Opening up Social Sciences and Humanities in Europe: From Promises to Reality

IBL PAN zaprasza na konferencję organizowaną przez międzynarodowe konsorcjum OPERAS “Opening up Social Sciences and Humanities in Europe: From Promises to Reality”, która odbędzie się online w dniach 2-4.11.2020. Celem konferencji OPERAS jest dyskusja o obecnym systemie komunikacji naukowej i jego przyszłości, w której naukowcy, decydenci, wydawcy, bibliotekarze oraz inni interesariusze, będą mogli podzielić się swoimi poglądami.

Czytaj dalej

Rozpoczyna się Tydzień Otwartej Nauki

19 października rozpoczyna się międzynarodowy Tydzień Otwartej Nauki (Open Access Week). Na całym świecie instytucje naukowe i organizacje pozarządowe promują otwartość w nauce, różne jej metody i poziomy. Co roku ogłaszane jest hasło przewodnie i za tym hasłem podążają ciekawe wydarzenia, akcje promocyjne, konferencje. Można je obserwować na oficjalnej stronie OAW oraz na polskiej stronie przygotowywanej przez KOED. Dzięki tym wieloletnim działaniom mamy już na świecie miliony naukowych cyfrowych obiektów dostępnych całkowicie za darmo. Jest to wielkie osiągnięcie działaczy ruchu open access. Dziękujemy wszystkim instytucjom, które co roku dołączają do tych obchodów i nie ustają w promowaniu otwartej nauki.

Nowy minister nauki chyba lubi open access?

OTWIERANIE DANYCH BADAWCZYCH – INTEGRALNY ELEMENT OTWARTEJ NAUKI – jest to wywiad przeprowadzony przez Natalię Gruenpeter z ICM UW w sierpniu tego roku z nowym ministrem nauki Wojciechem Murdzkiem. Wydaje się, że popiera on otwieranie nauki, co dla działaczy open access w Polsce pracujących w Koalicji Otwartej Edukacji jest bardzo ważnym sygnałem.

Bez dostępu do danych, które były podstawą badania, nie jest możliwa wiarygodna weryfikacja jego rezultatów. Co za tym idzie, badania pozbawione odpowiednio opisanych danych przedstawiają mniejszą wartość dla reszty społeczności naukowej, niż badania udostępnione wraz z danymi, które były w nich wykorzystane lub zebrane– mówi Wojciech Murdzek, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Tydzień Otwartej Nauki 2020 – hasło

Jak co roku anonsujemy i zachęcamy do obchodzenia w Polsce po raz XI międzynarodowej imprezy naukowej Open Access Week. Tym razem od 19 do 25 października.

Hasło na tegoroczny Tydzień Otwartej Nauki przyjęte zostało po debacie w organizacji SPARC o nierównościach na świecie oraz niekorzystnych dla otwartości tendencjach, jakie narastają w państwach rządzonych przez ludzi, którzy dzielą nie łączą, zamykają nie otwierają się na odmienne kultury, tradycje i populacje. Nauka, kultura i edukacja powinny łączyć, być otwarte dla każdego, dlatego hasło tegorocznych obchodów brzmi:

Open with purpose: taking action to built structural equity and inclusion.

Otwieraj z sensem: działaj, by wyrównywać szanse i zapobiegać wykluczeniu.

Czytaj dalej

Herbarium Pomeranicum – projekt cyfrowy


 Akademia Pomorska w Słupsku wraz z Uniwersytetem Gdańskim oraz Uniwersytetem Szczecińskim realizuje projekt Herbarium Pomeranicum – „Zintegrowane wirtualne Herbarium Pomorza –  Herbarium Pomeranicum – digitalizacja i udostępnienie zbiorów herbariów jednostek akademickich Pomorza poprzez ich połączenie i udostępnienie cyfrowe”.

Czytaj dalej

Grant NCK na „Bibliografię polską Stanisława Lema online”

Stowarzyszenie EBIB pozyskało w tym roku grant na upowszechnienie w Internecie na wolnych licencjach „Bibliografii polskiej Stanisława Lema: 1945-2000” opracowanej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w latach 1990-2003 przez członkinię Stowarzyszenia – a także wieloletnią redaktorkę czasopisma Biuletyn EBIB oraz serwisów EBIB – Bożenę Bednarek-Michalską. Redaktorem „Bibliografii…” był w roku 2005 Grzegorz Szturo, obecnie wicedyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.

Czytaj dalej

Otwarta edukacja w bibliotekach europejskich – raport

Właśnie ukazały się wyniki pierwszego w historii badania na temat krajobrazu otwartej edukacji w bibiotekach uczelni wyższych w Europie. Ankieta została opracowana przez SPARC EUROPE, aby uzyskać wgląd w szereg zagadnień takich jak: postawy i bariery w edukacji, polityka oraz praktyka otwartej edukacji.

Sam raport zawiera analizę wyników w połączeniu z zaleceniami dla bibliotek, które chcą zwiększyć swoją aktywność w tym obszarze. SPARC Europe traktuje biblioteki jako naturalnych partnerów w zakresie wspierania otwartości, niniejsze sprawozdanie powinno pomóc im w wysiłkach, jakie podejmują by rozwijać otwartą edukację i naukę,