EBIB Nr 1/2007 (82), Historyczne szpargały. Komunikat Poprzedni artykuNastpny artyku  

 


Zdzisław Gębołyś
Uniwersytet Śląski
Katowice

Wortal amerykańskich bibliotekarzy




Mary Nederlander, amerykańska bibliotekarka, może być przykładem samozaparcia w podejmowaniu i realizowaniu pomysłów, które służą całemu środowisku zawodowemu. Jest ona pomysłodawczynią i twórczynią bibliotekarskiego portalu Library.SupportStaff.com http://www.librarysupportstaff.com/, który w założeniu ma uczyć, nauczać i wspierać każdego bibliotekarza, początkującego i zaawansowanego, jednym słowem - pomóc wzrastać bibliotekarzom razem. Do tych nieco może patetycznych, ale typowych dla Amerykanów, słów M. Nederlander dołączyła przesłanie Andrew Carnegie, przemysłowca i filantropa, fundatora setek bibliotek po obu stronach oceanu: Człowiek, który wchodzi do biblioteki jest w najlepszym towarzystwie tego świata; wita go i otacza wielkie dobro, które pokornie prosi, by stać się jego służącym (1895)[1].

Dobrem, którym pragnie się dzielić M. Nederlander ze swoimi kolegami, są zasoby pomocne w rozwoju zawodowym, w zdobyciu pracy, w podniesieniu kwalifikacji, w dotarciu do ciekawych artykułów itd. M. Nederlander, technik biblioteczny w Hospital Medical Library (od 1983 r.), w Buffalo (stan Nowy Jork), zadebiutowała swym portalem w globalnej sieci w październiku 2000 roku, ale tak naprawdę zaczęła kolekcjonować informacje przydatne bibliotekarzom już od początku lat 90. XX wieku. Wtedy też założyła pierwszą stronę internetową na serwerze Geocities pod nazwą TheLibMary. W tym samym czasie z podobną inicjatywą wystąpiło dwoje bibliotekarzy uniwersyteckich z Rochester - Walt Nickeson i Marta Parsons, zakładając portal The Library Support Staff Resource Center (LSSIRT), który miał być zbiorem dokumentów oraz linków pomocnych i użytecznych w pracy bibliotekarskiej. Zamknięcie LSSIRT skłoniło M. Nederlander do przejęcia inicjatywy we własne ręce: zakupiła domenę za 35 dolarów amerykańskich i zaczęła w czasie wolnym od pracy zapełniać ją coraz to nowymi zasobami.

Autorka postanowiła zamieścić w jednym miejscu strony adresowane do bibliotekarzy i tych, którzy marzą o karierze bibliotecznej. Według niej każdy pracownik biblioteki powinien umieć udzielić pomocy klientowi przychodzącemu do biblioteki. Każdy bibliotekarz powinien umieć znajdować przykłady innych bibliotek, wynajdywać służby i procedury, opisy pracy i kompetencji, nowości i nowinki oraz wprowadzać je do własnej pracy. Mówiąc krótko, strona ta winna dawać korzyść, edukować i oświecać. Przeglądając jej bogate i różnorodne zasoby, wyrażamy przekonanie, że tak się właśnie dzieje. Poprzez Library.SupportStaff.com bibliotekarze amerykańscy (naszym zdaniem także polscy) mogą dotrzeć m.in. do materiałów dydaktycznych w trybie on-line (testy, oprogramowanie, narzędzia), do czasopism bibliotekarskich on-line, do stron WWW zawierających wydawnictwa informacyjne (najbardziej rozbudowany dział wortalu). Dzięki niemu można też nauczyć się tworzyć własną stron internetową lub znaleźć pracę.

M. Nederlander zachęca wszystkich do współpracy i kontaktu osobistego.

Przypisy

[1] Mary Niederlander, The Library support staff, http://librarysupportstaff.com/ [dostęp online 30 styczeń 2007].

 Początek strony



Wortal amerykańskich bibliotekarzy / Zdzisław Gębołyś// W: Biuletyn EBIB [Dokument elektroniczny] / red. naczelny Bożena Bednarek-Michalska. - Nr 1/2007 (82) luty. - Czasopismo elektroniczne. - [Warszawa] : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich KWE, 2007. - Tryb dostępu: http://www.ebib.info/2007/82/gebolys.php. - Tyt. z pierwszego ekranu. - ISSN 1507-7187