Publikacje z ostatnich tygodni

creative_commons

Creative Commons Polska rekomenduje na swojej stronie 39-stronicowy przewodnik dla nauczycieli i autorów otwartych e-podręczników dla Cyfrowej Szkoły pt. Mapa Otwartych Zasobów Edukacyjnych:

Publikacja kładzie nacisk na przystępne wprowadzenie w Otwarte Zasoby Edukacyjne czyli materiały, które można swobodnie wykorzystywać, modyfikować i rozpowszechniać bez żadnych barier.

Aby ułatwić pracę autorom e-podręczników w przewodniku został opracowany rozbudowany katalog Otwarte Zasoby Edukacyjne dostępnych wyłącznie na licencjach zgodnych z założeniami programu (czyli CC BY i CC BY-SA oraz znajdujące się w domenie publicznej).

Otwarta Nauka

Serwis Otwarta Nauka poleca artykuł Anny Scott z brytyjskiego „The Guardian” pt. 12 ideas to improve development research access and uptake, w którym przedstawione są praktyczne sposoby publikowania badań naukowych tak, by spełniały trzy podstawowe warunki: otwartości, szerokiej dostępności i wysokiej jakości merytorycznej.

Centrum Cyfrowe

Wolne licencje w nauce. Instrukcja to efekt tzw. booksprintu (kolektywnego i szybkiego pisania książek). Przy tej publikacji pracowało 12 osób, a całość przygotowano w pięć dni. Instrukcja powstała głównie z myślą o naukowcach reprezentujących nauki humanistyczne. Zawiera podstawowe informacje na temat open access i licencji CC oraz sposobów negocjowania umów autorskich.

Tymczasownik

Michał Dobrowolski na łamach Tymczasownika opublikował ciekawy artykuł nt. badań nad interakcją osób korzystającego z mediów mobilnych. Znajomość zachowań tej grupy użytkowników może się przydać osobom planującym projektowanie stron mobilnych.