|
KAJSU
- KAJSU (Katalońska Agencja Jakości w Systemie Uniwersyteckim);
- Założona w roku 1996;
- Członkowie: 7 uniwersytetów państwowych i rząd kataloński;
- Cele:
- Poprawa jakości;
- Promowanie oceny jakości;
- Informowanie społeczeństwa o funkcjonowaniu uniwersytetów.
Nowa sytuacja uczelni - w połowie lat dziewięćdziesiątych
- Wymagania dotyczące wiarygodności;
- Koniec epoki zwiększania środków (1986-94);
- Poszukiwanie jakości w wykorzystywaniu i poprawie istniejących zasobów;
- Plany pilotażowe ocen jakościowych;
Sytuacja w Hiszpanii
- Ogólnokrajowy plan oceny uniwersytetów:
- Dydaktyka;
- Badania naukowe;
- Usługi i zarządzanie.
- Ocena jakościowa bibliotek:
- Uniwersytet w Salamance;
- Politechnika w Walencji;
- Uniwersytet w Valladolid.
Sytuacja w Katalonii
- Udział w działaniach eksperymentalnych na szczeblu europejskim;
- TQM na Uniwersytecie w Barcelonie;
- Ocena jakości na Politechnice Katalońskiej.
"Słabe strony" pilotaży
- Zastosowanie hiszpańskich modeli FQM bez wcześniejszych doświadczeń;
- Brak danych empirycznych;
- Brak szczegółowych wytycznych dla bibliotek.
Plan
- Wprowadzenie;
- Prace przygotowawcze;
- Wytyczne i proces oceny;
- Ocena procesu oceny.
Pierwsza decyzja: konieczna współpraca
- KBUK (Konsorcjum Bibliotek Uniwersyteckich Katalonii) i Katalońska Agencja Jakości (Catalan Quality Agency);
- 7 uczelni państwowych Katalonii;
- Bibliotekarze i eksperci ds. jakości.
Cele
- Promowanie oceny jakości jako narzędzia poprawy;
- Opracowanie szczegółowej metodologii dla przeprowadzenia oceny i przygotowania personelu bibliotecznego do działań w zakresie poprawy jakości;
- Porównywanie wskaźników lokalnych z wynikami innych krajów i ocena wyników.
Plan pracy
- Uzgodnienia dotyczące celów i terminów;
- Organizacja komisji głównej (17 osób);
- Podkomisje robocze (2 osoby);
- Akceptacja wytycznych;
- Ocena wewnętrzna;
- Ocena zewnętrzna.
Pierwsze decyzje
- Model angielski czy model hiszpański?
- Jedność dla jakości;
- Skład komisji;
- Waga danych empirycznych;
- Cel działania naprawcze, nie krytyka.
Plan
- Wprowadzenie;
- Prace przygotowawcze;
- Wytyczne i proces oceny;
- Ocena procesu oceny.
Wytyczne KBUK. Metodologia
- Komisje wewnętrzne;
- Łączenie analizy ilościowej i oceny jakościowej;
- Przygotowanie członków komisji;
- Komisja zewnętrzna;
- Wspólna publikacja wyników.
Etapy oceny
- Komisja wewnętrzna;
- Raport wewnętrzny;
- Publikacja raportu;
- Komisja zewnętrzna:
- Raport końcowy i publikacja wyników.
Komisja wewnętrzna
- Komisja uniwersytecka:
- Przedstawiciele władz biblioteki (wicekanclerz i dyrektor biblioteki);
- 3-4 pracowników biblioteki;
- 3 profesorów;
- 3 studentów.
- Podkomisja (opcjonalnie):
- 1 dla każdego rodzaju oferowanych usług bibliotecznych.
Komisja zewnętrzna
- Wicekanclerze bibliotek uniwersyteckich;
- Dyrektorzy bibliotek uniwersyteckich;
- Jeden z profesorów danej uczelni, nienależący do władz uniwersyteckich;
- Dwóch profesorów z innych uczelni;
- Jeden bibliotekarz z innej uczelni.
Wytyczne KBUK. Struktura
- Integracja biblioteki z uczelnią;
- Procesy i sposoby komunikacji;
- Zasoby;
- Wyniki;
- Dane empiryczne;
- Słabe i mocne strony biblioteki;
- Sugestie dotyczące poprawy działania.
Integracja biblioteki z uczelnią
- Plan strategiczny dla biblioteki uniwersyteckiej;
- Związek biblioteki z dydaktyką;
- Związek biblioteki z badaniami naukowymi;
- Związki biblioteki z użytkownikami.
Procesy i komunikacja
- Organizacja biblioteki;
- Procesy;
- Oferta kształcenia na odległość.
Zasoby
- Personel;
- Budynki, wyposażenie, sprzęt;
- Zbiory biblioteczne.
Wyniki
- Zadowolenie użytkownika;
- Skuteczność;
- Wydajność pracy biblioteki.
Dane empiryczne
- Dane statystyczne za lata 1995-2000;
- 25 wskaźników jakości;
- Badanie zadowolenia użytkowników.
Plan pracy
- 1998: podstawowe uzgodnienia;
- 1998-99: pisanie i akceptacja wytycznych, szkolenia członków komisji;
- 1999: początek oceny wewnętrznej;
- 2000: główny etap oceny jakości;
- 2001: koniec ostatniej oceny zewnętrznej;
- 2001-02: raport synteza wyników.
Plan
- Wprowadzenie;
- Prace przygotowawcze;
- Wytyczne i proces oceny;
- Ocena procesu oceny.
Fakty
- Pracowało 7 komisji wewnętrznych i 13 podkomisji;
- Bezpośrednio zaangażowanych było ponad 150 osób;
- Opracowane raporty mają 38 cm grubości;
- Istnieje zasadnicza zgodność między raportami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
Pozytywne skutki
- Brak reakcji negatywnej ze strony pracowników bibliotek;
- Ocena jakości generuje spontaniczne działania naprawcze;
- Cały proces wykazał poprawę jakości dokonaną w ciągu ostatnich kilku lat.
Negatywne skutki
- Niewielkie zaangażowanie społeczności uniwersyteckiej, mimo rozpowszechniania wyników oceny;
- Pominięcie kilku kluczowych spraw (brak modelu FQM);
- Wykryte problemy były już znane wcześniej.
Czego się nauczyliśmy?
- Należy poprawiać i ujednolicać wykorzystywane dane statystyczne;
- Poprawa jakości powinna być codziennym wysiłkiem, ocena jest tylko narzędziem;
- Ewaluacja powoduje zmiany, ale ich przeprowadzenie pozostaje w gestii uniwersytetów (nie bibliotek).
Klucze do sukcesu
- Udział personelu;
- Zaangażowanie dyrektorów bibliotek;
- Zaangażowanie całej uczelni;
- Wsparcie profesjonalistów;
- Regularne plany naprawcze.
Adresy
- Consorci de Biblioteques Universitaries de Catalunya (CBUC);
- Gran Capita 2-4, Edifici Nexus
08034 Barcelona, Tel. 932056464, Fax 932056979.
- E-mail: langlada@cbuc.es, http://www.cbuc.es/
Raporty dostępne pod adresami:
http://www.bib.ub.es/bub/avalua/avalua.htm
http://www.bib.uab.es/avaluacio/qavalua.htm
http://www.upf.es/bib/cont2.htm?b=dalt1.htm&c=esq1.htm&d=/bib/coneixer/avalua/pral.htm
|
|