Academic Libraries and Open Access Books in Europe: a Landscape Study

W styczniu tego roku ukazał się raport – zrealizowany w ramach projektu OPERAS – na temat działalności bibliotek akademickich w Europie i upowszechniania książek w modelu open access. Przeanalizowano sytuację w wielu krajach Europy odnosząc się do następujących obszarów:

Czytaj dalej

Geofizyka, komunikacja społeczna, chemia – online w AGH

Kurs Elementy geofizyki ogólnej udostępniamy na platformie OPEN AGH otwarte zasoby na licencji CC BY-SA 4.0. Autorka kursu – Kamila Wawrzyniak-Guz z Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH – zaprasza do wnętrza Ziemi, w krainę grawimetrii i magnetometrii. Kurs zawiera materiały i ćwiczenia dotyczące pola siły ciężkości i pola magnetycznego Ziemi. Otwarta licencja pozwala na elastyczne korzystanie – możecie nie tylko przeglądać zawartość, ale również pobrać kurs do pliku i odtworzyć go na swojej platformie Moodle. 

Czytaj dalej

Jednodniówka edukacyjna – edycja wiosenna, 5 marca 2021

Czego warto uczyć dziś, by przydało się jutro #UzupełniamyBraki

Stowarzyszenie Wikimedia Polska serdecznie zaprasza na kolejne spotkanie online z cyklu “Jednodniówka edukacyjna”, które odbędzie się już 5 marca. Cykliczne Jednodniówki edukacyjne poruszają tematy obecne w aktualnych dyskusjach nauczycieli, akademików, edukatorów oraz obecne wśród rozmów rodziców/opiekunów i uczniów/uczennic. Jako organizacja wspierająca ważne społeczne projekty takie jak Wikipedia, Wikiźródła czy Wikisłownik, mamy doświadczenie w budowaniu efektywnych narzędzi i metod współpracy dotyczących edukacji w przestrzeni wirtualnej i pragniemy je skonfrontować z szeroką publicznością.

Czytaj dalej

Publikowanie otwarte dla polskich badaczy

Mamy coraz więcej propozycji programów publikowania otwartego u znanych wydawców w ramach licencji Wirtualnej Biblioteki Nauki. Prosimy o zapoznanie się z propozycją na rok 2021:

The Future of Scholarly Communication

IBL PAN zaprasza na konferencję “The Future of Scholarly Communication” organizowaną przez międzynarodowe konsorcjum OPERAS, która odbędzie się online w dniach 24-26.02.2021 i będzie poświęcona omówieniu wyników badań podjętych w ramach grupy roboczej WP6 (Innovation) projektu OPERAS-P. 

Czytaj dalej

Jak korzystać z Repozytorium Otwartych Danych RepOD?

Webinarium: Jak korzystać z Repozytorium Otwartych Danych RepOD? – 3.02.2021

ICM UW zaprasza na webinarium „Jak korzystać z Repozytorium Otwartych Danych RepOD?”. Odbędzie się ono 3 lutego 2021 r. (środa) o godz. 13:00.

Podczas szkolenia przedstawione zostaną najważniejsze funkcje Repozytorium, w szczególności przechowywanie i publiczne udostępnianie danych badawczych. Omówione zostaną takie zagadnienia jak metadane, trwałe identyfikatory, możliwość łączenia zbiorów danych z publikacjami, embargo, wersjonowanie czy wybór licencji. Szkolenie kierowane jest do pracowników naukowych, bibliotekarzy akademickich i wszystkich zainteresowanych korzystaniem z repozytorium.

Nowe otwarte kursy w Open AGH

Na platformie Open AGH powstają nowe kursy udostępniane na licencji CC BY-SA 4.0 z prawem do ich dalszego wykorzystywania i adaptacji. Realizuje się je w ramach Centrum e-Learningu AGH a finansowane są z projektu POWER. Użytkownicy znajdą w nich ciekawe materiały i ćwiczenia, mogą one także stanowić inspirację do zaprojektowania własnego kursu e-learningowego. Oto przykładowe dwa przedsięzięcia:

Czytaj dalej

Elsevier i Springer z programem OA na rok 2021

Od 1 stycznia 2021 r. wznowiony został program publikowania otwartego Elsevier (z pulą 1500 darmowych artykułów na 2021 r.) oraz Springer (z roczną pulą 2176 artykułów). Program umożliwia autorom afiliowanym w polskich instytucjach akademickich publikowanie artykułów otwartych na licencji CC-BY w czasopismach hybrydowych Springer oraz czasopismach hybrydowych i Gold Open Access w Elsevier.

Czytaj dalej