Otwarte Zasoby Edukacyjne – informacje najważniejsze dla zdalnego nauczania na poziomie akademickim

W portalu Uwolnij Naukę w zakładce EDUKACJA członkowie KOED opracowali najważniejszy zestaw agregatorów, portali, narzędzi do zdalnego nauczania na poziomie akademickim. Zarówno z poziomu świata jak i Polski. Są to głównie darmowe i otwarte zasoby, choć może się także wśród nich pojawić komercyjny. Z przeglądu widać jednak, że nawet firmy komercyjne przygotowały wersje darmowe na okres pandemii, zatem jest w czym wybierać. Polskie uczelnie w tej chwili gorąco debatują i poszukują rozwiązań, więc każda podpowiedź może się przydać.

Forum i otwarty zestaw danych badawczych dla naukowców do walki z koronawirusem

Amerykanie udostępniają światu forum, zestaw danych i informacji o koronawirusie. Wspólnie z instytucją Allen Institute for AI, która nawiązała współpracę z wiodącymi grupami badawczymi w celu przygotowania i dystrybucji otwartego zestawu pytań, danych, dokumentów, artykułów i innych materiałów na temat COVID-19 (CORD-19), Jest to bezpłatny zasób zawierający najnowszą wiedzę o wirusie m.in. dostęp do ponad 29 000 artykułów naukowych, w tym ponad 13 000 z pełnym tekstem, do użytku przez globalną społeczność badawczą.

Bezpłatny dostęp do podręczników akademickich na Cambridge Core

Cambridge University Press udostępnia podręczniki dla szkolnictwa wyższego za darmo w Internecie do maja 2020 r. Ponad  700 podręczników, opublikowanych i obecnie dostępnych w formacie HTML na Cambridge Core, jest dostępnych od dzisiaj do końca maja, niezależnie od tego, czy zostały wcześniej zakupione. Dostępne tytuły znajdują się pod adresem: https://www.cambridge.org/core/what-we-publish/textbooks.

Czytaj dalej

Ministerstwo Nauki poleca Navoicę do zdalnego otwartego nauczania

Co to jest Navoica? Mało kto o niej słyszał. Jak informuje na swoich stronach Fundacja Młodej Nauki ma to być „polski MOOC – systemowe rozwiązaniem tworzącym sieć współpracy uczelni i innych uznanych podmiotów kształcących na odległość. Głównym założeniem projektu jest stworzenie ogólnodostępnej platformy kształcenia, zapewniającej bogatą ofertę wirtualnych kursów dla różnego typu grup społecznych oraz skupiającej różne środowiska: uczelnie, instytucje naukowe, biznes czy organizacje pozarządowe. Projekt realizowany jest na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.” Pod projektem podpisały się także KRASP i OPI. Projekt tworzony jest od 2018 roku, ale kursów jest na nim bardzo mało (6) i nie był szczególnie promowany w środowisku naukowym, bowiem mało kto go zna. Znaczenie więcej posiadają niektóre polskie uczelnie takie jak AGH na swojej platformie e-learningowej Open AGH. 

Czytaj dalej

40-lecie działalności naukowej i dydaktycznej IBIN UŚ

Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego zaprasza do udziału w uroczystości jubileuszu 40-lecia działalności naukowej i dydaktycznej. W części oficjalnej przewiduje się m.in. wykład „Publiczne usługi informacyjne a indywidualne zarządzanie informacją” dr. hab. Remigiusza Sapy z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz spotkanie pracowników Instytutu ze studentami i absolwentami. Uroczystość rozpocznie się 16 października 2015 r. o godz. 12.00 w siedzibie Wydziału Filologicznego w Katowicach (pl. Sejmu Śląskiego 1, sala Rady Wydziału, 5. piętro). Od godz. 16.00 planowane jest spotkanie absolwentów. Czytaj dalej