OPEN SOURCE dla bibliotek

REKOMENDACJE EBIB mnisw_m

  1. KOHA zintegrowany system biblioteczny na licencji GPL działający w systemie Linux. W pełni zgodny ze standardami bibliotecznymi – dane biblioteczne w formacie MARC21, katalogowanie ze zintegrowanym klientem Z39.50. Proces gromadzenia z planowaniem budżetu i moduł dla czasopism. Obsługa wypożyczeń i kont czytelniczych, katalogi online z e-półkami dla czytelników. Integracja z filiami i oddziałami biblioteki. Wparcie społeczności międzynarodowej oprogramowanie można pobrać z oficjalnej strony społeczności użytkowinków systemu http://koha-community.org/download-koha/, w Polsce instalacje KOHA 3.8 z polskim pakietem językowym.
  2. Greenstone Digital Library pakiet programów do tworzenia oraz publikowania bibliotek cyfrowych stworzony w ramach New Zealand Digital Library Project Uniwersytetu Waikato we współpracy z UNESCO oraz Human Info NGO, udostępniany w ramach licencji GNU. Oprogramowanie posiada kilka wersji językowych interfejsu i dokumentacji – w języku angielskim, francuskim hiszpańskim, rosyjskim oraz kazachskim, dostępne są również częściowe tłumaczenia w innych językach w tym również w języku polskim. Projekt posiada stronę wiki i prowadzony od 2005 roku blog. Najnowsza stabilna wersja oprogramowania 2.85 do pobrania ze strony projektu http://www.greenstone.org/download.
  3. Apache OpenOffice – pełny pakiet biurowy, obecnie na licencji APACHE 2, w ostatniej wersji 3.4 zyskał wiele ulepszeń i zarówno w arkuszu kalkulacyjnym jak i edytorze tekstu. Pakiet zawiera również bazę danych i program do tworzenia prezentacji, program graficzny i program do edycji równań matematycznych. Formaty dokumentów pakietu są zgodne ze standardem Portable Document Format (PDF) i dowolnym oprogramowaniem OpenDocument. System odczytuje i zapisuje dokumenty również w formatach Microsoft Office. Dostępny bezpłatnie ze strony http://www.openoffice.org/download/index.html. Nagrodzony Bossie Awards 2012: The best open source desktop applications.
  4. LibreOffice 3.6.2 – kompletny pakiet biurowy dostępny dla użytkowników prywatnych jak i instytucji zawiera wszystkie komponenty pakietu biurowego OpenOffice jednak wprowadzono tu sporo poprawek i nowych funkcjonalności. Pakiet nadal jest dostępny na licencji LGPLv3. Dostępny bezpłatnie ze strony projektu http://www.libreoffice.org/download/. Nagrodzony Bossie Awards 2012: The best open source desktop applications.
  5. Chromium 25.0.1324.0 – przeglądarka Internetowa o otwartym kodzie będąca źródłem markowego produktu Google Chrome. Dostępna jest dla wielu platform sprzętowych Linuxa, Windows i MAC. Wsparcie dla języków oraz sprawdzania pisowni rozszerzone do 100 języków. Wygodna praca jednocześnie na wielu kartach i wsparcie dla urządzeń mobilnych. Nagrodzony Bossie Awards 2012: The best open source desktop applications.
  6. GIMP 2.8.2 – program graficzny z rozbudowanymi narzędziami do tworzenia grafiki jak i retuszu fotografii. Wnajnowszych wersjach umożliwia pracę grupową w systemie zarządzania wersjami zwanym CVS przez wysłanie zmian. Każda zmiana jest notowana i może być wycofana. Gimpa można pobrać ze strony projektu http://www.gimp.org/
  7. Moodle – platforma e-learningowa na licencji GNU, za pomocą której uruchomiono już wiele zdalnych, dostępnych poprzez Internet szkoleń i kursów. Zależnie od twórcy, nauczanie zdalne, może być dostępne publicznie lub zamknięte dla określonej ściśle grupy. Oprogramowanie umożliwia wygodne formy komunikowania się i ewaluacji. Na stronie projektu dostępna jest bogata dokumentacja i lista dyskusyjna, wiadomości i przegląd informacji o konferencjach społeczności użytkowników platformy w różnych krajach. Stabilną wersję Moodle 2.2.6+ pobrać można ze strony http://download.moodle.org/ .
  8. LaTeX system do składu tekstów naukowych zawierających wzory matematyczne, chemiczne czy fizyczne szczególnie teksty naukowe lub techniczne zawierające duże ilości wzorów, tabel i rysunków automatyzujących wiele czynności w czystym środowisku TeX. Umożliwia skład dokumentów tekstowych i tekstowo-graficznych (broszur, artykułów, książek, plakatów, prezentacji, a nawet stron HTML) . Język opisu równań matematycznych zastosowany w LaTeX-ie, jest tak uniwersalny i wygodny w użyciu, że stosuje się go w innych programach i serwisach. LaTeX-a można pobrać ze strony projektu http://www.latex-project.org/ .
  9. Scribus 1.4 – aplikacja wydawnicza pomaga przy projektowaniu czasopism, gazetek, broszur, ulotek, reklam, kalendarzy, zaproszeń dyplomów i wszystkiego, co wydrukowane ma wyglądać profesjonalnie. Scribus doskonale nadaje się do tworzenia zaawansowanych dokumentów PDF z edytowalnymi polami tekstowymi w formularzach i adnotacjami. W programie można tworzyć prezentacje. Wewnątrz Scribusa można używać języka JavaScript. Scribus posiada polską wersję językową. Oprogramowanie dla Linux/UNIX, Mac OS X, OS/2 i Windows, dostępne do pobrania ze strony http://www.scribus.net/canvas/Scribus.
  10. OJS – Open Journal Systems otwarte oprogramowanie do redakcyjnego składu czasopism pozwala na wielojęzyczną obsługę zarówno interfejsu użytkownika, jak i samego czasopisma obecnie dostępna jest także wersja polska http://pkp.sfu.ca/ojs-languages. OJS ma wsparcie społeczności i wciąż się rozwija
  11. WordPress 3.5.1 – system zarządzania treścią (Content Menagment System) stosowany głównie do obsługi blogów, ale biblioteki też go stosują do tworzenia włąsnych stron.
  12. Joomla System zarządzania treścią (Content Menagment System) przydatny dla tworzenia portali bibliotecznych, konferencji naukowych i innych zastosowań.
  13. Inkscape 0.48.3.1-1 – program do tworzenia grafiki wektorowej. Nagrodzony Bossie Awards 2012: The best open source desktop applications.
  14. Ghostscript konwerter plików PDF, JPG i wielu innych.
  15. ImagiNAC 1.1 (beta) licencja open source (GPLv3) – program służący do masowego przetwarzania obrazów cyfrowych również skanów. Pierwszy program o otwartym źródle udostępniony przez polską instytucję administracji państwowej – Narodowe Archiwum Cyfrowe. Do pobrania http://www.nac.gov.pl/node/349.

Dodaj komentarz