnie jak biblioteka w Rydze, Biblioteka
Politechniki Wileńskiej ma ograniczone środki na zakup licencji do
baz danych, ponieważ ponosi pełny koszt zakupu licencji dostępu.
Również zbiory BPW są skromniejsze niż w Bibliotece w Rydze
czy w Tallinie. Jest to związane z otrzymywaniem egzemplarza
obowiązkowego. Na Litwie tylko Biblioteka Narodowa ma ten przywilej.
Od
2004 r., podobnie jak w BNPR i w BPT, w Bibliotece Politechniki
Wileńskiej prowadzone są prace związane z tworzeniem bazy prac
magisterskich i doktorskich w ramach projektu UNESCO dla państw
bałtyckich. Poza tym, podobnie jak we wcześniej odwiedzanych
bibliotekach, BPW prowadzi również współpracę ze
środowiskiem krajowym, będąc członkiem konsorcjum bibliotek
akademickich. Rezultatem wspólnych działań jest Litewska
Biblioteka Wirtualna oraz Centralny Katalog Bibliotek Akademickich.
Biblioteka jest także uczestnikiem LIBIS – katalogu
centralnego, skupiającego biblioteki naukowe i publiczne. W
czasie dyskusji pytaliśmy również o formy szkoleń dla
użytkowników. W tym zakresie biblioteka osiągnęła porozumienie
z uczelnią, na podstawie którego prowadzone są obowiązkowe
szkolenia dla studentów I roku. Nie są one przedmiotem
nauczania.
Po
wizycie w Politechnice Wileńskiej pozostało nam około trzy godziny,
by obejrzeć najciekawsze miejsca starówki wileńskiej. Mogliśmy
podziwiać kościół św. Piotra i Pawła, Ostrą Bramę ze świętym
obrazem, Katedrę, kościół św. Anny oraz pomnik Mickiewicza. Po
takiej dawce wrażeń wyruszyliśmy w drogę powrotną do Warszawy.
|
Rys.
9 Wilno – Czytelnia Czasopism – Sposób
przechowywania bieżących zeszytów |
Rys.
10 Wilno – Stare Miasto |
Podobnie
jak poprzednie wyprawy, również i ta przyniosła możliwość
zdobycia wiedzy, tym razem na temat krajów bałtyckich, ich
systemu edukacji, funkcjonowania uczelni i bibliotek akademickich
oraz podejmowanych przez nie wyzwań w zakresie wspólnych
projektów. Przedmiotem dyskusji były także usługi
informacyjne, zdobywanie środków na zakup zbiorów i
wyposażenia oraz szkolenie użytkowników. Była też okazja, by
wymienić doświadczenia zawodowe, porównać rozwiązania
stosowane w odwiedzanych bibliotekach z naszymi działaniami.
Najbardziej zaimponowała nam, w każdej z tych bibliotek, umiejętność
współpracy zarówno z najbliższym środowiskiem
(biblioteki naukowe w poszczególnych miastach), jak i ze
środowiskiem krajowym. Interesującą wydała się także rola bibliotek
narodowych, w poszczególnych krajach, jako koordynatora
wspólnych przedsięwzięć. Koordynacja dotyczy tam nie tylko
bibliotek publicznych, lecz również akademickich. Zarówno
na Łotwie, jak i w Estonii i na Litwie działają Stowarzyszenia
Bibliotek Akademickich, dzięki którym łatwiej jest zaistnieć,
zdobywać dofinansowania oraz walczyć o ustawowe uregulowania.
W
każdej z bibliotek podejmowano nas bardzo serdecznie. W przerwie przy
kawie i ciasteczkach była także sposobność nawiązania zawodowych
kontaktów. Były to też ćwiczenia językowe dla osób,
które uczą się języka angielskiego oraz znakomita okazja do
integracji naszego zespołu.
|
|