Technologia informacyjna w zreformowanej szkole stopniowo zajmuje należne jej miejsce i staje
się elementem integrującym nie tylko poszczególne formy edukacyjne, ale także czynności związane
z organizacją i zarządzaniem nowoczesną placówką oświatową.
W procesie integracji technologii informacyjnej z nauczaniem poszczególnych przedmiotów
autorzy pakietu edukacyjnego Spotkania i nauka z komputerem zwracają uwagę, że w obecnej
rzeczywistości szkolnej znajdujemy się dopiero na etapie "umieszczania" komputerów i technologii
w danej dziedzinie. Mają także nadzieję, że wkrótce nastąpi przejście do etapu zintegrowania tych
technologii z poszczególnymi dziedzinami nauczania.1
Ponieważ technologię informacyjną należy rozumieć jako zbiór metod, środków i działań
celowych, nakierowanych na realizację procesu informacyjnego związanego z gromadzeniem,
przetwarzaniem, przechowywaniem, wyszukiwaniem, oceną i prezentowaniem informacji, więc
kształceniem nauczycieli - wprowadzających i upowszechniających technologię informacyjną
w swoim środowisku - powinny zająć się w głównej mierze uczelnie przygotowujące kadry
dydaktyczne do różnego typu szkół.2
Technologia informacyjna, obecnie posługująca się najczęściej technikami informatycznymi,
telekomunikacyjnymi i multimedialnymi, stanowi zgodnie z Podstawą programową kształcenia ogólnego
z 15 lutego 1999 roku istotną część programów nauczania, m.in. takich przedmiotów jak
informatyka oraz edukacja czytelnicza i medialna.3
Ponadto uwzględnienie w programie INTERKL@SA
projektu nowego modelu biblioteki szkolnej, tzw. centrum informacji multimedialnej i
internetowej (określanego też często jako dydaktyczne centrum informacyjne szkoły), stało się
dodatkowym powodem dokształcenia nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjnej
w edukacji.4
Wychodząc naprzeciw potrzebom czynnych zawodowo pedagogów, pracownicy Instytutu
Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie przystąpili
do opracowania projektów studiów podyplomowych. W wyniku ich prac powołano do życia:
- Studia Podyplomowe Technologii Informacyjnej;
- Studia Podyplomowe Edukacji Medialnej Czytelniczej i Bibliotekarskiej w Zreformowanej
Szkole.5
Studia Podyplomowe Technologii Informacyjnej
Studia Podyplomowe Technologii Informacyjnej (SPTI) zorganizowane zostały przez Instytut
Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej przy współpracy dydaktycznej nauczycieli akademickich
z Katedry Informatyki i Metod Komputerowych oraz z Pracowni Technologii Nauczania.
6 Projekt SPTI uzyskał w II edycji grantów MEN
wyróżnienie (grant nr 23.3). Ta forma doskonalenia zawodowego przeznaczona została dla
nauczycieli, którzy pragną wykorzystywać technologię informacyjną w samokształceniu i w
prowadzonych przez siebie zajęciach dydaktycznych, a także w pracach związanych z
komputeryzacją biblioteki szkolnej i przekształcaniem jej w szkolne centrum informacji
multimedialnej i internetowej. Ponadto umożliwia ona uzyskanie kwalifikacji do nauczania
ścieżki edukacja czytelnicza i medialna na wszystkich poziomach kształcenia, a także
kwalifikacji do nauczania informatyki w szkole podstawowej. Istnieje możliwość
poszerzenia
tych uprawnień także w zakresie nauczania informatyki w gimnazjum i liceum (liceum
profilowanym).7 SPTI adresowane
są do wszystkich nauczycieli, bez względu na kierunek ukończonych studiów, chociaż
cieszą się największym zainteresowaniem ze strony nauczycieli zatrudnionych w
bibliotekach szkolnych, które są komputeryzowane.
Program nauczania realizowany na SPTI omawiałam pod wieloma wzglęądami w różnych publikacjach,
dlatego zdecydowano się na powtórzenie tylko nazw przedmiotów z planu studiów,8 koncentrując
uwagę na całkiem nowym aspekcie tych studiów związanym z doradztwem metodycznym w zakresie
stosowania technologii informacyjnej i multimedialnej w szkole.
Plan SPTI realizowany w krakowskiej AP obejmuje następujące przedmioty:
- Technologia informacyjna -10 godz.
- Działalność informacyjna biblioteki szkolnej - 30 godz.
- blok tematyczny: źródła informacji,
- blok tematyczny: wyszukiwanie informacji w źródłach informacji.
- Szkolna pracownia komputerowa - 40 godz.
- Internet w edukacji - 30 godz.
- blok tematyczny: projektowanie stron WWW,
- blok tematyczny: wyszukiwanie informacji w Internecie.
- Bazy danych - 40 godz.
- blok tematyczny: pakiet CDS/ISIS (projektowanie i zakładanie bazy),
- blok tematyczny: pakiet MAK (projektowanie i zakładanie bazy),
- blok tematyczny: baza danych ACCESS 97 (projektowanie i zakładanie bazy).
- Edukacja medialna - 30 godz.
- blok tematyczny: wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy o mediach,
- blok tematyczny: programy multimedialne dla szkół,
- blok tematyczny: projektowanie różnych form komunikatów medialnych.
- Technologia informacyjna w bibliotece i zarządzaniu szkołą - 30 godz.
- blok tematyczny: oprogramowanie do zarządzania szkołą,
- blok tematyczny: zautomatyzowane systemy dla bibliotek szkolnych: Biblioteka Szkolna-MOL,
pakiet programów SOWA (do wyboru),
- blok tematyczny: Internet w zarządzaniu szkołą i nauczaniu na odległość (poczta
elektroniczna, listy i grupy dyskusyjne oraz inne formy nauczania na odległość).
- Metodyka nauczania technologii informacyjnej - 30 godz.
- blok tematyczny: metodyka nauczania informatyki,
- blok tematyczny: metodyka nauczania edukacji czytelniczej i medialnej z
zastosowaniem narzędzi technologii informacyjnej.
- Metodyka nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjnej - 20 godz.
- Elementy informatyki w zreformowanej szkole - 20 godz.
W sumie w ramach ćwiczeń słuchacze SPTI spędzają 200 godz. przy komputerze oraz biorą udział
w 80 godzinach wykładów, w tym w ramach 30 godz. wykładów wymaga się od uczestników studiów
podyplomowych stałego kontaktu z wykładowcą za pośrednictwem Internetu.
Studia Podyplomowe Edukacji Medialnej Czytelniczej i Bibliotekarskiej w Zreformowanej Szkole
Studia zorganizowane zostały przez Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej w
bieżącym roku akademickim. Utworzone zostały z myślą o nauczycielach podejmujących się
prowadzenia zajęć w ramach ścieżki edukacja czytelnicza i medialna lub pracujących w zespołach
międzyprzedmiotowych, sprawujących nadzór merytoryczny nad realizacją ścieżki. Adresowane mogą
być także do nauczycieli uzupełniających etat w bibliotece szkolnej.
- Technologia informacyjna w edukacji. Wprowadzenie do obsługi komputera, bazy danych, automatyzacja procesów bibliograficznych - 45 godz.
- Edukacja medialna w zreformowanej szkole. Przegląd programów multimedialnych - 30 godz.
- Funkcja informacyjna mediów - 10 godz.
- Funkcja informacyjna dokumentów elektronicznych. Internet w edukacji - 30 godz.
- Funkcja poznawcza i dydaktyczna mediów. Literatura dla dzieci i młodzieży, programy edukacyjne, adaptacje filmowe, teatralne - 30 godz.
- Wybrane zagadnienia z kultury czytelniczej dzieci i młodzieży - 20 godz.
- Programy nauczania ścieżki medialnej - analiza porównawcza -10 godz.
- Biblioteka szkolna jako centrum multimedialne i informacyjne - 30 godz.
- Język w komunikacji medialnej - wybrane zagadnienia - 30 godz.
- Wybrane zjawiska kultury masowej (film, literatura popularna, telewizja) - 20 godz.
- Książka w komunikacji społecznej - 25 godz.
- Prawo oświatowe - 10 godz.
W sumie słuchacze mają do zrealizowania 290 godz. dydaktycznych, w tym 120 godz. wykładów i
170 godz. ćwiczeń. Zajęcia przy komputerze obejmują łącznie 75 godz. dydaktycznych.
Program nauczania na Studiach Podyplomowych Edukacji Medialnej Czytelniczej i Bibliotekarskiej
w Zreformowanej Szkole koncentruje się głównie wokół następujących zagadnień:
- kultura czytelnicza,
- komunikacja społeczna, komunikacja medialna,
- technologia informacyjna w edukacji czytelniczej i medialnej.
Oba rodzaje studiów podyplomowych realizowane w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji
Naukowej AP uzupełniają się nawzajem. Pierwsze z nich ma za zadanie, głównie przy zastosowaniu
technik komputerowych, wykształcić w słuchaczach umiejętności informacyjne, obejmujące
następujące czynności:
- Formułowanie i analizowanie potrzeb informacyjnych oraz precyzyjne formułowanie problemów informacyjnych.
- Lokalizację, określenie, selekcję oraz ocenianie istniejących źródeł informacji.
- Wyszukiwanie potrzebnych informacji w wyselekcjonowanych źródłach.
- Selekcję wyszukanych informacji.
- Rejestrowanie, magazynowanie i przechowywanie wyszukanych informacji.
- Czynności analizy, syntezy, klasyfikacji, grupowania i innych form przetwarzania i opracowywania zebranych informacji.
- Czynności interpretacji i oceny opracowanych informacji.
- Formy prezentowania przetworzonej informacji.
- Ocenę uzyskanych wyników.
Absolwenci SPTI są więc:
- Przekonani, że relewantna informacja jest podstawą sprawnego działania we wszystkich dziedzinach życia.
- Mają własne potrzeby informacyjne i rozumieją ich znaczenie.
- Formułują zapytania informacyjne i wyrażają je w odpowiednim języku informacyjno-wyszukiwawczym.
- Potrafią wyszukiwać relewantne informacje w tradycyjnych i elektronicznych zbiorach informacji, gromadzić je i przetwarzać, wykorzystując do tego celu najnowsze technologie informatyczne.
- Odróżniają informacje relewantne od nierelewantnych.
- Potrafią dokonać m. in. analizy, syntezy i klasyfikacji źródeł informacji a także informacji z nich wybranych.
- Potrafią ocenić, wartościować informacje, a także wykorzystać je do krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.
Oprócz umiejętności informacyjnych przydatnych w procesie uczenia się i nauczania słuchacze
studium otrzymują praktyczną wiedzę, mającą bezpośrednie zastosowanie w pracy szkolnego
dydaktycznego centrum informacji. Potrafią:
- tworzyć zbiór informacyjny biblioteki (zarówno w formie tradycyjnej jaki elektronicznej);
- opracowywać katalogi komputerowe w odpowiednio dobranym programie (Biblioteka Szkolna - MOL, SOWA - Biblioteka Szkolna, MAK - Małe Automatyczne Katalogi, CO-LIBER, CDS/ISIS itp.);
- komputeryzować stopniowo wszystkie prace związane z działalnością informacyjną biblioteki szkolnej i przygotować system biblioteczny jako sprawnie działający moduł komputerowego systemu zarządzania szkołą;
- tworzyć bibliograficzne i tekstowe bazy danych dla potrzeb uczniów i nauczycieli;
- tworzyć, zgodne z zainteresowaniem użytkowników, serwisy informacyjne na bazie materiałów dostępnych poprzez Internet, szczególnie pochodzących z internetowych portali edukacyjnych;
- prowadzić działalność wydawniczą, np.: opracowywać zestawienia tematyczne, biuletyny informacyjne szkoły lub biblioteki, analizy lub syntezy informacyjne oraz różne spisy bibliograficzno-tematyczne, obejmujące m.in. materiały metodyczne i informacje o wdrażanej reformie edukacji, opracować i prowadzić stronę WWW dydaktycznego centrum informacyjnego szkoły;
- tworzyć podręczny zbiór multimedialnych programów edukacyjnych do wszystkich przedmiotów;
- kształcić umiejętności informacyjne uczniów i nauczycieli, głównie w zakresie wyszukiwania informacji elektronicznej i stosowania do tego celu określonych języków informacyjno-wyszukiwawczych;
- kształcić umiejętności korzystania ze zautomatyzowanych systemów informacyjno-wyszukiwawczych oraz wyszukiwania informacji w bazach na CD-ROM, w bazach dostępnych poprzez Internet, w katalogach komputerowych, katalogach on-line, w sieci itp.;
- kształcić umiejętności korzystania z Internetu jako narzędzia informacji naukowej;
- prowadzić działalność samokształceniową uczniów i nauczycieli;
- prowadzić różne formy działalności pedagogicznej;
- realizować model biblioteki jako centrum informacji multimedialnej i
internetowej zgodnie z programem 9.
SPTI w mniejszym stopniu poświęcone są zagadnieniom edukacji medialnej, chociaż wszystkie
treści związane z zagadnieniami wiedzy o mediach przewidziane w Podstawie programowej
kształcenia ogólnego zostały słuchaczom zasygnalizowane (m.in.: pojęcia dotyczące
komunikacji medialnej, funkcje i formy komunikatów medialnych, polskie dziedzictwo kulturowe,
globalizacja kultury masowej, języki poszczególnych mediów, fikcja w mediach, media jako
środki poznania historii i współczesności, komunikaty informacyjne i perswazyjne, krytyczna
analiza wartości oferty mediów i dokonywanie właściwego wyboru w korzystaniu ze środków
masowej komunikacji, prasa jako medium edukacyjne, typologia prasy młodzieżowej, analiza
zawartości tej prasy).
Podsumowując, stwierdzić można, że na SPTI treści nauczania skoncentrowane zostały wokół następujących zagadnień:
- wiedza o mediach i mechanizmach ich oddziaływania,
- kształcenie umiejętności informacyjnych,
- projektowanie i technologia tworzenia komunikatów medialnych,
- posługiwanie się narzędziami medialnymi i obsługa sprzętu.
Studia Podyplomowe Edukacji Medialnej Czytelniczej i Bibliotekarskiej w Zreformowanej
Szkole poświęcone są głównie problemom wiedzy o mediach. W minimalnym stopniu realizowane
są treści z Podstawy programowej dla omawianej ścieżki edukacyjnej, dotyczące stosowania
technik komputerowych w wychowaniu czytelniczym i dla potrzeb odbioru mediów. Z tego
względu idealnym rozwiązaniem byłoby umożliwienie nauczycielom, zainteresowanym realizacją
ścieżki medialnej, uczestnictwo w zajęciach na obu studiach podyplomowych.
Bez względu na wybór studiów podyplomowych realizowanych w IBiIN zakłada się,
że ich absolwenci powinni spełniać w swoich szkołach funkcje propagatorów technologii
informacyjnej i multimedialnej. Programy nauczania zostały tak skonstruowane, a metody
i formy kształcenia odpowiednio dobrane, aby słuchacze zostali przygotowani, także do pełnienia
funkcji doradcy metodycznego w zakresie stosowania technologii informacyjnej w procesie
samokształcenia, prowadzenia zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej, form pracy
dydaktycznego centrum informacji, stosowania technologii informacyjnej przez nauczycieli
różnych przedmiotów itp.10
Nauczyciele dokształcający się w zakresie prowadzenia zajęć dydaktycznych wymagających
stosowania technologii informacyjnej, szczególnie zajęć realizowanych w centrach informacyjnych
szkoły lub nauczyciele tworzący te centra wyposażeni zostają w trakcie studiów podyplomowych
w umiejętności związane z udzielaniem porad innym nauczycielom, świadczeniem pomocy
merytorycznej, przekazywaniem wskazówek dotyczących rozwiązywania zadań i problemów,
prowadzeniem instruktażu, szkolenia, prezentacji, perswazji, konsultacji, a także wzbudzania
entuzjazmu do twórczej aktywności i prac nowatorskich oraz innowacji pedagogicznych na rzecz
szkoły.
Te wszystkie czynności są automatycznie przypisane do wykazu zadań nauczyciela-bibliotekarza pełniącego w szkole funkcje usługowe względem uczniów i zatrudnionych tam pedagogów. Podobną funkcję usługową w zakresie stosowania komputerów powinni pełnić nauczyciele informatyki lub szkolni koordynatorzy technologii informacyjnej. Do podstawowych funkcji nauczyciela-bibliotekarza, jako doradcy metodycznego w zakresie stosowania technik informacyjnych i medialnych, wynikających z istoty samego doradztwa metodycznego, należy:
- Funkcja informacyjno-wyrównawcza, polegająca na uzupełnianiu wiedzy i praktycznych umiejętności związanych ze stosowaniem technologii informacyjnej w procesie kształcenia ogólnego. Szczególnie jest ona ważna w okresie zdobywania przez nauczycieli umiejętności informacyjnych i kształcenia ich u młodzieży w celu przygotowania uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
- Funkcja renowacyjna (innowacyjna) związana z doskonaleniem warsztatu metodycznego nauczycieli wprowadzających do dydaktyki swoich przedmiotów komputerowe techniki informacyjne i multimedialne. Związana jest z doradztwem w zakresie stosowania nowych metod i form pracy zintegrowanych z technologią informacyjną przy wykorzystaniu dostępnych w szkole pracowni komputerowych i skomputeryzowanych bibliotek.
- Funkcja motywacyjna związana z przekonaniem grona pedagogicznego i dyrekcji szkoły,
że wprowadzenie technologii informacyjnej do procesu edukacji oraz wykorzystanie jej w
organizacji i zarządzaniu szkołą, a także przekonanie uczniów do korzyści jakie niesie mądre
korzystanie z technologii informacyjnej dla ich dalszego rozwoju naukowego i zawodowego, jest
jednym z najważniejszych zadań współczesnej szkoły.11
Realizacja procesu kształcenia ogólnego, w którym istotną rolę pełni centrum informacji
multimedialnej i internetowej, będące podstawowym warsztatem kształcenia w zakresie stosowania
technologii informacyjnej w edukacji wymaga, m.in. od nauczycieli-bibliotekarzy, a także całego
grona pedagogicznego, zaakceptowania nowych form pracy biblioteczno-informacyjnej i
pedagogicznej, stosującej narzędzia informatyczne multimedialne i telekomunikacyjne. Tak
ważne jest dlatego dokształcanie nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjnej
i egzekwowanie posiadania takiego wykształcenia przez zatrudniających ich dyrektorów szkół.
Plan Studiów Podyplomowych Technologii Informacyjnej obejmuje następujące przedmioty:
- Technologia informacyjna - 10 godz.
- Działalność informacyjna biblioteki szkolnej - 30 godz.
- blok tematyczny: źródła informacji,
- blok tematyczny: wyszukiwanie informacji w źródłach informacji.
- Szkolna pracownia komputerowa - 40 godz.
- Internet w edukacji - 30 godz.
- blok tematyczny: projektowanie stron WWW,
- blok tematyczny: wyszukiwanie informacji w Internecie.
- Bazy danych - 40 godz.
- blok tematyczny: pakiet CDS/ISIS (projektowanie i zakładanie bazy),
- blok tematyczny: pakiet MAK (projektowanie i zakładanie bazy),
- blok tematyczny: baza danych ACCESS 97 (projektowanie i zakładanie bazy).
- Edukacja medialna - 30 godz.
- blok tematyczny: wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy o mediach,
- blok tematyczny: programy multimedialne dla szkół,
- blok tematyczny: projektowanie różnych form komunikatów medialnych.
- Technologia informacyjna w bibliotece i zarządzaniu szkołą - 30 godz.
- blok tematyczny: oprogramowanie do zarządzania szkołą,
- blok tematyczny: zautomatyzowane systemy dla bibliotek szkolnych: Biblioteka Szkolna-MOL, pakiet programów SOWA (do wyboru),
- blok tematyczny: Internet w zarządzaniu szkołą i nauczaniu na odległość (poczta
elektroniczna, listy i grupy dyskusyjne oraz inne formy nauczania na odległość).
- Metodyka nauczania technologii informacyjnej - 30 godz.
- blok tematyczny: metodyka nauczania informatyki,
- blok tematyczny: metodyka nauczania edukacji czytelniczej i medialnej z zastosowaniem
narzędzi technologii informacyjnej.
- Metodyka nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjnej - 20 godz.
- Elementy informatyki w zreformowanej szkole - 20 godz.
>
Plan STUDIÓW PODYPLOMOWYCH EDUKACJI MEDIALNEJ CZYTELNICZEJ I BIBLIOTEKARSKIEJ W ZREFORMOWANEJ SZKOLE
obejmuje następujące przedmioty:
- Technologia informacyjna w edukacji. Wprowadzenie do obsługi komputera, bazy danych, automatyzacja procesów bibliograficznych - 45 godz.
- Edukacja medialna w zreformowanej szkole. Przegląd programów multimedialnych - 30 godz.
- Funkcja informacyjna mediów - 10 godz.
- Funkcja informacyjna dokumentów elektronicznych. Internet w edukacji - 30 godz.
- Funkcja poznawcza i dydaktyczna mediów. Literatura dla dzieci i młodzieży, programy edukacyjne, adaptacje filmowe, teatralne - 30 godz.
- Wybrane zagadnienia z kultury czytelniczej dzieci i młodzieży - 20 godz.
- Programy nauczania ścieżki medialnej - analiza porównawcza -10 godz.
- Biblioteka szkolna jako centrum multimedialne i informacyjne - 30 godz.
- Język w komunikacji medialnej - wybrane zagadnienia - 30 godz.
- Wybrane zjawiska kultury masowej (film, literatura popularna, telewizja) - 20 godz.
- Książka w komunikacji społecznej - 25 godz.
- Prawo oświatowe - 10 godz.
STUDIA PODYPLOMOWE TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
W sumie w ramach ćwiczeń słuchacze SPTI spędzają 200 godz. przy komputerze oraz biorą udział
w 80 godz. wykładów, w tym w ramach 30 godz. wykładów wymaga się od uczestników studiów
podyplomowych stałego kontaktu z wykładowcą za pośrednictwem Internetu.
STUDIA PODYPLOMOWE EDUKACJI MEDIALNEJ CZYTELNICZEJ I BIBLIOTEKARSKIEJ W
ZREFORMOWANEJ SZKOLE
W sumie słuchacze mają do zrealizowania 290 godz. dydaktycznych, w tym 120 godz. wykładów i
170 godz. ćwiczeń. Zajęcia przy komputerze obejmują łącznie 75 godz. dydaktycznych.
Program nauczania na SPTI koncentruje się głównie wokół następujących zagadnień:
- kształcenie umiejętności informacyjnych,
- projektowanie i technologia tworzenia,
- komunikatów medialnych,
- posługiwanie się narzędziami medialnymi i obsługa sprzętu,
- wiedza o mediach i mechanizmach ich oddziaływania.
Program nauczania na Studiach Podyplomowych Edukacji Medialnej Czytelniczej i
Bibliotekarskiej w Zreformowanej Szkole
koncentruje się głównie wokół następujących
zagadnień:
- kultura czytelnicza,
- komunikacja społeczna, komunikacja medialna,
- technologia informacyjna w edukacji czytelniczej i medialnej.
Do podstawowych funkcji nauczyciela-bibliotekarza jako doradcy metodycznego w zakresie
stosowania technik informacyjnych i medialnych, wynikających z istoty samego doradztwa
metodycznego, należy:
- Funkcja informacyjno-wyrównawcza polegająca na uzupełnianiu wiedzy i praktycznych
umiejętności związanych ze stosowaniem technologii informacyjnej w procesie kształcenia
ogólnego. Szczególnie jest ona ważna w okresie zdobywania przez nauczycieli umiejętności
informacyjnych i kształcenia ich u młodzieży w celu przygotowania uczniów do życia w
społeczeństwie informacyjnym.
- Funkcja innowacyjna związana z doskonaleniem warsztatu metodycznego nauczycieli
wprowadzających do dydaktyki swoich przedmiotów komputerowe techniki informacyjne i
multimedialne. Związana jest z doradztwem w zakresie stosowania nowych metod i form pracy
zintegrowanych z technologią informacyjną przy wykorzystaniu dostępnych w szkole pracowni
komputerowych i skomputeryzowanych bibliotek.
- Funkcja motywacyjna związana z przekonaniem grona pedagogicznego i dyrekcji szkoły,
że wprowadzenie technologii informacyjnej do procesu edukacji oraz wykorzystanie jej w
organizacji i zarządzaniu szkołą, a także przekonanie uczniów do korzyści jakie niesie mądre
korzystanie z technologii informacyjnej dla ich dalszego rozwoju naukowego i zawodowego.
[1]Informatyka. Poradnik dla nauczyciela gimnazjum.
Warszawa 2000, s. 1-20.
[2]J. Ratajewski: Wybrane problemy
metodologiczne informologii nauki (informacji naukowej). Katowice 1994, s. 18.
[3]H. Batorowska: Technologia informacyjna w kształceniu
ogólnym. Wybrane zagadnienia dla dyrektorów, nauczycieli i bibliotekarzy szkolnych. Kraków
2001.
[4]J. Jackowicz-Korczyński, H. Kowalczyk-Wilk:
Biblioteka szkolna centrum informacji multimedialnej i internetowej, [online] "EBIB"
2000 nr 10:
http://www.oss.wroc.pl/biuletyn/ebib18/korczynski.html.
[5]Projekt Studiów Podyplomowych Technologii Informacyjnej
opracowany został przez dr Hannę Batorowską i dr Barbarę Kamińską-Czubałę, a studia rozpoczęto
w roku akademickim 1999/2000, natomiast projekt Studiów Podyplomowych Edukacji Medialnej
Czytelniczej i Bibliotekarskiej w Zreformowanej Szkole opracowano pod kierunkiem prof. dr hab.
Józefa Szockiego i dr Bożeny Pietrzyk, a studia uruchomiono w roku akademickim 2000/2001. W
IBiIN AP od roku akademickiego1980/1981 funkcjonują także tradycyjne Studia Podyplomowe z
zakresu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (w różnych okresach czasu realizowane w
wersji dla absolwentów studiów bibliotekoznawczych i w wersji dla absolwentów różnych
kierunków studiów).
[6]Wspólna inicjatywa kształcenia w zakresie technologii
informacyjnej była możliwa dzięki współpracy z prof. dr hab. Jackiem Migdałkiem - dyrektorem
Katedry Informatyki i Metod Komputerowych oraz dr. Januszem Morbitzerem - kierownikiem Pracowni
Technologii Nauczania Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
[7] SPTI obejmuje 280 godz. dydaktycznych realizowanych
podczas dwóch semestrów nauki. Dla absolwentów SPTI zainteresowanych uzyskaniem dodatkowych
kwalifikacji w zakresie nauczania informatyki istnieje możliwość dołączenia trzeciego semestru
nauki (ok. 100 godz. dydaktycznych) realizowanego już przez KIiMK AP obejmującego treści
typowo informatyczne.
[8]Informatyczne kwalifikacje nauczyciela-bibliotekarza.
[W:] Informatyka w Szkole XV. Materiały XV Konferencji IWS. Katowice 24-27 września 1999 roku.
s. 328-333; Studium Podyplomowe Technologii Informacyjnej dla nauczycieli szkół podstawowych
i gimnazjów. [W:] Materiały z IX Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego "Techniki
komputerowe w przekazie edukacyjnym" zorganizowanego przez WSP im. KEN w Krakowie w
dniach 1-2 października 1999 roku. Kraków 1999, s. 14-16; Propozycja multimedialnej
edukacji bibliotekarzy szkolnych. EBIB 1999 nr 4:
http://www.oss.wroc.pl/biuletyn/ebib04/batorowska.html; Formy kształcenia nauczycieli
edukacji czytelniczej i medialnej. [W:] Media a Edukacja. III Międzynarodowa
Konferencja. Poznań 2000, s. 633-647; Studium Podyplomowe Technologii Informacyjnej.
"Konspekt" 2000 nr 3, s. 84; Doskonalenie zawodowe nauczycieli z zakresu technologii
informacyjnej w krakowskiej Akademii Pedagogicznej. [W:] Informatyczne Przygotowanie
Nauczycieli. Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Informatyczne przygotowanie
nauczycieli", Kraków 25-26 października 1999 roku. "Problemy Studiów Nauczycielskich" 2000 z.
24, s. 195-199; Techniki komputerowe w realizacji zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej.
[W:] Materiały z X Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego "Techniki komputerowe w przekazie
edukacyjnym" zorganizowanego przez AP im. KEN w Krakowie 29-30 września 2000 roku. Kraków
2000, s. 28-32; Formy kształcenia nauczycieli i koordynatorów realizacji podstawy programowej
kształcenia ogólnego w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej oraz technologii informacyjnej
. [W:] Przygotowanie nauczycieli do nauczania odbioru mediów. Opole 18 listopada 2000 roku.
s. 1-15.
[9]H. Batorowska: Technologia informacyjna w kształceniu
ogólnym..., op. cit.
[10]W lipcu 2000 roku SPTI zakończyli pierwsi słuchacze.
Na 29 osób wypełniających ankietę oceniającą organizację, wartość merytoryczną, dobór treści
nauczania, sposób prowadzenia zajęć, a także własne osiągnięcia uzyskane w trakcie szkolenia,
27 nauczycieli stwierdziło, że czują się na siłach służyć innym nauczycielom w szkole pomocą
i doradztwem w zakresie wprowadzania technologii informacyjnej do procesu edukacji. 21
słuchaczy uznało, że są odpowiednio przygotowani do wprowadzania procesu komputeryzacji
biblioteki szkolnej i wprowadzania nowych form pracy związanych z wykorzystaniem w niej
technologii informacyjnej a, tylko trzy zaznaczyły, że brak im odpowiedniego przygotowania
zawodowego (byli to nauczyciele nie pracujący w bibliotece i nie posiadający wykształcenia
bibliotekoznawczego). Samoocenę słuchaczy potwierdziły oceny z licznych prac kontrolnych
wykonywanych w trakcie trwania zajęć oraz wyniki z egzaminu końcowego.
[11]H. Dybek: Doradztwo metodyczne i
doskonalenie zawodowe nauczycieli. Kraków 2000, s. 56-57.
|