Szanowni Czytelnicy, przygotowaliśmy plan numerów „Biuletynu EBIB” na rok 2021, zachowując częstotliwość sześciu numerów w roku. Zaplanowaliśmy zróżnicowane tematy, interesujące – mamy nadzieję – dla wszystkich typów bibliotek. Rezygnujemy z podsumowania roku 2020, bo był on zdominowany pandemią. Chcemy natomiast rok 2021 zacząć nietypowo, wracając wspomnieniami do czasów sprzed komputerów i internetu – może pomogą nam przetrwać trudny pandemiczny czas.
Zachęcamy do przejrzenia zagadnień i zgłaszania artykułów tematycznych, jak również tekstów dotyczących innych problemów, które zamieścimy w dziale Badania, teorie, opinie czy Sprawozdania.
Zachęcamy także firmy współpracujące z bibliotekami do promowania swoich usług i produktów w dziale Artykuł sponsorowany – do przygotowania merytorycznych artykułów, które będą nas bibliotekarzy wspomagać w codziennej pracy z czytelnikiem.
Lidia Derfert-Wolf
Nr | Termin | Tytuł | Redakcja |
196 | Luty | O bibliotekach sprzed ery cyfrowej | Katarzyna Kozak Agnieszka Celej |
197 | Kwiecień | Edukacja informacyjna i medialna w bibliotekach | Iwona Sójkowska Justyna Zawada |
198 | Czerwiec | Czy jest tu jeszcze biblioteka? Nowe wyzwania, zadania i kompetencje | Lidia Derfert-Wolf Beata Starosta |
199 | Sierpień | Zrównoważony rozwój a biblioteki | Beata Antczak-Sabala Joanna Broniarczyk |
200 | Październik | Otwarte dane | Marzena Marcinek Henryk Hollender |
201 | Grudzień | Kultura wizualna w bibliotekach | Agnieszka Wolańska Barbara Chmielewska |
W wybranych numerach planujemy poruszyć następujące zagadnienia:
196 – wspomnienia o tym, jak się w bibliotekach pracowało przed erą komputerów i internetu, jak komunikowaliśmy się w środowisku itp.,
197 – dydaktyka biblioteczna we wszystkich typach bibliotek – synchroniczna i asynchroniczna; nowe wyzwania stojące przed bibliotekarzami w zakresie przygotowania treści, wyboru formy, metod, narzędzi, aktywizacji uczestników zajęć, interakcja podczas zajęć zdalnych zarówno w trybie synchronicznym, jak i asynchronicznym,
198 – przyszłość bibliotek, nowe trendy, praktyczna redefinicja zadań bibliotecznych, przeszkody w podejmowaniu nowych wyzwań (organizacyjne, menedżerskie, finansowe), nowe kompetencje bibliotekarzy, przywileje bibliotekarzy i wymagania wobec nich (np. po wejściu w życie Ustawy 2.0),
199 – działania edukacyjne i informacyjne wspierające dbałość o środowisko, dobre praktyki w bibliotekach (recykling, gospodarowanie zasobami, ograniczenie hałasu itp.), budownictwo ekologiczne,
200 – otwarte dane w nauce i życiu codziennym, nauka obywatelska – rola bibliotek różnych typów w tworzeniu, opracowaniu, przechowywaniu i upowszechnianiu otwartych danych oraz w udzielaniu różnorodnej pomocy ich twórcom,
201 – narzędzia i sposoby gromadzenia, udostępniania i wykorzystania potencjału obiektów graficznych, informacje w katalogach o osobach tworzących książkę, płytę, kasetę od strony graficznej, narzędzia do tworzenia grafik w działalności bibliotecznej (promocja, gry, praca z czytelnikiem).