W ostatnich latach można zaobserwować duży rozkwit szkolnictwa wyższego, w
tym także uczelni niepaństwowych. Intensywny rozwój prywatnych szkół
wyższych nastąpił nie tylko w dużych miastach wojewódzkich, ale także w
mniejszych ośrodkach, które dotychczas nie miały żadnych tradycji
akademickich.
Niepaństwowe szkoły w Polsce są placówkami młodymi, z reguły nastawionymi
na działalność lokalną, rzadziej ogólnokrajową.
Obowiązkiem założycieli tych szkół było uruchomienie biblioteki dla
studentów danej uczelni.
Biblioteki nowopowstałych szkół wyższych na początku istnienia nie
dysponowały dużymi zbiorami, takimi jak biblioteki akademickie z
wieloletnią tradycją. Stąd też studenci tych szkół korzystali z bibliotek
publicznych i bibliotek uczelni państwowych. Obecnie sytuacja się zmienia,
studenci uczelni państwowych korzystają często z bibliotek
szkół niepaństwowych.
Niniejszy artykuł przedstawia sytuację oraz dotychczasową działalność
bibliotek uczelni niepaństwowych na podstawie wyników ankiet,
uczestnictwa w konferencjach, seminariach oraz doświadczeń własnych.
ANKIETY
W grudniu 1998 roku bibliotekarze Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu
wysłali
ankiety do 137 bibliotek szkół niepaństwowych, na które odpowiedziało 46
bibliotek (33%). Analizując dane uzyskane na temat roku założenia
szkoły, można stwierdzić, że większość z nich to szkoły stosunkowo młode,
powstałe po roku 1990.
Wyniki uzyskane w ankiecie nie pozwoliły na szczegółową analizę
bibliotek, bowiem zbyt mała ich liczba odpowiedziała na pytania zawarte w
ankiecie. Powodów tak małego zainteresowania jest kilka. Między innymi:
- zbyt krótki okres istnienia szkoły lub biblioteki,
- brak biblioteki w szkole,
- jednoosobowa obsada,
- zły adres szkoły (częste zmiany lokalizacji),
- brak zainteresowania ze strony bibliotekarzy.
Mimo to ankieta pozwoliła na wyciągnięcie kilku wniosków:
- księgozbiór tych bibliotek jest bardzo aktualny i specjalistyczny,
- księgozbiory bibliotek stanowią dodatkowe ogniwo ogólnopolskiej
sieci
bibliotek szkół wyższych,
- podejmowane są próby współpracy w zakresie wymiany książek z innymi
bibliotekami szkół niepaństwowych,
- biblioteki nawiązują kontakty z bibliotekami zagranicznymi o
podobnych
profilach (wymiana książek),
- brak profesjonalnych badań o sieci bibliotek szkół niepaństwowych
oraz
artykułów na łamach fachowych pism bibliotekarskich,
- środowisko bibliotekarzy wyższych szkół niepaństwowych jest mało
zintegrowane.
Pytania zawarte w ankiecie nie wyczerpały całej problematyki bibliotek
wyższych szkół niepaństwowych w Polsce, dlatego w maju 2000 roku
pracownicy
Biblioteki WSB w Poznaniu przeprowadzili kolejną ankietę, poszerzoną o
dodatkowe pytania. Została ona skierowana do 138 bibliotek, a
odpowiedziało na nią 46 bibliotek (33%).
Celem tej ankiety była analiza danych ilościowych i jakościowych, dzięki
którym uzyskano różnice i podobieństwa występujące między bibliotekami.
Druga ankieta dała jeszcze pełniejszy obraz bibliotek oraz pozwoliła
wyciągnąć następujące wnioski:
- wiele bibliotek nie zapewnia studentom odpowiedniej ilości książek,
- charakterystyczną cechą bibliotek jest to, iż w większości są
otwarte w
weekendy; co wynika z faktu, że szkoły niepaństwowe prowadzą studia
głównie w trybie zaocznym,
- biblioteki szkół posiadających studia uzupełniające magisterskie
reprezentują wyższy poziom dostosowany do studiów magisterskich,
- duży procent pracowników bibliotek posiada wykształcenie wyższe
bibliotekarskie lub wyższe kierunkowe,
- istnieją biblioteki zatrudniające tylko jednego pracownika, co nie
pozwala na prowadzenie działalności naukowo-badawczej,
- biblioteki są mało skomputeryzowane i zautomatyzowane,
- wiele bibliotek ma złe warunki lokalowe.
Kolejna ankieta, dotycząca Biblioteki multimedialnej, została
przeprowadzona w związku z planowaną III Konferencją Bibliotek Wyższych
Szkół Niepaństwowych w Katowicach, w dniach 19-20 kwietnia 2001 roku.
Celem tej
ankiety było zbadanie stanu komputeryzacji i automatyzacji bibliotek szkół
niepaństwowych w Polsce. W styczniu 2001 wysłano ankietę do 180 bibliotek,
na którą odpowiedziało 73 biblioteki, co stanowi 40%.
W ankiecie zapytano o to:
- jaki program biblioteczny posiada dana placówka, a w ramach tego
programu, jakie moduły,
- czy biblioteka ma dostęp do Internetu, własną stronę WWW, katalog
on-line oraz pocztę elektroniczną,
- jakie bazy danych znajdują się w bibliotece,
- czy pracownicy danej biblioteki dokształcają się w zakresie
komputeryzacji,
- jakie urządzenia peryferyjne posiada biblioteka.
Wyniki ankiety pozwoliły wyciągnąć następujące wnioski:
- brak środków finansowych główną przeszkodą komputeryzacji bibliotek,
- brak kadry przygotowanej informatycznie,
- słabe przygotowanie bibliotekarzy do nowych zadań, a w związku z tym
potrzeba dokształcania się ich z zakresu technik informacyjnych i mediów
elektronicznych,
- potrzeba szkolenia bibliotekarzy z podstaw wiedzy na temat działania
i
struktur Internetu (posługiwanie się przeglądarkami internetowymi,
korzystanie z poczty elektronicznej, telnetu, WWW, baz adresowych oraz
zapisywanie się na listy dyskusyjne, prezentacje różnego rodzaju systemów
multimedialnych),
- konieczność powstawania bibliotek elektronicznych, które umożliwią
szybki dostęp do własnych źródeł wiedzy oraz światowych zasobów Internetu
poprzez biblioteczną sieć komputerową lub on-line,
- niewykorzystany dostęp do Internetu jako narzędzia informacji - np.
możliwość założenia poczty elektronicznej, która tworzy forum do
wzajemnych kontaktów i wymiany doświadczeń,
- większość bibliotek nie nadąża za rozwojem usług informatycznych.
KONFERENCJE, SEMINARIA, WARSZTATY
I Ogólnopolska Konferencja Bibliotek Wyższych Szkół Niepaństwowych
została zorganizowana z inicjatywy Biblioteki Wyższej Szkoły Bankowej w
Poznaniu. Odbyła się ona w dniach 22-23 kwietnia 1999 roku. W konferencji
wzięli udział przedstawiciele 44 bibliotek z całej Polski.
W pierwszym dniu obrad omówiono działalność i perspektywy rozwoju
bibliotek wyższych szkół niepaństwowych w Polsce. Natomiast drugi dzień
konferencji upłynął pod znakiem prezentacji i pokazów, a poświęcony był w
całości elektronice w bibliotece.
W podsumowaniu tej konferencji podkreślono, iż wymiana doświadczeń
dotycząca zarówno tradycyjnych, jak i nowych form pracy bibliotekarzy,
jest
obecnie możliwa dzięki szerokiemu dostępowi do licznych periodyków
fachowych, sieci internetowej i innych nośników, jednak nie zastąpi
bezpośrednich kontaktów, rozmów i dyskusji. Dlatego dobrze się stało, że
Biblioteka WSB w Poznaniu zorganizowała I Ogólnopolską Konferencję
Bibliotek Wyższych Szkół Niepaństwowych, która pozwoliła wyciągnąć
następujące wnioski:
- powtórne przeprowadzenie badań ankietowych wśród bibliotek wyższych
szkół
niepaństwowych w celu zbudowania statystycznego obrazu ich działania,
- przedstawiciele bibliotek wyższych szkół niepaństwowych spotykać się
będą raz w roku.
- organizatorem kolejnego spotkania w 2000 roku będzie
Publiczno-Uczelniana Biblioteka Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i
Przedsiębiorczości i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Wałbrzychu,
- wystąpienie do Zarządu Głównego Stowarzyszenia Bibliotekarzy
Polskich z
propozycją powołania w ramach SBP Sekcji Bibliotek Szkół Niepaństwowych,
- przyjęcie listy dyskusyjnej wprowadzonej przez bibliotekę WSB w
Poznaniu już w 1998 roku jako listy ogólnodostępnej dla wszystkich
zainteresowanych uczestnictwem w dyskusji.
Inspiracją do zorganizowania II Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotek Szkół
Niepaństwowych stały się możliwości, jakie stoją przed nimi oraz ich
dynamiczny rozwój w ostatnich latach.
Konferencja odbyła się w Wałbrzyskiej Wyższej Szkole Zarządzania i
Przedsiębiorczości w dniach 14-15 września 2000 roku. Uczestniczyli w niej
przedstawiciele 57 uczelni. Pierwszy dzień konferencji poruszał
problematykę bibliotek i usytuowanie ich w zmieniającej się
rzeczywistości. Drugi dzień przeznaczony został na przedstawienie
programów komputerowych niezbędnych w bibliotekach, które omówili
sponsorzy.
Konferencję podsumowano następującymi wnioskami:
- powołanie przy Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich odrębnej Sekcji
Bibliotek Wyższych Szkół Niepaństwowych; do zarządu sekcji zaproponowano:
Marię Czyżewską z Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Stefana
Kubowa z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji we Wrocławiu oraz Barbarę
Zieleniecką z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu,
- zintensyfikowanie prac nad popularyzacją listy dyskusyjnej,
utworzonej
przez WSB w Poznaniu w 1998 roku, jako podstawowego forum wymiany
poglądów i
integracji środowiska bibliotekarzy uczelni niepaństwowych,
- zorganizowanie III Konferencji w Górnośląskiej Wyższej Szkole
Handlowej
w Katowicach, jej tematem przewodnim będzie "Biblioteka multimedialna",
- przeprowadzenie IV Konferencji w Dolnośląskiej Szkole Wyższej
Edukacji
we Wrocławiu, której tematem przewodnim będzie "Promocja usług
bibliotecznych",
- tworzenie konsorcjów bibliotek wyższych szkół niepaństwowych.
W dniach 22-24 maja 2000 roku Biblioteka WSB-NLU zorganizowała
ogólnopolskie seminarium "Business Information Sources and Their Users"
(Źródła informacji biznesowej i ich użytkownicy). W warsztatach udział
wzięli przedstawiciele 28 bibliotek uczelni państwowych, wyższych szkół
niepaństwowych, bibliotek publicznych. Głównym celem seminarium było
zapoznanie uczestników z koncepcją biznesu i źródeł informacji
biznesowych, prezentacje podstawowych źródeł komercyjnych i tych
dostępnych w sieciach rozległych oraz ich związek z edukacją biznesową.
WNIOSKI
Biblioteki wyższych szkół niepaństwowych są bardzo zróżnicowane. Nie
można porównywać wprost biblioteki, która istnieje jeden rok z biblioteką,
która liczy sobie dziewięć lat. Celem i założeniem tego artykułu nie
jest
porównywanie bibliotek wyższych szkół niepaństwowych w Polsce, a pokazanie
jak duży postęp zrobiły te biblioteki w ciągu tak krótkiego czasu oraz jak
dużo się dzieje w tym środowisku. Patrząc globalnie na sytuację polskiego
bibliotekarstwa w obecnych czasach transformacji systemowej można śmiało
zaryzykować stwierdzenie, że właśnie biblioteki wyższych szkół
niepaństwowych rozwijają się najdynamiczniej.
Na podstawie wyników ankiet oraz własnych doświadczeń można wytypować
liderów na rynku bibliotek uczelni niepaństwowych. Są to:
- Biblioteka Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu,
- Biblioteka Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu,
- Biblioteka Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku i Ciechanowie,
- Biblioteka Wyższej Szkoły Humanistyczno-Przyrodniczej w Sandomierzu,
- Biblioteka Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie.
|